سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

«سیا ارمجانی» درگذشت

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
«سیا ارمجانی» درگذشت

مجسمه‌ساز و معمار ایرانی در سن 81 سالگی درگذشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سیاوش ارمجانی معروف به سیا ارمجانی مجسمه‌ساز و معمار ایرانی در سن 81 سالگی درگذشت. ارمجانی متولد سال 1318 در تهران بود که سال 1338 به آمریکا مهاجرت کرد. ارمجانی در رشته‌های فلسفه، انسان‌شناسی و ریاضیات تحصیل کرد اما شهرت او به دلیل خلق آثار هنری و معماری است.

این هنرمند به خاطر سبک خاصی که دارد مشهور شد، آثاری با طنین سیاسی که در آن مجسمه‌سازی و معماری درهم‌آمیخته شده است. او در سراسر آمریکا و اروپا، پل‌ها، آلاچیق‌ها، باغ‌ها و قرائت‌خانه‌های عمومی در فضای باز احداث کرده است. سیا ارمجانی بیش از نیم‌قرن در زمینه پابلیک آرت یا هنر عمومی فعالیت کرد و در آمریکا به عنوان یکی از مهم‌ترین هنرمندان این شاخه شناخته می‌شد.

ارمجانی مشعل المپیک تابستانی 1996 در آتلانتا، ایالات‌متحده را طراحی کرد. او پروژه‌های بسیار دیگری مانند برج و پل جزیره Staten در نیویورک، Round Gazebo در نیس فرانسه، پل Irene Hixon Whitney در مینیاپولیس، آمریکا و... را انجام داده است.

آذرماه 97 در مرکز هنری واکر در شهر مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتای آمریکا برای نخستین بار نمایشگاهی وسیع برای بررسی آثار سیا ارمجانی مجسمه‌ساز ایرانی - آمریکایی برگزار شد. در این برنامه که "سیا ارمجانی: این خط را دنبال کن" نام داشت بیش از 100 اثر ارمجانی شامل نمونه‌هایی از مجموعه‌ها و کلکسیون‌های خصوصی و عمومی در اروپا و یا سایر مکان‌ها که قبلا در آمریکا به نمایش درنیامده بود به‌طور ویژه نمایش داده شد.

مرکز هنر واکر در توضیح آثار این مجموعه نوشته بود: "با تعادل بین یک حس قوی از هنر آبستره (انتزاعی) و محتوای اجتماعی و سیاسی، ارمجانی یک کار بلندپروازانه و منحصر به فرد را ارائه داده که طیف وسیعی از منابع را به کار می‌گیرد، از خوشنویسی پارسی تا بیانیه، نامه، و دعانویسی؛ از شعر تا معادلات ریاضی و برنامه‌نویسی کامپیوتر، از نقاشی آبستره اکسپرسیونال بر بوم نقاشی تا نقاشی بومی آمریکایی، طراحی باوهاوس و ساختارگرایی روسیه".

موزه متروپولیتن نیویورک خبر درگذشت این هنرمند را روز 7 شهریور ماه 1399 اعلام کرد.

انتهای پیام

منبع: مهر