پنج‌شنبه 3 خرداد 1403

شب شعر عاشورا در شیراز برگزار شد / حسرت‌زدگان قافله عشق

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
شب شعر عاشورا در شیراز برگزار شد / حسرت‌زدگان قافله عشق

شیراز - 40 تن از شاعران استان های مختلف کشور به صورت حضوری و مجازی در شیراز گرد هم آمدند تا شب شعر عاشورا را با عنوان «حسرت زدگان قافله عشق» برگزار کنند.

شیراز - 40 تن از شاعران استان های مختلف کشور به صورت حضوری و مجازی در شیراز گرد هم آمدند تا شب شعر عاشورا را با عنوان «حسرت زدگان قافله عشق» برگزار کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، جمعی از شاعران عاشق اهل بیت (ع) در سی و ششمین شب شعر عاشورایی با موضوع حسرت زدگان عاشورا، چهارشنبه و پنج شنبه 24 و 25 شهریور ماه 1400 با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آستان مقدس حضرت علی ابن حمزه (ع) شیراز گرد هم آمدند.

البته امسال ابراز ارادت هنرمندانه شاعران تحت عنوان شب شعر عاشورا که از قدیمی ترین رویدادهای مردمی در این حوزه به شمار می‌رود نیز تحت تأثیر روزگار کرونا زده قرار گرفته بود و بسیاری از شاعران سراسر کشور به صورت مجازی دراین رویداد به شعرخوانی پرداختند.

پس از شعر خوانی شاعران بنام شیراز و شهرستان‌های فارس، بوشهر، یزدو دلیجان و اصفهان و قم ومداحی حاج کاظم محمدی، محمدرضا سنگری پژوهشگر صاحب دل طبق روال گذشته گفت و گویی تاریخی با مخاطبان شروع کرد و تحلیل و تقسیم بندی‌ای از حاضرین و کنشگران قبل و بعد واقعه عاشورا در همراهی امام حسین (ع) ارائه داد و به موضوع سی و ششمین شب شعر عاشورا رسید.

وی با اشاره به تفاوت رفتاری کنشگران قبل و بعداز واقعه عاشورا گفت: در این تقسیم بندی گروه اول «پیشگامان یا سابقون» نامیده شدند. یاران و همراهان امام حسین (ع) که از ابتدای حرکت از مکه تا واقعه کربلا و پس از آن در همراهی با سر مقدس به شام و سپس مدینه ثابت قدم ماندند شامل این دسته هستند.

سنگری ادامه داد: گروه دوم «گسستگان» بودند که در مراحل مختلف به دلایل و بهانه‌های گوناگون از این قافله جدا شدند. گروه سوم نیز «دیرآمدگان» بودند که هرچند دیرتر از بقیه اما خود را به واقعه رساندند و در رکاب امام جنگیدند.

وی با اشاره به وقایع پس از عاشورا ابراز داشت: گروه چهارم «در پی‌آمدگان» بودند که در کوفه و شام به حمایت از امام پرداختند و جان خویش را فدای او کردند. گروه پنجم نیز «گسستگان پیوسته» نامیده شدند که در لشکر عمر سعد بودند اما تصمیم گرفتند به امام بپیوندند.

این پژوهشگر افزود: و اما گروه ششم «حسرت زدگان و اهالی دریغ» هستند که شب شعر امسال نیز با موضوعیت اینان برگزار شد. اهالی دریغ یعنی افرادی که امام حسین (ع) را درک کردند اما ایشان را یاری نکردند و بعد از آن از رفتار خود پشیمان شدند.

سید محمدامین جعفری شاعر نام آشنای شیراز که اجرای سی و ششمین شب شعر عاشورا در روزگار کرونا روزی اش شده بود درباره تجربه شب شعر عاشورای مجازی گفت: من مثل مداح‌ها دلم جمعیت می‌خواست دوست داشتم صدای گریه حضار صحن و سرا را پر کند و از آن انرژی بگیرم اما چه می‌شود کرد. البته وقتی نظرات مردم برای کامنت دادن در صفحه باز شد حال و هوای غریبانه شب شعر مجازی تعدیل شد و آن انرژی را که می‌خواستم گرفتم.

به گزارش مهر امسال حدود 40 تن ازشاعران سراسر کشور با موضوع «حسرت‌زدگان قافله عشق» به شعرسرایی برای شب شعر عاشورا پرداختند و حدود 400 اثر از سراسر ایران به دبیرخانه ارسال شده بود که ماحصل آن به کوشش محمدرضا سنگری در کتاب دریغ منتشر شده است.

شب شعر عاشورا در شیراز برگزار شد / حسرت‌زدگان قافله عشق 2
شب شعر عاشورا در شیراز برگزار شد / حسرت‌زدگان قافله عشق 3