دوشنبه 16 مهر 1403

شمار بستری هایی کرونایی استان زنجان 2 برابر شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
شمار بستری هایی کرونایی استان زنجان 2 برابر شد

زنجان - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: از مجموع 800 تخت اختصاص یافته به بیماران کرونایی طی نیمه خرداد امسال 270 تخت معادل 33 درصد آن تکمیل شد که این میزان تا روز شنبه هفته جاری به 600 تخت معادل 72 درصد رسید.

دکتر پرویز قزلباش روز یکشنبه در جلسه اضطراری ستاد کرونا استان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به آخرین وضعیت این بیماری افزود: طی 10 روز گذشته افزایش قابل توجه بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستانهای این استان به وقوع پیوسته است.

وی اضافه کرد: شمار مبتلایان به بیماری کرونا از نیمه خرداد امسال شیب تند و مراجعان سرپایی کرونایی به مراکز 16 ساعته استان نیز افزایش چشمگیری یافته به طوری که این رقم به یکهزار و 500 نفر در روز نیز رسیده است.

این مسؤول ادامه داد: بطور طبیعی با افزایش روند این بیماری زنگ خطر برای استان به صدا درآمده است و این مهم طی یک هفته گذشته بسیار ملموس بوده است.

به گفته قزلباش طی یک ماه گذشته بطور متوسط شمار بستری های کرونایی به ویژه طی 18 خرداد حدود 270 نفر بود که در مرحله اول برای ارائه خدمات بهتر به این گروهها 800 تخت بیمارستانی پیش بینی شد که در صورت ایجاد شرایط خاص به یکهزار و 200 تخت می رسد.

وی اظهار داشت: در مجموع تخت های بیمارستانی استان حدود 2 هزار تخت است که بخش عمده ای از آن در شرایط عادی مشغول سرویس دهی به بیماران مختلف هستند که با شیوع بیماری کرونا سهم این سرویس ها به تدریج کاهش یافت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: به عبارتی دیگر هر چه دامنه بیماری و بستری کرونایی این استان روند افزایشی داشته باشد از سرویس دهی به دیگر گروه های هدف کاسته می‌شود که بروز این مساله مشکلاتی را به دنبال دارد.

وی اظهار داشت: سیاست این واحد دانشگاهی بر این است که درصورت تداوم شرایط کنونی، تخت های بیمارستانی در این استان کنترل شود تا بتوان به شکل مناسبی خدمت دهی به سایر گروههای هدف و دیگر بیماران را انجام داد.

قزلباش با اشاره به اینکه طی تیر امسال روند بیماری کرونا در استان شتاب بیشتری یافته است، اضافه کرد: تلاش بر این است بیماران بستری کرونایی در همین محدوده یاد شده کنترل شود.

این مسؤول عمده مشکل اصلی این واحد دانشگاهی را کمبود نیروی انسانی عنوان کرد و گفت: در زمان حاضر علوم پزشکی استان برای خدمات رسانی بهتر به بیماران کرونایی با کمبود نیروی پرستار و نیروی خدمات مواجه شده است.

وی اضافه کرد: از مجموع حدود 300 نفر در امر درمان بیماران کرونایی استان حدود 50 درصد به محل کارخود بازگشته اند که در ستاد ملی کرونا نیز اعلام شد طی چند هفته گذشه سرعت درگیری کادر درمانی با بیماری کرونا در کشور نیز معادل چند ماهه گذشته به ویژه 2 هفته بوده بطوری که از مجموع 10 هزار پرستار، نیروی متخصص و نیروی درمان کشور پنج هزار نفر طی این مدت درگیر این بیماری شده اند.

قزلباش افزود: گردش ویروس موجب شده حتی در صورت حفاظت های لازم برای بیمار و پس از بهبودی از طرق مختلف فرد دوباره به این بیماری آلوده می شود که همین چرخه ادامه دارد که امکان خدمات رسانی با نیروی انسانی فعلی را دشوار کرده است.

وی اظهار داشت: با بکارگیری نیروی پرستار دیگر ارگان ها و سازمان می توان کمبودها را با توجه به شرایط حیاتی مدیریت کرد، چرا که بیشتر کادر درمانی بیماران کرونایی فرسوده شده ان و فشار روانی زیادی را تحمل می کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و ردمانی استان زنجان خاطر نشان کرد: معلوم نیست در فصل پاییر بیمار ی کرونا در این استان چه وضعیتی داشته باشد و بر این اساس همین نیروهای دیگر سازمان ها را باید آموزش داد تا به عنوان نیروی پشتیبان کمک حال شرایط بحرانی باشند چرا که همه گیری آن در سطح کشور امکان بکارگیری نیرو از سایر استان ها را غیر ممکن می کند.

*س_برچسب‌ها_س*