یک‌شنبه 15 مهر 1403

شمار تخت‌های بیمارستانی ویژه کرونا در زنجان به یک‌هزارو 200 تخت می‌رسد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
شمار تخت‌های بیمارستانی ویژه کرونا در زنجان به یک‌هزارو 200 تخت می‌رسد

زنجان - ایرنا - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: این استان در مجموع 2 هزار تخت بیمارستانی دارد که از این تعداد 800 تخت برای بستری بیماران کرونایی اختصاص یافته است که در صورت تشدید وضعیت کرونایی این تعداد به یک‌هزارو 200 تخت افزایش می‌یابد.

دکتر علیرضا آرمانی‌کیان شامگاه یکشنبه در ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا ویروس که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، میانگین اشغال تخت بیمارستانی در یک هفته اخیر را 62 نفر اعلام کرد و افزود: میانگین روزانه بستری در بیمارستانهای استان تا 18 خرداد امسال 40 تا 50 بیمار بود، در حالی‌که این میزان طی 2 هفته اخیر به 47 تا 76 بیمار افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه تعداد بیماران کرونایی تحت درمان بیمارستان‌های استان در 18 خرداد امسال 269 مورد، معادل 33.6 درصد بوده است، اظهار داشت: هم اکنون تعداد بیماران کرونایی تحت درمان در بیمارستان‌های استان به 391 مورد معادل 48.8 درصد افزایش پیدا کرده است.

آرمانی‌کیان با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون 51 هزارو 273 نفر به صورت سرپایی به مراکز 16 ساعته کووید - 19 استان مراجعه کرده‌اند، افزود: تعداد کل نمونه های آزمایش شده 50 هزارو 738 مورد بود که از این تعداد 15 هزارو 762 مورد یعنی معادل 31 درصد مثبت شناسایی و ثبت شده است.

این مسؤول، با بیان اینکه هم اکنون با وجود همکاری مردم و ارائه آموزش‌ها و توصیه های لازم، از نقاهتگاه‌های استان استفاده نمی‌شود، گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون 897 نفر در نقاهتگاه‌های استان تحت مراقبت قرار گرفته، دوران نقاهت خود را سپری کرده‌اند و اکنون 6 بیمار تحت مراقبت در این مراکز قرار دارند.

وی تصریح کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در استان تاکنون، 11 هزار و 618 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های زنجان بستری شده‌اند که تاکنون 9 هزارو 58 بیمار کرونایی معادل 78 درصد بهبود یافته و از بیمارستان‌های استان ترخیص شدند.

آرمانی کیان درصد بهبودی در موارد مثبت قطعی کووید - 19 بستری شده در استان را 83.4 درصد اعلام کرد و افزود: افزایش بیماران کووید -19 در مراکز سرپایی استان از 18 خرداد امسال آغاز شد که پس از طی کردن پیک اپیدمی، کاهش موارد سرپایی رخ داد و به تازگی نیز روند افزایش موارد مراجعه به مرکز 16 ساعته را شاهد هستیم.

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان ادامه داد: کمیته دانشگاهی کنترل کووید - 19 با اجرای طرح پایلوت غربالگری موارد سرپایی از 14 روز گذشته، انتظار افزایش بار مراجعات به بیمارستان ها را داشت که در این راستا اقدامات به موقع و بهنگام در مدیریت درمان را مورد توجه قرار داده بود.

وی اظهار داشت: در زمان حاضر با توجه به افزایش موارد مراجعه به مراکز سرپایی در خصوص افزایش موارد بستری در هفته های آتی هشدار های لازم داده شده است.

آرمانی کیان با بیان اینکه از روز گذشته، داروی "رمدسیویر" که برای بهبود حال بیماران کرونایی استفاده می‌شد، تحت پوشش بیمه قرار گرفته است، ادامه داد: پیش از این خرید آزاد این دارو مشکلات مالی برای بیماران ایجاد کرده بود که با تحت پوشش بیمه قرار گرفتن آن، بخشی از این مشکلات برطرف خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی تنها و قوی‌ترین راه برای مقابله با ویروس کرونا است و با توجه به تغییر رفتار این ویروس، خانوادگی گرفتار می کند.

*س_برچسب‌ها_س*