جمعه 28 اردیبهشت 1403

شهید شیرودی؛ ستاره درخشان هوانیروز

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
شهید شیرودی؛ ستاره درخشان هوانیروز

وقتی نام شهید شیرودی شنیده می شود، مخاطب ناخودآگاه به یاد سریال «سیمرغ» می افتد؛ سریالی که در سال 71 به کارگردانی قاسمی جامی از شبکه اول به روی آنتن رفت. به بهانه سالروز شهادت شیرودی، به گوشه ای از زندگی این شهید پرداخته ایم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وقتی نام شهید شیرودی شنیده می شود، مخاطب ناخودآگاه به یاد سریال «سیمرغ» می افتد؛ سریالی که در سال 71 به کارگردانی حسین قاسمی جامی از شبکه اول سیما به روی آنتن رفت و پس از آن بارها از شبکه های مختلف سیما بازپخش شده است.

شهدا و قهرمان های واقعی این مرز و بوم و کسانی که جان خویش را فدای آرامش و عزت این کشور کرده اند، فراوان اند و ما معمولا در گذر سریع ایام، این قهرمان ها را فراموش می کنیم و گاها در زمان سالروز درگذشتشان، به گزارش و یا یادداشتی بسنده می کنیم.

این فراموشی و غفلت از فرماندهان و قهرمان های دفاع مقدس و انقلاب، در حوزه فیلم و سریال معمولا بیشتر به چشم می آید و برعکس ساخت اثری چشم نواز از این فداکاری ها، سال ها در ذهن و یاد مخاطب باقی می ماند؛ قدرتی که در تصویر و سینما وجود دارد باعث می شود که شخصیت هایی اینچنینی در نگاه ما قابی ماندگار خلق کنند.

امروز 8 اردیبهشت ماه، سالروز شهادت «علی اکبر قربان شیرودی» خلبان هوانیروز است که جانانه در میدان نبرد جنگید و جان خویش را فدای ملت و مکتب خویش کرد.

حسین قاسمی جامی که کارگردانی سریال «سیمرغ» را برعهده داشت، در گفت وگویی درباره انگیزه ساخت این سریال می گوید:«سال‌ها بود که وقتی از جلوی ورزشگاه شیرودی رد می‌شدم با خودم می‌گفتم که لابد شیرودی یک فوتبالیست یا ورزشگار است. وقتی دنبال علایق خودم را گرفتم رسیدم به نام شهید شیرودی و فهمیدم که شیرودی خلبان هوانیوز بوده و در دوران دفاع مقدس چه حماسه‌هایی در آسمان خلق کرده است. برایم خیلی جذاب و وسوسه‌انگیز بود که بتوانم این حماسه‌ها را در کارهایم نشان بدهم.

تقریبا نوشتن فیلمنامه سریال سیمرغ هشت ماه طول کشید. برای نگارش این فیلمنامه با بسیاری از همرزم‌های شهید شیرودی و شهید کشوری و مادران هر دو عزیز صحبت و ریز خاطراتشان را جمع‌آوری کردم. در شروع فیلمنامه ابتدا سراغ شهید شیرودی رفتیم و همین‌طور که نگارش فیلمنامه را ادامه می‌دادیم، آرام آرام می‌دیدیم که رد پای فردی به اسم شهید کشوری چقدر در زندگی شهید شیرودی پررنگ می‌شود. در ادامه ناخودآگاه به سمت خود شهید کشوری رفتیم و متوجه شدیم که یک حلقه دوستی خوبی بین این دو برقرار بوده و این دوستی ارتباطش خیلی عمیق است تا جاییکه شاید بتوان گفت که بخش زیادی از عقیده شهید شیرودی برگرفته از شهید کشوری بوده است.»

رضا رویگری را برای شهید شیرودی و خسرو شکیبایی را برای شهید کشوری تست زدیم

قاسمی در خصوص انتخاب بازیگران نقش های شهید شیرودی و کشوری گفت:«اوایل کار ما آقای رضا رویگری را برای شهید شیرودی و آقای خسرو شکیبایی را برای شهید کشوری تست زدیم ولی بنا به دلایلی آقای رویگری و شکیبایی نتوانستند با ما همکاری کنند. انتخاب بازیگر برای ما خیلی سخت شده بود و در نهایت برای نقش شهید شیرودی محمد جوزانی را انتخاب کردیم ولی باز برای بازیگر نقش شهید کشوری بلاتکلیف بودیم، تا اینکه یک روز رفته بودم بهشت زهرا (س) و مزار شهید کشوری را هم بلد نبودم و در مسیر به اینکه چه کسی را انتخاب کنیم، فکر می‌کردم. در طول مسیر ذهنم به سمت سید جواد هاشمی رفت. در همانجا تماس گرفتم و ایشان گفت که من کانون حر هستم. گفتم همانجا باش تا من بیایم. رفتم و صحبت کردم و پیشنهاد نقش شهید کشوری را به او دادم و سیدجواد هم واقعا نقش شهید کشوری را خوب بازی کردند. علاوه بر مردم که تا مدت‌ها سیدجواد را با نام شهید کشوری صدا می‌زدند، مادر خود شهید کشوری خیلی با سیدجواد ارتباط روحی برقرار کرده بود.»

کمتر شنیده ها از شهید شیرودی

ستاره درخشان کردستان

هنگامی که جنگ کردستان آغاز شد، شیرودی و چند تن دیگر از خلبانان وارد جنگ شدند. او ساعتی از جنگ فاصله نگرفت و چنان جنگید که شهید دکتر مصطفی چمران او را ستاره درخشان جنگ کردستان می نامید و شهید تیمسار فلاحی نیز او را منجی غرب و فاتح گردنه‌ها و ارتفاعات آربابا، بازی دراز، میمک و دشت ذهاب و پایگاه ابوذر معرفی می‌کرد.

بالاترین ساعت پرواز

شهید شیرودی بالاترین ساعت پرواز در جنگ را در جهان داشت. خودش دو هفته پیش از شهادت درباره این موضوع گفته بود: اگر تعریف نباشد، فکر می‌کنم بالاترین ساعت پرواز جنگ در دنیا را داشته ام. تا به حال 360 بار از خطر گلوله‌های دشمن جان سالم به در برده ام. تیر خورده ام که البته همه آنها قابل تعمیر بوده و هم اکنون قابل استفاده‌اند. هم اکنون فکر می‌کنم بیش از بیست هزار مأموریت انجام داده باشم و آنچه مسلم است قدرت خداست که من تا به حال زنده ام و امیدوارم تا روزی که اسلام به پیروزی می‌رسد زنده بمانم.

مقام معظم رهبری به او اقتدا کرد محمد علی میرزایی، یکی از خلبانان هوانیروز و همرزم شهید شیرودی می‌گفت: هنگامی که در پایگاه هوایی کرمانشاه بودیم، مقام معظم رهبری در نماز جماعت به ایشان اقتدا کرد و نماز خواند.

همیشه آماده شهادت بود مقام معظم رهبری درباره شخصیت شهید شیرودی می‌فرمودند: سروان شیرودی یک خلبان هوانیروز بود و انسانی همیشه آماده شهادت. به یکی از برادران که از دوستان قدیمی اش و از روحانیون متعهد کرمانشاه است، گفته بود: فلانی بیا یک خداحافظی از روی خاطر جمعی با تو بکنم، زیرا می‌دانم که باید شهید بشوم. این برادرمان گفته بود که خدا کند، حفظ بشوی و خدمت کنی. گفته بود: نه، شهید کشوری را در خواب دیدم که به من گفت: شیرودی یک عمارت خیلی خوبی برایت گرفته‌ام. باید بیایی توی این عمارت بشینی. لذا می‌دانم که رفتنی هستم.

تبریک را برای شهادتم نگه دارید آخرین عملیات پروازی خلبان شیرودی در هشتم اردیبهشت ماه سال 1360 در منطقه بازی دراز صورت گرفت. گزارش شده بود که یک لشکر زرهی عراق با نزدیک دویست و پنجاه تانک و پشتیبانی توپخانه و خمپاره انداز و چند فروند جنگنده روسی و فرانسوی قصد دارد برای بازپس‌گیری ارتفاعات بازی دراز از اطراف شهرک قره بولا به سوی سر پل ذهاب حمله کند. قرار شد هوانیروز فرماندهی عملیات در این منطقه را به عهده گرفته و به کمک بقیه خلبانان این حمله را خنثی کند. در همین زمان، شیرودی به پاس خدمات منحصر به فردش به درجه سروانی مفتخر شده بود. اما او به کسانی که برای عرض تبریک آمده بودند، گفت: «تبریک را به زمان دیگری موکول کنید؛ زمانی که در اجرای فرمان امام و رسیدن به الله شهید شوم. من شرف درجه زندگی را در قربان کردن خویش می‌یابم «.

در آن روز در حالی که تانک‌های عراقی به طرف قره بلاغ دشت ذهاب در حرکت بودند، با به مقابله با آنان پرداخت و پس از نابودی چندین تانک از پشت سر مورد اصابت گلوله تانک قرار گرفت و به شهادت رسید. پیکر پاک و مطهرش در گلزار شهدای شیرود به خاک سپرده شد. امام خمینی (ره): او آمرزیده است تیمسار فلاحی پس از شهادت وی گفت: وقتی خبر شهادت شیرودی را به امام (ره) دادم، یک ربع به فکر فرو رفتند و حضرت امام (ره) درباره همه شهدا می‌گفت: خدا آنها را بیامرزد، ولی در مورد شیرودی گفت: او آمرزیده است.

انتهای پیام /

شهید شیرودی؛ ستاره درخشان هوانیروز 2
شهید شیرودی؛ ستاره درخشان هوانیروز 3
شهید شیرودی؛ ستاره درخشان هوانیروز 4
شهید شیرودی؛ ستاره درخشان هوانیروز 5
شهید شیرودی؛ ستاره درخشان هوانیروز 6
شهید شیرودی؛ ستاره درخشان هوانیروز 7