پنج‌شنبه 19 مهر 1403

ضربه جدی کرونا بر باشگاه‌ها و مربیان ورزشی در انتظار نوشدارو

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ضربه جدی کرونا بر باشگاه‌ها و مربیان ورزشی در انتظار نوشدارو

سمنان - ایرنا - باشگاه‌های ورزشی از جمله مشاغل آسیب دیده هستند که در شیوع کرونا بیشترین تعطیلی را متحمل شده‌اند و باشگاه داران پیشنهاد دارند با استقبال از پیشنهاد فعالیت بهداشتی آن‌ها، کمکی به روشنایی هر چند کم فروغ چراغ این کسب و کارها شود.

به گزارش ایرنا، شیوع کرونا از ابتدا روال زندگی‌ها را از حالت عادی خارج کرده است به طوری که خیلی از برنامه‌ریزی‌ها را تعویق انداخته، خیلی از تفریحات را به تعطیلی کشانده و البته کرکره بسیاری از مشاغل را پایین کشیده و یا چراغ کسب و کارشان را کم فروغ کرده است.

البته بدیهی است که در چنین روزهایی اتحاد، رمز پیروزی است و این از خودگذشتگی و همکاری تک تک افراد است که می‌تواند شیوع این بلا را کنترل کند؛ اما این از خودگذشتگی هم مانند هرچیز دیگری حد و اندازه‌ای دارد و نمی‌توان بیشتر انتظار داشت. در این بین، مشاغلی هستند که از ابتدای شیوع کرونا تعطیل هستند و یا تعداد روزهای فعالیتشان بسیار محدود و کم بوده است؛ مثل باشگاه‌های ورزشی که یکی از آسیب دیده‌ترین مشاغل این دوران هستند.

کارشناسان بهداشتی و پزشکان معتقدند چون در داخل باشگاه های ورزشی افراد برای تحرک و تنفس بهتر ماسک را از چهره خود بر می دارند می تواند عامل بسیار اساسی در شیوع ویروس کرونا باشد.

به طور طبیعی فعالیت‌های ورزشی در زمان شیوع کرونا می‌تواند پرخطر بوده و به شیوع این بیماری دامن بزند اما این امکان هم هست که با در نظر گرفتن شیوه نامه های خاص و سختگیرانه، چراغ این فعالیت‌ها را هرچند کم نور، اما روشن نگاه داشت.

کاهش آمادگی بدنی ورزشکاران از تبعات تعطیلی باشگاه‌ها است

مربی تکواندو استان سمنان در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: باشگاه‌های ورزشی از همان اسفند 99 و شیوه کرونا تعطیل شده است و فقط 10 روز در تیرماه و 30 روز در مرداد و مهر مجوز فعالیت داشتیم.

مهسا نانگیر ادامه داد: رشته تکواندو رشته ای رزمی است و تمرین مبارزه در این ورزش خیلی مهم است اما در این مدت کوتاهی که باشگاه باز بود هم اجازه مبارزه نداشتیم و این باعث شد که از یک گروه 40 نفره، فقط سه یا چهار نفر در تمرینات شرکت کنند.

وی افزود: دوری از تمرینات حرفه‌ای باعث می‌شود ورزشکاران آمادگی بدن و چابکی خود را از دست داده و دچار افزایش وزن شوند.

نانگیر تصریح کرد: آموزش و تمرین های آنلاین ورزشی هم راهکار درستی نیست چون بسیاری از ورزشکاران به خاطر درس‌های مدارس و دانشگاه ها درگیر آموزش مجازی هستند و از کلاس‌های ورزشی آنلاین استقبال نمی‌کنند.

این مربی تکواندو گفت: گذشته از همه این آسیب‌هایی که به ورزشکاران وارد شده است، من و بسیاری از همکاران در این مدت درآمد خود را از دست داده ایم و هیچ حمایتی هم دریافت نکرده‌ایم.

نانگیر افزود: قرار بر این بود که تسهیلاتی به منظور حمایت از فعالان رشته‌های ورزشی آسیب دیده از کرونا، مثل باشگاه‌داران و مربیان پرداخت شود اما شرطش این بود که باشگاه دار و مربیان بیمه تامین اجتماعی باشند که طبق قانون چنین چیزی ممکن نیست و گویا بیمه تامین اجتماعی بهانه‌ای برای حمایت نکردن از ما بود.

مدیر یک مجموعه و یک باشگاه ورزشی نیز در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: استخرها از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به صورت مداوم تعطیل است و باشگاه و سایر ورزش‌ها از میانه خرداد به صورت مقطعی گاهی باز و گاهی تعطیل بوده‌اند ولی هزینه نگهداری از این مجموعه‌ها پابرجاست.

ملیحه فامیلی‌فرد ادامه داد: علاوه بر باشگاه داران، مربیان و به ویژه غریق نجات‌ها بسیار آسیب دیدند قرار بر این بود که تسهیلاتی برای حمایت از این افراد در نظر گرفته شود اما شرایط دریافت این تسهیلات به قدری مشکل بود که کمتر کسی توانست دریافت کند.

بازپرداخت تسهیلات بدون درآمد ممکن نیست

وی افزود: به امید باز شدن مجدد مجموعه ورزشی، به سختی این تسهیلات را دریافت کردم اما در حال حاضر برای پرداخت اقساط آن دچار مشکل شده‌ام؛ این چنین تسهیلات باید تنفس منطقی داشته باشد زیرا وقتی مجموعه فعالیت نمی‌کند درآمدی نیست که اقساط را پرداخت کنیم.

فامیلی‌فرد تصریح کرد: فکر می‌کنم دلیل دیگر برای اینکه بسیاری از همکاران نتوانستند تسهیلات دریافت کنند، این بود که سامانه کارا در زمانی که برای ثبت نام تعیین می‌شد از دسترس خارج بود و بسیاری از افراد موفق به ثبت نام نشدند.

وی بیان داشت: مانع دیگر برای دریافت تسهیلات حمایتی این است که فرد باید تحت بیمه تامین اجتماعی باشد در حالی که 90 درصد کارکنان باشگاه‌ها بیمه نیستند زیرا مربی که 2 ساعت در هفته فعالیت می‌کند را طبق قانون نمی‌شود تحت پوشش بیمه درآورد و همچنین هزینه بالایی دارد بنابراین می‌شود گفت از باشگاه‌داران و مربیان ورزشی که بیشترین آسیب را متحمل شده‌اند حمایت چندانی نشده است.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان سمنان نیز ابراز داشت: بخشی از آسیب‌هایی که به باشگاه‌های ورزشی و مربیان وارد شده، اجتناب ناپذیر است زیرا این آسیب‌ها مربوط به این جنس از مشاغل که با ازدحام جمعیت سر و کار دارند می‌شود و در سراسر دنیا چنین مشکلی وجود دارد.

حسین زیاری ادامه داد: هر کدام از باشگاه‌های ورزشی شهرستان سمنان به طور میانگین 10 میلیارد ریال سرمایه ثابت دارند که مربوط به تجهیزات می‌شود و در این روزها بلااستفاده مانده و از طرفی هزینه‌های جاری مثل آب، برق و گاز و اجاره ملک، همچنان پابرجا است.

وی افزود: همچنین از نظر فرهنگی و اجتماعی، مردم به دلیل تبلیغات گسترده در حوزه ماندن در خانه و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، از باشگاه‌های ورزشی استقبال نمی‌کنند و تعداد بیمه‌شدگان ورزشی از ابتدای شیوع کرونا تاکنون کاهش چشمگیری داشته است و بدیهی است که باید برای بازگرداندن این افراد به باشگاه‌ها برنامه‌ریزی شود.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان سمنان گفت: با توجه به اینکه پایان شیوع کرونا مشخص نیست، تعطیلی باشگاه‌های ورزشی راه حل مناسبی نیست و بهتر است وقتی شیوع کرونا تا حدی کنترل و اوضاع قدری بهتر شد، این باشگاه‌ها با رعایت شیوه نامه‌های خاص فعالیت کنند.

فعالیت بهداشتی باشگاه‌های ورزشی نمی‌تواند مشکل ساز باشد

وی اظهار کرد: بر اساس قانون، حداقل فضای فیزیکی برای یک باشگاه ورزشی 150 متر مربع و حداقل ارتفاع 3 متر است. در شهرستان سمنان به طور میانگین فضای باشگاه‌های ورزشی 222 متر مربع است. بنابراین پیشنهادی مطرح شد که در صورتی که فعالیت این باشگاه‌ها سانس بندی و تعداد ورزشکاران حاضر در مجموعه محدود شود، خطری از نظر ابتلا به کرونا نخواهد داشت.

زیاری تصریح کرد: زمان بندی محدودیت تعداد ورزشکاران یعنی در هر 20 تا 30 متر مربع یک ورزشکار حضور داشته باشد و سانس‌ها یک ساعته و شامل 45 دقیقه ورزش و 15 دقیقه زمان براثر ضدعفونی کردن محیط باشد.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان سمنان خاطر نشان کرد: همچنین لازم است برای بازگرداندن مردم به سمت ورزش و باشگاه‌های ورزشی، برنامه‌های فرهنگی مختلفی در رسانه‌ها و فضای مجازی در نظر گرفته شود.

وی افزود: پرداخت سه نوع تسهیلات به آسیب دیدگان این حوزه نیز در نظر گرفته شده است که 2 تسهیلات 80 میلیون ریالی ویژه بیمه‌شدگان ورزشی و یا افرادی که تحت پوشش هیچ نوع بیمه‌ای نیستند و یک تسهیلات ضروری 20 میلون ریالی را شامل می‌شود.

زیاری ادامه داد: همچنین یک تفاهم نامه بین اداره کل ورزش و جوانان و بانک ملی درخصوص پرداخت تسهیلات 500 میلیون ریالی با شرایط عادی و بازپرداخت 48 ماهه هم در نظر گرفته شده که با توجه به کاهش منابع مالی بانک‌ها این تسهیلات محدود بود.

وی گفت: پویشی به عنوان پویش همدلی ورزش سمنان به راه افتاد که با همکاری انجمن قهرمانان، ورزشکاران و پیشکسوتان، کمک های مردمی به منظور حمایت از کارکنان کم‌بضاعت باشگاه‌های ورزشی که در این شرایط بیکار شده‌اند جمع‌آوری شد که تا کنون 300 الی 400 بسته کمک معیشتی به ارزش 4 تا 5 میلیون ریال بین این افراد تقسیم شده است.

پیشنهاد بازگشت باشگاه‌های ورزشی به فعالیت مطرح شده است

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان نیز در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: باشگاه‌ها و مربیان ورزشی جزو آسیب دیده‌ترین مشاغل دوران کرونا بوده‌اند زیرا از ابتدای شیوع کرونا تا کنون به جز تعداد روزهای معدود، تعطیل بوده‌اند و این تعطیلی هم باعث اختلال در امرار معاش این افراد می‌شود و هم بسیاری از مراجعه کنندگان خود را برای همیشه از دست می‌دهند.

مصطفی مرادی ادامه داد: قطعا حمایت از این افراد در دستور کار است اما تصمیم‌هایی که گرفته می‌شود ملی و از اختیار استان خارج است. به منظور جبران خسارت‌ها و حمایت از این افراد، دولت تسهیلاتی در نظر گرفته که با ثبت نام در سامانه کارا می‌توانند دریافت کنند و علاوه بر این، از ابتکارات اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان، مذاکره با بانک ملی بود که مصوب شد 100 تسهیلات 500 میلیون ریالی و 150 تسهیلات 20 میلیون ریالی به آسیب دیدگان این حوزه پرداخت شود.

وی افزود: وزارت ورزش و جوانان تسهیلات دیگری نیز برای حمایت از این افراد در نظر دارد که در آینده پرداخت می‌شود.

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان گفت: بخشودگی بازپرداخت تسهیلات در ماه‌هایی که باشگاه‌ها به طور کل تعطیل بوده‌اند یکی از پیشنهادات مطرح شده از اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان است.

مرادی بیان کرد: همچنین اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان به ستاد مقابله با کرونا استان، پیشنهاد فعالیت باشگاه‌های ورزشی با رعایت پروتکل‌های خاص و بسته به رنگ بندی شهر با حداقل ظرفیت را مطرح کرده است اما این پیشنهادات هنوز مورد بررسی و تایید قرار نگرفته است و این موضوع از اختیار این اداره کل خارج است.

در زمانی که رستوران‌ها، مرکزهای خرید و آرایشگاه‌ها با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مجوز فعالیت دارند، بی‌شک صدور مجوز فعالیت باشگاه‌های ورزشی نیز با رعایت دستورالعمل‌های مشابه منطقی به نظر می‌رسد.

باشگاه ها و مربیان ورزشی در استان سمنان کرونا زده و هم چنان دچار آسیب های جدی مالی هستند و چشم انتظاری مدیران باشگاه ها و مربیان برای تجویز نوشدارویی فوری و اثر بخش انتظاری به جا به نظر می رسد.

*س_برچسب‌ها_س*
ضربه جدی کرونا بر باشگاه‌ها و مربیان ورزشی در انتظار نوشدارو 2
ضربه جدی کرونا بر باشگاه‌ها و مربیان ورزشی در انتظار نوشدارو 3
ضربه جدی کرونا بر باشگاه‌ها و مربیان ورزشی در انتظار نوشدارو 4