دوشنبه 9 مهر 1403

ضریب مصرف علم در کشور پایین است / نوآفرینی و کارآفرینی باید تبدیل به یک گفتمان سازنده در دانشگاه‌ها شود

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
ضریب مصرف علم در کشور پایین است / نوآفرینی و کارآفرینی باید تبدیل به یک گفتمان سازنده در دانشگاه‌ها شود

خطیبی با بیان اینکه در حوزه تولید علم پیشرفت های خوب و قابل ملاحظه ای داشتیم افزود: متاسفانه در کنار تولید علم هنوز نتوانستیم از این حجم میزان تولید در مصرف آن استفاده کنیم، لذا در کنار فعالیت های علمی و تحقیقاتی باید کارآفرینی و فعالیت های نوآورانه و تبدیل علم به ثروت نیز کار شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ دکتر خطیبی معاون اداری، مالی و توسعه منابع انسانی وزارت علوم صبح امروز در آیین تکریم و معارفه روسای دانشگاه تربت حیدریه اظهار داشت: نخستین گلایه ها در دانشگاهها کمبود اعتبارات است و همه مطالبه افزایش اعتبارات دارند و این در حالی است که وابستگی دانشگاهها به بودجه عمومی کشور تبدیل به مسئله لاینحل شده است.

وی تصریح کرد: دانشگاهی که محل تولید و زایش علم و فناوری است و باید دست بقیه حوزه های کشور را بگیرد برای حاکمیت در حوزه مالی مشکل ساز شده است.

خطیبی افزود: در حال حاضر منابع مالی دانشگاه بودجه عمومی کشور است و رییس خوب کسی است که بودجه بیشتری از سازمان برنامه و بودجه بگیرد اما در دانشگاههای دیگر دنیا به اینگونه نیست و بعنوان مثال در دانشگاه توکیو 36 درصد بودجه دانشگاه از دولت و 24 درصد دیگر حاصل درآمد تولیدات علمی است که دانشجویان هزینه های خود را از محل فروش تحقیقات تامین می کنند.

معاون وزیر علوم بیان کرد: وابستگی دانشگاههای ایران در سال 95 به بودجه عمومی کشور بطور میانگین 72 درصد بوده و در سال 1400 این میزان به 80 درصد رسیده و این حرکت دقیقا خلاف مسیر دانشگاههای برتر دنیاست.

وی با بیان اینکه در حوزه تولید علم پیشرفت های خوب و قابل ملاحظه ای داشتیم افزود: متاسفانه در کنار تولید علم هنوز نتوانستیم از این حجم میزان تولید در مصرف آن استفاده کنیم، لذا در کنار فعالیت های علمی و تحقیقاتی باید کارآفرینی و فعالیت های نوآورانه و تبدیل علم به ثروت نیز کار شود.

خطیبی در خصوص ماموریت گرایی دانشگاه گفت: تصمیم خوبی برای ماموریت دانشگاه تربت حیدریه در حوزه کشاورزی و فنی مهندسی گرفته شده و این بدان خاطر است با توجه به مزیت مطلق معادن منطقه و کشاورزی و زعفران و ابریشم باید ببینیم آیا از تولید علم این منطقه در حوزه مصرف استفاده می شود؟

خطیبی گفت: باید بررسی شود کدام بخش علمی دانشگاه در حوزه اصلاح سیستم آبیاری و روش های محلول پاشی و پیاز زعفران که افزایش بهره وری دارد مستقر شده، لذا توقع از دانشگاه می رود این اقدام را انجام دهد.

وی افزود: معاونت فناوری وزارت علوم تأسیس شده تا در دانشگاه‌ها اگر می خواهیم اشتغال ایجاد و مسایل و مشکلات کشور از پتانسیل دانشگاهها حل شود بعد از تولید در مصرف علم استفاده و آن را تقویت کنیم.

معاون وزیر علوم گفت: خدمات دانشگاه باید به جامعه پیرامونی فراوان باشد چرا که دانشگاهیان هنوز دین خود را به جامعه ادا نکرده و این در حالی است که دانشگاه تراز انقلاب باید مفید به حال جامعه و به لحاظ علمی، گفتمان سیاسی و انقلابی قوی باشد تا به نفع مردم کار کند.

مجموعه نخبگان جهاد علمی را در پیش بگیرند

حجت الاسلام عصمتی امام جمعه تربت حیدریه گفت: نخبگان و فرهیختگان جامعه مجموعه علوم را خدایی بدانند چرا که هر رشته و بحث علمی مورد نیاز جامعه اسلامی واجب کفایی است، لذا همه این علوم را با نیت الهی می توانیم یاد بگیریم و یاد بدهیم.

وی تصریح کرد: سرچشمه علم و دانش خداوند تعالی است که یا به بشر بطور فطری و یا توسط معلمان بشر آموخته است لذا استفاده کردن از این علوم هم بسیار مهم است که در چه جهتی از آن بهره ببریم.

رییس حوزه علمیه مرحوم هراتی گفت: مجموعه نخبگان جهاد علمی را در پیش بگیرند و به آنچه که دارند بسنده نکنند چرا که قافله علم و دانش باید همیشه در حال تلاش و پویایی باشد و همه باید مجاهدانه حضور پیدا کنند تا جامعه اسلامی زنده و پویا باشد

پیشرفت علمی امروز را مرهون فارغ التحصیلان دفاع مقدس هستیم

معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت حیدریه افزود: در اوایل انقلاب دانشگاهی در کشور افتتاح شد که مجموعه موفق در عرصه علم و فناوری و سیاست و مدیریت اجرایی بروز و ظهور کردند که وقتی مقایسه می کنیم با مدیران نظام اسلامی موفق ترین افراد بودند.

علی اکبر کی پور اظهار کرد: علت پیشرفت این دانشگاه در آن بود که مجموعه ای از علوم و فنون روز در کنار اخلاص و معنویت شاکله ای بوجود آورد که فراملی و منطقه ای شد و آن نیز دانشگاه جنگ بود که سردار سلیمانی ها، کاظمی ها، باکری ها و طهرانی مقدم ها را ساخت، لذا موفقیت امروز عرصه علمی مرهون فارغ التحصیلان این دانشگاه هستیم.

فرماندار تربت حیدریه گفت: اروپای عقب مانده و متحجر آن زمان که منابعی نداشت منابع دانشمندان ایرانی و جهان اسلام را استفاده کرد و برخی افراد امروز هم که خودباور نیستند و بدنبال تعالیم غربی هستند هنوز به عمق این مطلب پی نبردند.

بودجه سال آینده دانشگاه تربت حیدریه افزایش چندانی نداشته است

رییس سابق دانشگاه تربت حیدریه در این جلسه به بیان گزارشی از عملکرد چهار و نیم ساله خود پرداخت و گفت: بودجه دانشگاه از ابتدای سال 96 و از مجموع 11 میلیارد تومان، امسال به 37 میلیارد تومان معادل سه برابر افزایش یافته اما برای سال آینده سازمان برنامه و بودجه، بودجه دانشگاه را افزایش چندانی نداده و امیدواریم با پیگیری وزارت علوم این مشکل رفع شود.

محمد فتحی نسری بیان کرد: برنامه راهبردی دانشگاه را از سال 97 آماده کردیم و بنا به طرح آمایش این برنامه در سال 99 تصویب شد و با توجه به اینکه یکی از الزامات دانشگاه ارجاع به این برنامه است خوشبختانه تا سال 1402 اعتبار دارد و سند جامعی برای ادامه فعالیت دانشگاه است.

تکمیل ساختمان سلف سرویس دانشگاه نیازمند 6 میلیارد تومان اعتبار است

وی افزود: از دیگر اقدامات در دانشگاه تربت حیدریه تأسیس بنیاد خیرین حامی دانشگاه بود و خیرین شهرستان هم اقبال خوبی داشتند که در اردیبهشت 99 این بنیاد ثبت قانونی شد.

رییس سابق دانشگاه تربت حیدریه، ساخت سالن ورزشی و چند منظوره مرحوم بابک مروج تربتی با اعتبار 4 میلیارد تومان در سال 97، مسجد دانشگاه بعنوان یک پروژه خیر ساز و دولتی، بورسیه رتبه های زیر هزار شهرستان که دانشگاههای تربت حیدریه را انتخاب می کنند و همچنین اختصاص تجهیزاتی همچون تبلت و لب تاب و وسایل کمک آموزشی توسط مهندس مروج تربتی، ساخت سه آلاچیق در محوطه دانشگاه را بخشی از کمک خیرین عنوان کرد.

وی بیان داشت: اجرای آسفالت و خیابان کشی بخش های از دانشگاه، ترمیم فضای سبز، بازسازی سالن همایش زنده یاد محمود کریمی توسط دانشجویان همین دانشگاه، سالن جلسات، ساختمان سلف سرویس دانشجویان که تکمیل آن نیازمند 6 میلیارد تومان اعتبار است اقداماتی هست که در حوزه عمرانی انجام شده است.

پژوهشکده زعفران ردیف بودجه مجزا دارد

فتحی نسری گفت: از سال 96 روند پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی رو به رشد بوده و در خصوص جذب اعضای هیات علمی در سال 96 از مجموع 27 عضو هیئت علمی اکنون به 41 نفر در سال 1400 رسیده و بزودی افرادی که در فراخوان جذب سال گذشته و امسال شرکت کردند این تعداد به 50 نفر می رسد.

وی افزود: موافقت اصولی 15 رشته جدید. اخذ شده که با تکمیل هیئت علمی این رشته ها در دانشگاه قطعی است و بر همین اساس امسال نیز رشته عمران و کامپیوتر را در مقطع کارشناسی راه اندازی کردیم و برای رشته های مکانیک و برق هم در تلاش هستیم تا راه اندازی شود..

رییس سابق دانشگاه تربت حیدریه گفت: بودجه پژوهشکده زعفران در سال 98 با کمک کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مجزا شد که در نخستین سال سه میلیارد تومان، در سال 99 چهار میلیارد و برای امسال میزان اعتبار 5 میلیارد تومان شد و بر همین اساس فعالیت های پژوهشکده نیز تقویت شد.

وزارت علوم پشت درب های بسته تصمیم نگیرد

نماینده مردم منطقه تربت حیدریه در ارتباط تصویری با مراسم تکریم و معارفه به ظرفیت های بالقوه و دانشگاههای این شهرستان اشاره کرد و افزود: متاسفانه با این میزان ظرفیت ماموریت دانشگاه تربت حیدریه را فقط در حوزه کشاورزی و فنی مهندسی تعریف کردند و این در حالی است که ما سرمایه های عظیمی در حوزه علوم انسانی و علوم پایه داریم.

محسن زنگنه گفت: وزارت علوم پشت درب های بسته تصمیم نگیرد و تقاضا محور عمل کند و اگر تقاضا وجود دارد مجوز رشد دانشگاه را در حوزه های مختلف صادر کند.

وی در خصوص بودجه دانشگاه گفت: متاسفانه در زمانی که برای بودجه باید رایزنی انجام بشود، این کار نشده و باتوجه به شاخص ها این بودجه کم است و کمک می کنیم تا در کمیسیون تلفیق این بودجه افزایش یابد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی، دکتر «عباس خاشعی سیوکی» را به عنوان «سرپرست دانشگاه تربت حیدریه» منصوب کرد.

دکتر عباس خاشعی (1360 تربت حیدریه) دارای دکترای علوم و مهندسی آب، عضو هیات علمی با مرتبه استاد تمام در دانشگاه بیرجند است که معاونت آموزشی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه بیرجند نیز در کارنامه اجرایی وی به چشم می‌خورد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در نامه‌ای جداگانه از خدمات و تلاش‌های دکتر «محمدحسن فتحی نسری» رئیس سابق دانشگاه تربت حیدریه در مدت تصدی این مسئولیت قدردانی کرد.

در شهرستان تربت حیدریه بالغ بر 12 هزار دانشجو در 7 مرکز آموزشی در رشته های مختلف و تا سطح دکترا تحصیل می کنند.

انتهای پیام /