پنج‌شنبه 19 مهر 1403

طرح هوشمند محدودیت‌های کرونایی از این پس یک هفته‌ای اعمال می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
طرح هوشمند محدودیت‌های کرونایی از این پس یک هفته‌ای اعمال می‌شود

تهران - ایرنا - رییس کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: طرح هوشمند جامع محدودیت های کرونایی از این به بعد به صورت یک هفته ای اعمال می شود؛ آخر هر هفته وضعیت تهران بررسی و ارزیابی و براساس شاخص ها تصمیم گیری خواهد شد.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، حسین ذوالفقاری روز چهارشنبه در جلسه شورای فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران آمادگی کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی کرونا را برای برگزاری جلسه ویژه بررسی وضعیت پایتخت و اعمال محدودیت ها اعلام کرد و افزود: تهران به لحاظ گستردگی جمعیتی و بیماری دارای اهمیت بالایی است و در سطح کشور نیز الگو پذیری بالایی دارد.

رییس کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا در این نشست درخصوص تصمیم سازی ها گفت: تصمیم گیری های پراکنده و جزیره ای باعث صرف هزینه و عدم حصول نتیجه مطلوب است.

وی ادامه داد: رعایت هر یک از اصول فاصله گذاری، اجرای پروتکل ها و تقویت بهداشت یا درمان، محدودیت و مدیریت هوشمند به تنهایی کافی نیست و یک طرح جامع مدیریت هوشمند لازم است. همچنین برنامه ها باید قابل اجرا، اثر بخش و کم هزینه باشند و وجود یک همبستگی کامل بین مجریان، تصمیم سازان و تصمیم گیرندگان الزامی است.

ذوالفقاری درباره طرح هوشمند اعمال محدودیت های کرونایی گفت: در این طرح وضعیت استان ها براساس شاخص های تعیین شده از سوی وزارت بهداشت هر هفته ارزیابی و محدودیت ها با توجه به وضعیت آنها به صورت هفتگی تعیین می شود.. اگر استانی از وضعیت قرمز به شرایط نارنجی رسید، اعمال محدودیت ها در آن استان کاهش می یابد، اما اگر هفته آینده به وضعیت قرمز بازگشت اعمال محدودیت ها افزایش می یابد.

وی درخصوص تعیین شهرهای نارنجی، قرمز و زرد گفت: وضعیت شهرها براساس تعداد بستری شدگان نسبت به 100 هزار نفر جمعیت در روز تعیین می شود. اگر به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت 4 مورد بستری در روز باشند، وضعیت شهر زرد، اگر 6 نفر بستری باشند وضعیت شهر نارنجی و اگر 10 نفر بستری باشند وضعیت شهر قرمز است.

ذوالفقاری افزود: اگر یک باره محدودیت ها برداشته شود ممکن است بیماری برگردد و اعمال محدودیت های مجدد هزینه بسیار بالایی دارد. محدودیت ها یکی از هفت برنامه برای کنترل بیماری کرونا است. طرح شهید سلیمانی، طرح مشارکت مردم، طرح تست گسترده، طرح آموزش و رعایت پروتکل های بهداشتی از دیگر برنامه ها هستند تا مشخص شود کدام برنامه اثربخش تر است.

ذوالفقاری لازمه کاهش محدودیت ها یعنی فاصله گذاری اجتماعی را همکاری مسئولان و مردم هر شهر و کل کشور عنوان کرد و گفت: اگر پروتکل های بهداشتی رعایت می شد، امروز شاهد چنین آمار مرگ و میر نبودیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز اولویت اول سلامت است، اما این بدان معنی نیست که به سایر موضوعات اجتماعی و اقتصادی توجهی نداشته باشیم. واقعیت این است که اول سلامت بعد دیگر ضرورت ها مورد توجه قرار گیرد. امید است با یک برنامه کامل بتوانیم وضعیت بیماری را ساماندهی کرده و محدودیت ها و مشکلات مردم را کاهش دهیم.

جلسه شورای فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با حضور علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونای پایتخت، ذوالفقاری رییس کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا، محسنی بندپی استاندار تهران و روسای دانشگاه های علوم پزشکی روز چهارشنبه در دانشگاه شهیدبهشتی برگزار شد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*