یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

فرهنگی وب‌گاه عصر ایران

فرهنگی وب‌گاه عصر ایران

سکوت بره ها تنها فیلم ترسناک تاریخ است که جایزه اسکار بهترین فیلم را در کارنامه دارد.

تصور می کنم کارگردان هایی که می‌خواهند همه عمر کار کنند، بیشتر انرژی شان را برای اولین فیلمشان گذاشته اند و معمولا با این کارگردان ها کار کرده ام.

شهرت خانم درودی فراتر از ایران بود و جز نقاشی در رشته‌های دیگر هنری هم دستی داشت و کارگردان، نویسنده، منتقد هنری و استاد رشته تاریخ هنر هم بود

شهرک سینمایی غزالی که در سال 1358 با طرح و پیشنهاد مرحوم علی حاتمی ساخته شد، دکور خیابان ها و ساختمان های قدیم تهران را در خود جای داده و محل تصویربرداری بسیاری از فیلم و سریال های ایرانی است.

مفسرین بزرگی چون وهب بن منبه و محمد بن صائب کلبی و یوسف بن موسی قطان تصریح کرده‌اند که ذوالقرنین همان سردار صالح تاریخ، کوروش کبیر است.

نمی توان ایرانی بود و از بالیدن به دیرینه درخشان فرهنگی خود صرف نظر کرد. اما با نسل بسیار متفاوت امروز چگونه می توان از هویت ایرانی سخن گفت؟ این یادداشت کوتاه، پیشکش به خانواده‌هایی است که می‌خواهند فرزندشان ریشه‌های عمیق ایرانی خود را از یاد نبرند:

قهرمان به دور از هر گونه شعارزدگی نقدی بر مناسبات جامعه از مسئولیت فردی، رسانه و صداوسیما گرفته تا شبکه‌های اجتماعی و حتی خیریه‌ها، زندان، فرمانداری یک شهر و... است.

این جایزه که به یادبود یکی از نویسندگان برتر جهان، آسترید لیندگرن از سال 2002 از سوی وزارت فرهنگ سوئد پایه گذاشته شده، با تاکید بر این حق شکل گرفته است که کودکان حق دارند از خود ادبیاتی غنی و باارزش داشته باشند.

پلیس امنیت بزرگ اعلام کرد که 4000 کتاب غیرمجاز را از انباری یک چاپخانه در میدان انقلاب کشف کرده است.

جشنواره فیلم سائوپولو، معتبرترین جشنواره آمریکای جنوبی است که از 29 مهر آغاز شده و تا 12 آبان در برزیل برگزار خواهد شد.

اولین دوره جشنواره فیلم فجر در سال 1361 به دبیری حسین وخشوری برگزار شد ولی در دوره دوم این جشنواره نامی به عنوان دبیر مشاهده نمی‌شود و کار به صورت گروهی انجام شده است.

غرفه کانادایی در نمایشگاه 2020 دوبی منعکس کننده مناظر و اکوسیستم‌های در معرض خطر است، تلفیقی از اقتصاد و سرمایه‌گذاری، محیط زیست، مهاجرت و البته هنر، با چشم‌اندازی شاعرانه از آینده‌ای نامعلوم.

عیسی قیصری، برادر بزرگتر استاد ابراهیم قیصری ادیب و حافظ‌شناس معروف معاصر است که در طول حیات خود، تلاش فراوانی برای گردآوری و حفظ و نگهداری فرهنگ زادگاهش نموده بود.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی شوشتر گفت: شهر شوشتر در کنار یزد و ماسوله، در نخستین رویداد انتخاب شهر کامل ایران که توسط نشریه بین‌المللی تخصصی 2A برگزار شد، عنوان "شهر کامل" ایران را از آن خود کرد.

ریحانه پارسا غیر از جنجال چه نکته دیگری دارد که این گونه اخبار مربوط به او مورد توجه قرار می‌گیرد و در شبکه‌های اجتماعی به شکل گسترده پوشش داده می‌شود؟!

نهمین جشنواره فیلم اجیال قطر امسال میزبان شش فیلم کوتاه و بلند ایرانی خواهد بود و «قهرمان» به عنوان افتتاح‌گر این رویداد سینمایی انتخاب شده است.