یک‌شنبه 8 مهر 1403

عملیات لوله گذاری گاز در گورستان تاریخی حاجی آباد متوقف شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
عملیات لوله گذاری گاز در گورستان تاریخی حاجی آباد متوقف شد

بندرعباس - ایرنا - عملیات لوله گذاری در گورستان تاریخی حاجی آباد بدون مجوز اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان بود که با دستور قضایی متوقف شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: شرکت نقش آوران طوس در سال 91 برای اجرای طرح خط لوله گاز از گورستان حاجی آباد این اداره کل استعلام کرد.

رضا برومند ادامه داد: به دلیل عبور خط لوله گاز از عرصه گورستان تاریخی حاجی آباد پاسخ منفی به آن استعلام داده شد و رونوشت آن به شرکت ملی گاز کرمان هم ارسال شد تا به هیچ وجه این کار انجام نشود.

وی اضافه کرد: شرکت گاز کرمان با وجود مکاتبه‌های انجام شده پاسخی مبنی بر تغییر مسیر خط لوله انتقال گاز نداد و در تابستان 98 نشستی با شرکت مشاور طرح (شرکت طوس) ملی گاز کرمان و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان برگزار و مقرر شد پس از بررسی این اداره کل در خصوص اجرای طرح یاد شده اعلام نظر شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان خاطر نشان کرد: همزمان عملیات نجات بخشی گورستان با مجوز پژوهشکده باستان شناسی آغاز شد که باستان شناسان آثار مادی شاخصی در گورها کشف کردند.

برومند بیان داشت: درمکاتبه با شرکت گاز کرمان مقرر شد تا نتیجه نجات بخشی این محوطه مهم تاریخی و صدور مجوز از سوی دفتر فنی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، آن شرکت حفاری نکند ولی حفاری و لوله گازی در عرصه گورستان را آغاز کرد که این منجر به شکایت قضایی و توقف عملیات لوله گذاری شد.

برومند تاکید کرد: هیچ گونه مجوزی برای اجرای لوله گذاری در عرصه گورستان تاریخی صادر نمی‌شود و پیگیری‌های قضایی و بررسی میزان خسارت وارد شده به گورستان تاریخی حاجی آباد درحال انجام است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان هم پیش از این به خبرنگار ایرنا اظهار داشته است: این اداره کل به استعلام شرکت گاز کرمان برای حفاری در محدوده گورستان باستانی حاجی آباد پاسخ خواستار انجام نشدن عملیات حفاری برای انجام بررسی‌های لازم شد ولی آن شرکت بی‌توجه به این امر، اقدام به حفاری کرده است.

عباس نوروزی ادامه داد: وجود گورستان تاریخی در محدوده مورد استعلام و لزوم فعالیت نکردن در آن اطلاع داده شد ولی آن شرکت توجه ای به این موضوع و لزوم حفظ آثار هویتی مردمان ساکن در این منطقه نکرده است.

وی ادامه داد: این اقدام شرکت گاز کرمان که شدت آن در زمستان سال گذشته بود منجر به تخریب تعدادی از گورهای این منطقه شد.

شهرستان حاجی آباد در 160کیلومتری شمال هرمزگان و همرز با استان کرمان است.

*س_برچسب‌ها_س*