پنج‌شنبه 19 مهر 1403

فارس پیشتاز در اجرای طرح شهید سلیمانی در کارزار با کرونا

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
فارس پیشتاز در اجرای طرح شهید سلیمانی در کارزار با کرونا

شیراز - ایرنا - استان فارس در 10 روز گذشته پیشتاز در اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی در کارزار با کرونا بوده است، بیان موفقیت استان فارس در این عرصه از زبان دکتر ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت تاییدی بر موفقیت برنامه های این طرح در استان فارس است.

دکتر ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت و عضو ستادملی کرونا، در سفر اخیر خود به استان همدان گفت: استان های فارس، همدان، بوشهر و کهگیلویه در حوزه رعایت مردم و عملکرد مسئولین در قالب این طرح عملکرد خوبی داشته اند.

تمرکز در طرح شهید سلیمانی بر بحث پیشگیری از کرونا است و این طرح شامل سه گام اصلی مراقبت، حمایت و نظارت است. این طرح در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری، دستورات فرماندهی‌کل سپاه و پیرو تفاهم‌نامه سازمان بسیج مستضعفین و وزارت بهداشت، اجرا می شود، به منظور قطع زنجیره انتقال ویروس منحوس کرونا این طرح هم اکنون در شیراز و دیگر شهرهای استان فارس در حال اجرا است.

مرحله اول طرح شهید سلیمانی گام مراقبت است که طبق تفاهم با وزارت بهداشت، قرار است در سطح استان فارس، پایگاه‌های سلامت، مراکز جامع و مراکز منتخب، در اختیار این طرح قرار بگیرند.

در این مرحله از اجرای طرح مراقبین سلامت به در منازل مراجعه و بسته بهداشتی و اطلاع‌رسانی پیشگیری از کرونا به خانوارها ارائه می‌کنند؛ اگر در خانواده‌ای فردی مبتلا به کرونا بود یا مشکلی وجود داشت اسامی این خانواده‌ها را یادداشت می‌کنند و برای اعزام پزشک یا پرستار اقدام می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز روز سه شنبه در نشست ستاد دانشگاهی مدیریت کرونا ضمن بیان اولویت های سلامت فارس، از پیشگامی فارس در اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی برای مقابله با بحران کروناویروس خبر داد.

مهرزاد لطفی با تقدیر از وزیر بهداشت برای تلاش و پیگیری های شبانه روزی در راستای مدیریت کرونا در کشور و بیان اینکه فارس، روزهای سختی را طی می کند، گفت: با تلاش های انجام شده در استان فارس و همکاری مردم، چند روزی است که تعداد مراجعان به بیمارستان های استان کاهش یافته است.

وی با اعلام اینکه ظرف سه هفته گذشته، 700 تخت به ظرفیت بیمارستان ها و مراکز درمانی به پذیرش بیماران کووید 19 در اختصاص یافته است، اظهار کرد: در بیمارستان های استان فارس، 10 هزار تخت وجود دارد که 25 درصد آن مربوط به بیماران کووید19 اختصاص یافته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از انجام روزانه پنج هزار تست تشخیصی کروناویروس در استان خبر داد و اضافه کرد: طرح شهید قاسم سلیمانی از گذشته، به شکل دیگری در فارس با همکاری سپاه فجر استان آغاز شده و هم اکنون نیز این طرح در سراسر فارس در حال اجراست.

دکتر لطفی با اشاره به افزایش مراکز و ظرفیت های آزمایشگاه های استان در راستای شناسایی و کنترل این بحران، از فعالیت 16 مرکز آزمایشگاهی تشخیص کووید19 در استان فارس خبر داد.

رئیس دانشگاه همچنین در رابطه با تامین اکسیژن و اکسیژن ساز در بیمارستان های استان اعلام کرد: در حال حاضر هیچ کمبودی در راستای تامین اکسیژن در مراکز درمانی استان و هیچ بیمار نیازمند بستری در فهرست انتظار وجود ندارد.

او با تقدیر از همکاری استاندار و مسوولان ارشد دستگاه های اجرایی استان در راستای مدیریت کرونا در فارس، خواستار حمایت وزیر بهداشت در تامین منابع، نیروی انسانی و داروهای موردنیاز شد.

آموزش به 6 هزار بسیجی در استان فارس

مشاور و جانشین معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز در حاشیه این نشست گفت: اجرای طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» در فارس، علاوه بر نیروهای درگیر این طرح، 6 هزار بسیجی نیز حضور فعال در این طرح بزرگ مشارکت دارند.

عبدالحسین فرح بخش افزود: افراد درگیر در این طرح با استقرار در محلات، پایگاه های بسیج و مساجد، طبق فرم های مراکز بهداشت و درمان به در منازل مراجعه کرده و اطلاعات لازم را ثبت می کنند که اقدام در سرعت بخشیدن به بیماریابی بسیار موثر است.

وی با اشاره فعالیت آزمایشگاه های تشخیصی کروناویروس در استان اظهار کرد: با توجه به انجام روزانه حدود پنج هزار تست تشخیصی کروناویروس در فارس و اجرای طرح بزرگ شهید حاج «قاسم سلیمانی»، امیدواریم به زودی شاهد روند کاهشی موارد ابتلا به این ویروس منحوس باشیم.

جانشین معاونت بهداشت دانشگاه ادامه داد: تدابیر لازم از سوی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای آموزش 6هزار بسیجی در اجرای این طرح دیده شده است.

معاون عملیات سپاه فجر استان فارس نیز گفت: با توجه به تاکید تمامی جوامع علمی و عملیاتی بر لزوم کنترل این بیماری از منازل و محله ها، استفاده از تمامی امکانات موجود و حضور جهادی در این طرح الزامی است.

سرهنگ محمدرضا رجبی از حضور 6 هزار بسیجی در کنار نیروهای دیگر ارگان های حاضر در این طرح خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا با هماهنگی ایجاد شده بتوان در مدت زمان کوتاهی به اهداف اصلی طرح یعنی بیماریابی مبتلایان بدون علامت و مراقبت و رهگیری بیماران دست یافت.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز، چگونگی روند اجرای طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» به صورت محله محور در استان را بیان کرد.

عبدالرسول همتی ضمن اعلام نحوه همکاری بسیج در اجرای این طرح، به معرفی عملکرد تیم های حمایتی، مراقبت عمومی، مراقبت در منزل و نظارتی در این طرح پرداخت.

وی هدف از اجرای این طرح محله محور برای مقابله با کروناویروس را تشدید نظارت ها، تقویت آموزش و اطلاع رسانی در جامعه، افزایش حمایت از بیماران و تقویت فرآیندهای درمان سرپایی بیماران عنوان کرد.

بر اساس آمارهای موجود آمار جانباختگان این بیماری در استان فارس به دو هزار و 525 نفر افزایش یافته است. با بررسی نمونه های انجام شده، از ابتدای شیوع بیماری تا امروز، یازدهم آذر، 147هزار و 858 بیمار مثبت قطعی در استان فارس شناسایی شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام خبر جان باختن 32 نفر در استان طی 24 ساعت گذشته، مجموع جانباختگان این بیماری را نیز از ابتدا تاکنون دو هزار و 525 نفر اعلام کرد.

علی اکبری همچنین اضافه کرد: تا امروز، 136 هزار و 35 بیمار مبتلا به کروناویروس با بهبودی کامل از بیمارستان های استان مرخص و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

معاون درمان دانشگاه افزود: در حال حاضر دو هزار و 26 بیمار مشکوک و علامت دار در بخش های کووید19 بیمارستان ها و مراکز درمانی استان بستری هستند که 341 نفر به دلیل وخامت شرایط بالینی، در بخش های مراقبت ویژه تحت درمان و نظارت ویژه قرار دارند.

دکتر اکبری بیان کرد: در 24 ساعت گذشته 295 بیمار جدید در مراکز درمانی فارس بستری و 250 نفر مرخص شده اند که این امر نشان می دهد، هنوز تعداد بیماران ورودی به بیمارستان ها بالاست و لازم است مردم استان بیش از پیش محدودیت ها و پروتکل های بهداشتی را جدی بگیرند و به کادر درمان برای مدیریت بیماری کووید19 در بیمارستان ها کمک کنند تا بتوانیم تخت خالی برای بیمارانی که نیازمند بستری هستند، فراهم کنیم.

*س_برچسب‌ها_س*