چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403

فرهنگی وب‌گاه فرارو

فرهنگی وب‌گاه فرارو

ایده‌ی خرید خانه با قرض و بدهی و وام مسکن که این روز‌ها برای ما امری عادی است، برای فیلسوفان سگی کاملا بیهوده بود، چون شکل زیستن آن‌ها مانند مسافران کوچ‌گر بود. آرمان‌های آن‌ها از نوعی خودبسندگی شدید به نام اوتارکی (Autarky) حمایت میکرد، به معنای وابستگی اندک به شرایط بیرونی

ایده معماران در طراحی این کانسپت این بوده که این ساختمان مدرسه بتواند به عنوان یک فضای فرهنگی، محیط ورزشی و حتی به عنوان یک نماد شهری نیز عمل کند. به همین جهت است که فرم ساختمان با الهام از چادر‌های عشایری طراحی شده تا نمایانگر فرهنگ منطقه باشد.

پزشک مشهور ابن سینا این نکته را در مورد خواص قهوه یا همان بنک می‌افزاید که می‌تواند پوست را تمیز و بوی بدن را شیرین کند. ابن سینا خاطرنشان می‌کند که مصرف بنک دارای خواص تغییردهنده ذهن است که می‌تواند بر عقل اثر بگذارد. این نخستین بار در تاریخ علم است که کسی به اثرات کافئین بر مغز اشاره می‌کند.

از دیدگاه تغذیه، بهترین راه برای کاهش کلسترول، کاهش مصرف چربی‌های اشباع شده و چربی ترانس است. چربی اشباع شده را به کمتر از شش درصد کالری روزانه محدود کنید و میزان چربی ترانس مصرفی را به حداقل برسانید.

این عکس‌ها را می‌توان بار‌ها و بار‌ها تماشا کرد و هر بار چیز‌های تازه‌ای در آن‌ها دید؛ از جزییات لباس‌ها و چهره‌ها گرفته تا شکل و شمایل خانه‌ها و خیابان‌ها و هر چیز دیگری که در طول این یک قرن و اندی دچار تغییرات فراوان شده است.

‌می‌توان با یک فرآیند سه مرحله‌ای هوس خوردن شکر را مهار کرد. اولین مرحله خوردن یک لیوان آب است، دومین مرحله خوردن میوه تازه است. در نهایت، او پیشنهاد می‌کند قبل از شیرجه زدن در یک بشقاب دسر شیرین، چند دقیقه صبر کنید تا اینکه هوس شکر تقریبا به طور خودکار از بین برود.

در سال 2022، نتیجه پژوهشی در دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد در مدت 28 سالی که این پژوهش انجام شد، خطر مرگ در افرادی که روزانه فقط نصف قاشق چایخوری روغن زیتون مصرف می‌کردند، 19 درصد کمتر از افرادی بود که این کار را نمی‌کردند.

مصرف زیاد شیرینی‌ها مانند زولبیا و بامیه، که فاقد مواد مغذی مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند، به جای مصرف مواد غذایی طبیعی شیرین مانند خرما، کشمش و میوه‌ها توصیه می‌شود. افراط در مصرف شیرینی‌ها می‌تواند به چاقی و اضافه وزن منجر شود.

طبق گفته‌ی سازمان جهانی بهداشت، استفاده‌ی درست از مایکروویو از نظر تشعشعات آن هیچ خطری ندارد. اما در مورد مسائل دیگر - مثل اینکه آیا گرم کردن غذا با مایکروویو باعث از بین رفتن مواد مغذی می‌شود، یا اینکه گرم کردن غذا در پلاستیک می‌تواند باعث بر هم خوردن تعادل هورمونی شود - اطلاعات کمتری وجود دارد.

اگر به دنبال نوشیدنی‌ای هستید که بتواند به تسکین حالت تهوع و استفراغ، کاهش التهاب، دفع عوامل بیماری زا، کاهش درد یا کنترل قند خون کمک کند، چای زنجبیل مصرف کنید. این دمنوش با طراوت سرشار از چندین ترکیب گیاهی است که خواص ضد التهابی، ضد میکروبی و ضد استفراغ دارد.

به گفته سارا آنزلوار، متخصص تغذیه، «حمل‌ونقل سریع مواد غذایی در روده احتمالا به دلیل محتوای فیبر است، اما حدس و گمان‌هایی هم وجود دارد که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کیوی نقش موثری دارند.»

چای‌ها به دلیل داشتن ترکیبات فعالی مانند کاتچین‌ها می‌توانند در تسریع متابولیسم و افزایش سرعت سوخت و ساز چربی‌ها و کالری‌ها نقش مؤثری داشته باشند. در نتیجه، برخی از انواع چای‌ها می‌توانند به عنوان یاری‌دهنده‌های خوبی در روند کاهش وزن به حساب آیند.

متخصصان می‌گویند اکنون روشن شده است که فواید برخی انواع لبنیات ممکن است بیشتر باشد؛ به‌عنوان مثال، ماست و پنیر برای سلامت مفیدترند، شاید به این دلیل که هر دو غذا‌های تخمیرشده‌اند که باکتری‌های مفید روده را تغذیه می‌کنند.

همیشه در گذر زمان تنها تفال به حافظ در فرهنگ عامیانه ما باقی مانده‌است. در ادامه فال حافظ مخصوص روز 4 فروردین ماه 1403 از نظر خوانندگان محترم می‌گذرد.

توصیه می‌شود مردان پس از 40 سالگی، از مصرف غذا‌های غنی از کربوهیدرات تصفیه‌شده، نمک و مواد افزودنی پرهیز کنند یا مصرف آن را به حداقل برسانند؛ چرا که برخی از این خوارکی‌ها سلامت مردان را به طور جدی تهدید می‌کند.

سیب یک پیش غذای عالی در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند به سرعت میل درونی شما به غذا را کاهش دهد. این میوه سرشار از فیبر و آب است و به طور قابل توجهی به کاهش سطح کلسترول کمک می‌کند و می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.