پنج‌شنبه 19 مهر 1403

فرایند انتخابات؛ از ثبت نام تا دریافت تاییدیه نهایی شورای نگهبان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
فرایند انتخابات؛ از ثبت نام تا دریافت تاییدیه نهایی شورای نگهبان

تهران - ایرنا - انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی فرایندی تقریبا طولانی دارد که از دهم آذرماه آغاز شد و تا 23 بهمن‌ماه، روز اعلام فهرست تاییدشدگان نهایی به فرمانداری های سراسر کشور ادامه می‌یابد و دوم اسفندماه امسال با حضور مردم در پای صندوق های رای به پایان می‌رسد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هفده روز دیگر در 208 حوزه انتخابیه سراسر کشور برای تعیین 290 کرسی برگزار می‌شود. همزمان در 5 استان خراسان شمالی، خراسان رضوی، تهران، قم و فارس هم رای‌دهندگان برای انتخاب 7 نماینده در مجلس خبرگان رهبری پای صندوق‌های رای خواهند رفت.

اگر چه وزارت کشور از اردیبهشت امسال کار خود را برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز کرد، اما داوطلبان نمایندگی از دهم آذرماه با حضور در فرمانداری‌های سراسر کشور و ستاد انتخابات مستقر در وزارت کشور به مدت یک هفته برای نام‌نویسی فرصت داشتند که در این مدت بیش از 16 هزار نفر نام‌نویسی کردند.

همراه با روند ثبت نام، هیات‌های اجرایی متشکل از نمایندگانی از ثبت احوال، قوه قضاییه، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات به همراه 8 معتمد تشکیل شد و پس از اتمام ثبت نام، پرونده‌های داوطلبان را بررسی کردند.

البته نخست این کار در مراجع چهارگانه (قوه قضاییه، ثبت احوال، نیروی انتظامی و اطلاعات) انجام شد و سپس اعضای هیات‌های اجرایی از هفدهم آذرماه به مدت 10 روز فرصت داشتند صلاحیت‌های داوطلبان را مورد بررسی قرار دهند.

فرمانداری‌های سراسر کشور 27 آذرماه مراتب احراز صلاحیت را به نامزدها اعلام کردند و به آن دسته از داوطلبان که صلاحیتشان رد شده بود 5 روز فرصت داده شد تا برای اعتراض به هیات نظارت استان مربوطه مراجعه کنند.

هیات نظارت استان نیز از دوم تا بیست و یکم دی‌ماه به مدت 20 روز فرصت داشت تا به شکایات داوطلبان رد صلاحیت شده رسیدگی و همچنین درباره صلاحیت همه داوطلبان پس از کسب نظر هیات مرکزی نظارت اظهارنظر کند و سپس موارد را به فرماندار مربوطه اطلاع دهد. فردای آن روز دوباره مراتب ردصلاحیت به نامزدها اعلام باید می‌شد. اگر چه در این مرحله بسیاری از نامزدهای عمدتا ناشناس در ساعت‌های پایانی روز اداری، مراتب ردصلاحیت از سوی فرمانداری مربوطه به آنان اطلاع داده شده بود با این حال نامزدهای سرشناس از شب قبل می‌دانستند تایید شده اند یا خیر.

به هرحال نامزدهایی که در این مرحله ردصلاحیت شدند و نامزدهایی که هم در مرحله هیاتهای اجرایی و هم هیات های نظارت ردصلاحیت شده‌اند هر دو به مدت 5 روز فرصت اعتراض داشتند که در استان‌ها در هیات نظارت استان و در تهران واقع در ورزشگاه تختی، اعتراض خود را ثبت کنند.

طبق روز شمار انتخابات کشور، قرار بود 11 بهمن اظهار نظر نهایی شورای نگهبان به فرمانداری‌های سراسر کشور اعلام شود و سپس فردای آن روز این نتایج به دست نامزدهای ردصلاحیت شده برسد. اما به دلیل تعداد زیاد نامزدهای ردصلاحیت شده و همچنین به دلیل بررسی پرونده همه نامزدها در شورای نگهبان این اتفاق در 12 بهمن افتاد. با این‌همه باز هم در تعدادی استان‌ها بررسی برخی پرونده‌ها تا غروب 12 بهمن ادامه داشت و شامگاه این روز به فرمانداری مربوطه اعلام نتایج شد و فرمانداری مربوطه هم از 13 بهمن از همه نامزدها خواست تا نامه نهایی خود را دریافت کنند.

در این مدت به گفته عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان 2 هزار نفر به جمع تاییدصلاحیت‌شدگان اضافه شدند، اگرچه برخی هم که در مرحله هیات اجرایی و هیات نظارت تایید صلاحیت شده بودند در این مرحله ردصلاحیت شدند.

حالا تنها افرادی می‌توانند اعتراض و شکایت کنند که برای نخستین بار ردصلاحیت شده‌اند و امروز پایان فرصت سه روزه برای ثبت اعتراض این دسته از داوطلبان است.

نتیجه نهایی هم 22 بهمن‌ماه به فرمانداری‌های سراسر کشور اعلام می‌شود و فرمانداری مربوطه 23 بهمن‌ماه باید اسامی نامزدها را انتشار آگهی کند و نامزدهای تایید صلاحیت شده هم از 24 بهمن به مدت یک هفته تا یکم اسفند فرصت تبلیغات دارند.

نکته جالب در این دور از انتخابات اعلام دلیل ردصلاحیت به نامزدهایی است که صلاحیت آنان رد شده است. طبق قانون، شورای نگهبان موظف است دلیل رد صلاحیت را به خود نامزد اعلام کند اما طبق مشاهدات خبرنگار ایرنا بسیاری از نامزدها از دلیل ردصلاحیت خود بی‌خبر هستند.

شورای نگهبان ظاهرا نه تنها به نامزدهای ناشناخته بلکه به برخی از نامزدهای شناخته شده چون شهیندخت مولاوردی معاون قبلی زنان و امور خانواده رئیس جمهوری هم دلیل رد صلاحیتش را اعلام نکرده و وی نیز این موضوع را در صفحه توئیتر خود مطرح کرده است.

طبق قانون داوطلبان ردصلاحیت شده هم برای بار دیگر می‌توانند اعلام شکایت کنند، اما شاید به دلیل تعداد زیاد متقاضیان این فرصت تنها برای نامزدهایی مهیا است که قبلا صلاحیت آنان چه در هیات اجرایی و چه در هیات نظارت تایید شده باشد اما این صلاحیت در شورای نگهبان رد شده است.

برخی کارشناسان شورای نگهبان می‌گویند پس از برگزاری فرایند انتخابات دلیل ردصلاحیت به نامزدها اعلام می‌شود اما چه فایده که نوشدارو بعد از مرگ سهراب است. انتخابات تمام شود و تازه فرد بداند چرا رد شده است؟ آیا بهتر نبود در همان مرحله نخست اعتراض به درخواست این دسته از نامزدها هم پاسخ داده می شد تا آنان هم بتوانند با توجه به دلیل رد صلاحیت از خود دفاع و مدارک لازم را برای برائت خود آماده کنند و تحویل کارشناسان شورای نگهبان دهند؟

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*