سه‌شنبه 10 مهر 1403

فرهنگ در این کشور مظلوم است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
فرهنگ در این کشور مظلوم است

تهران - ایرنا - عضو پیشین کمیسیون فرهنگی در مجلس دهم گفت: فرهنگ در این کشور مظلوم است، در حالی‌که فرهنگ زیرساخت تمام فعالیت‌های اقتصادی، صنعتی، خدماتی، کشاورزی و... است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، یکی از الزامات در رأس امور بودن مجلس را حضور نمایندگان فعال، منظم، پاکدست، امانتدار و دارای شناخت از شرایط و اولویت‌های کشور دانستند و با تأکید بر اینکه اقتصاد و فرهنگ در صدر اولویت‌های کشور است. نمایندگان را به مسائلی همچون اولویت دادن به معیشت طبقات ضعیف، اصلاح خطوط اصلی اقتصاد مثل اشتغال و تولید و تورم، رعایت تقوا و انصاف در انجام وظایف نظارتی، موضع‌گیری‌های انقلابی در حوادث مهم و تعامل برادرانه با قوای مجریه و قضائیه توصیه کردند.

تاکید رهبری بر دو حوزه اقتصاد و فرهنگ که همواره دغدغه‌ای اساسی در شرایط و اوضاع و احوال کشور بوده است، بار دیگر لزوم تدوین و تمرکز بر یک برنامه اساسی که در آن بعد غیرمادی رفتار اجتماعی یعنی فرهنگ در کنار بعدمادی و معیشتی و اقتصادی را مورد مداقه و عمل قرار دهد، برجسته ساخته است.

تاکید بر اقتصاد و فرهنگ به عنوان دو مفهوم کلیدی البته از سال گذشته در دستور کار مسئولان و به عنوان مبنایی کلیدی در تصمیمات مورد توجه قرار گرفته بود اما شاید این بار توجه به این دو مفهوم و مخاطب قرار گرفتن مجلس شورای اسلامی از سوی رهبر در این راستا بتواند شرایطی عملی را برای تحقق آن فراهم سازد.

فرهنگ در این کشور مظلوم است

نماینده سابق اصفهان و ورزنه در مجلس شورای اسلامی و عضو پیشین کمیسیون فرهنگی در مجلس دهم در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا و در تشریح تاکید رهبری بر حوزه‌های اقتصاد و فرهنگ به عنوان اولویت‌های مجلس یازدهم گفت: بیانیه مقام معظم رهبری برای مجلس یازدهم، منشور عملی نمایندگان محترم در راستای سیاست جهش تولید است؛ این بیانات دارای ابعاد مختلف برای ملت ایران توسط قانونگذاران هست و تکیه مقام معظم رهبری بر مسئله اقتصاد و فرهنگ، مبتنی بر مجموعه مستندات دینی، قرآنی، انقلابی و اسلامی است.

احمد سالک کاشانی افزود: اگر معیشت مردم به تناسب نیاز ایشان تامین نباشد، دین مردم دستخوش حوادث مختلف می‌شود؛ چنانچه در قرآن آمده است: لامعاش له لامعاد له یعنی اگر معاش نباشد، قیامت و معادی هم نیست. لذا توجه داشتن به معیشت مردم به عنوان محور مسائل اقتصادی کشور که نیازمند سازماندهی برنامه و بودجه، سازماندهی قانون بانکداری بدون ربا و مقتضی رسیدگی و ساماندهی وضعیت صنایع و مراکز تولیدی با هدف مقابله با بیکاری و ایجاد اشتغال و حل معضلات جوانان به ویژه تحصیل‌کردگان است، در این برهه بسیار ضروری است.

محور اقتصاد در کشور بسیار مهم است. آن هم در شرایطی که ما در تحریم شدید اقتصادی ظالمانه و یک جانبه آمریکا و اذنابشان هستیم. باید در مقابل اقتصاد جهانی، بر اساس خودکفایی اقتصادی و با توجه به 24 سیاست ابلاغی اقتصاد مقاومتی، روی پای خود بایستیم و این موضوع نیازمند عزم ملی بین مجلس، دولت، قوای سه گانه و همه نهادها است. منشا این هماهنگی قانون است که در مجلس محور حرکت است.

سالک در ادامه و در توضیح علت تاکید رهبری بر فرهنگ، تصریح کرد: بعد فرهنگی هم به همین ترتیب مهم است؛ یعنی فرهنگ در این کشور مظلوم است در حالی‌که فرهنگ زیرساخت تمام فعالیت‌های اقتصادی، صنعتی، خدماتی، کشاورزی و غیره است. طبق ماده 2 برنامه پنج ساله پنجم، باید هرکدام از دستگاه‌ها یک پیوست فرهنگی ارائه دهند؛ بدین معنا که همه دستگاه‌های اجرایی و قضایی و حتی مقننه، باید پیوست فرهنگی خودشان را ارائه دهند و بر اساس آن عمل کنند؛ این در متن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی موجود است.

رسیدگی به فرهنگ دینی مردم و به ویژه ارزش‌ها، در مقابل تهاجم سنگین فضای مجازی و بیگانگان (ماهواره‌ها و سایت‌ها) که با دین و اعتقادات و افکار و اندیشه‌های جوانان ما سروکار دارند، امری بسیار مهم است.

مجلس یازدهم و کارهایی که باید دنبال کند

عضو پیشین کمیسیون فرهنگی در مجلس دهم در اشاره به وظایف و اولویت‌هایی که مجلس یازدهم در کمیسیون فرهنگی باید دنبال آن باشد، خاطرنشان کرد: اولویت اول کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم، تنظیم قوانینی در راستای بحث فضای مجازی است؛ البته این موضوع در ادوار گذشته و مجلس دهم هم کار شده و باید در دوره یازدهم به منصه ظهور برسد.

وی افزود: اولویت بعدی رسیدگی به دستگاه‌ها و بانک‌ها و تمام سازمان‌هایی است که در آن‌ها نوعی از بی‌بندوباری و ولنگاری فرهنگی را مشاهده می‌کنیم. باید نظارت قوی از ناحیه کمیسیون فرهنگی بر کلیه دستگاه‌ها برای مقابله با این موضوع قرار داده شود. به ویژه دستگاه‌هایی که با مردم در ارتباط هستند، باید دقت کافی داشته باشند.

اولویت دیگر این است که کمیسیون فرهنگی باید در ارتباط با سبک زندگی اسلامی که توصیه هفتم بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری است، برای توده مردم فرهنگ‌سازی داشته باشداست. یعنی کمیسیون فرهنگی باید اهمیت فوق العاده‌ای برای محور معنویت و اخلاق و محور سبک زندگی قائل شده و آن را تبدیل به قانون و ضابطه هم برای مردم و هم برای دستگاه‌ها کند. دیگر اولویت کمیسیون فرهنگی، مقابله با فرهنگ بیگانه است که این موضوع به انحای مختلف در لباس و تغذیه و مسائل متعدد برجسته است. حتی در مقابل کفرستیزی و ظلم ستیزی باید این کمیسیون و سایر کمیسیون‌ها در مقابل مصوبات آمریکا بایستند و مجلس دهم اقدامات خوبی را در این زمینه صورت داد.

سالک تصریح کرد: کمیسیون فرهنگی برای احیای مطالبات فرهنگی مقام معظم رهبری نیازمند ارتباط مستقیم با مراکز فرهنگی کشور مانند حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و دستگاه‌های مختلف و نخبگان فرهنگی کشور است و این ارتباط باید ارتباطی قوی باشد.

وی افزود: نیازمندی‌های دستگاه‌ها و کسانی که در فعالیت‌های فرهنگی تلاش می‌کنند باید توسط کمیسیون فرهنگی پیگیری شود. مانند کاغذ که مورد نیاز انتشارات و مولفان است؛ و این نیاز مردم باید در سطحی باشد که مثلا کتاب، جزو کالاهای اساسی خانواده قرار گیرد. این موضوع نیازمند تدبیر و اتخاذ سیاست‌های درست است. البته ما یک سال در مجلس نهم روی موضوع کاغذ کار کردیم و نتایج بسیار خوبی داشتیم.

رشد تولید ملی در سال جهش تولید، باید در کارخانه‌های تولید کاغذ در کشور صورت گیرد و این موضوع نیاز به حمایت دارد و کمیسیون فرهنگی می‌تواند این حمایت‌ها را انجام دهد.

در بحث تصمیمات فرهنگی حوزه‌های متعددی دخیل هستند

این عضو پیشین کمسیون فرهنگی یادآور شد: موضوع فرهنگ به یک دستگاه بستگی ندارد. من در کمیسیون نهم، چهار وزیر را با تمام مدیران کارخانه‌های تولید کاغذ در کمیسیون آوردم و در آنجا بحث کردیم. در بحث تصمیمات فرهنگی حوزه‌های متعددی دخیل هستند؛ بخشی بحث‌های اقتصادی است که وزیر اقتصاد باید حضور داشته باشد، بخشی مسائل آموزش عالی و آموزش و پرورش است که باید دو وزیر روی گود بیایند، بخشی مسائل ارشاد اسلامی است که در آنجا باید توزیع عادلانه صورت گیرد و وزارت فرهنگ مسئول است. دستگاه‌های متعددی برای تامین بسترسازی نیازمندی‌ها و دغدغه‌های فرهنگی کشور مسئول هستند، کمیسیون فرهنگی باید محور وحدت شود و این کار را انجام دهد.

سالک در انتها و در واکنش به نقطه ضعف اصلی مجلس دهم، بیان کرد: نکته ضعف اصلی در مجلس دهم ضعف نظارتی بوده است؛ علی رغم تلاش گسترده ای که نظارت انجام داد کافی نبود و بایستی بیش از این باشد.

وی افزود: ضمن این که تراکم قانون موجب مشکلات مردم می شود؛ تنقیح قوانین باید صورت گیرد و این کار در کمیسیون فرهنگی برای مسائل فرهنگی صورت گرفته است البته باید تقویت شود.

*س_برچسب‌ها_س*