دوشنبه 9 مهر 1403

فریاد مخالفت با نژادپرستی و خشونت پلیس در اروپا طنین انداز شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
فریاد مخالفت با نژادپرستی و خشونت پلیس در اروپا طنین انداز شد

تهران - ایرنا - هزاران نفر روز یکشنبه در حمایت از جنبش «اهمیت‌داشتن زندگی سیاهپوستان» با حضور در خیابان‌های کشورهای مختلف اروپا از جمله در شهرهای بارسلونا و مادرید اسپانیا و رم ایتالیا علیه نژادپرستی تظاهرات کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از برلین، تظاهرات رم پر سر و صدا اما مسالمت آمیز برگزار شد و اکثر معترضان برای محافظت از خود در برابر کرونا، ماسک بر صورت داشتند.

معترضان به سخنان سخنرانان گوش دادند و پلاکاردهایی با مضمون "اهمیت زندگی سیاهپوستان" در دست داشتند.

تجمعات در این شهرها یک روز پس از اعتراض های گسترده و مسالمت‌آمیز در کشورهای مختلف از استرالیا گرفته تا اروپا و آمریکا در واکنش به قتل «جورج فلوید» شکل گرفت. فلوید شهروند سیاهپوست آمریکایی به تازگی بر اثر فشار زانوی پلیس سفیدپوست آمریکا جان سپرد و قربانی نژادپرستی شد.

روز یکشنبه هم تجمعاتی در سراسر انگلیس برگزار شد که اعتراضی در مقابل سفارت آمریکا در لندن را نیز دربر می‌گرفت.

در برلین، پلیس آلمان اعلام کرد که 93 نفر در ارتباط با تظاهراتی در پایتخت بازداشت شدند.

براساس اعلام پلیس آلمان، چند افسر پلیس و یک عکاس مطبوعات در برلین بر اثر پرتاب بطری و سنگ از سوی جمعیت معترضان، زخمی شدند.

در انگلیس نیز عالی‌ترین مقام پلیس این کشور گزارش داد که 14 افسر پلیس در جریان درگیری با معترضان در مرکز لندن زخمی شدند. این درگیری در پی تظاهرات ضدنژادپرستی که با حضور دهها هزار نفر برگزار شد، روی داد.

اعتراض‌ها به نژادپرستی در شهر بندری مارسی در جنوب فرانسه نیز برگزار شد و پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور و اسپری فلفل استفاده کرد. معترضان نیز به سمت نیروهای پلیس بطری و سنگ پرتاب کردند.

تظاهرات مارسی یکی از چند تجمعی بود که با حضور 23 هزار نفر در سراسر فرانسه برگزار شد. قتل فلوید، رفتار بد پلیس فرانسه را بار دیگر زیر ذره بین قرار داد و صدای اعتراض اقلیت‌ها از برخورد بد پلیس فرانسه را درآورد.

در هنگ کنگ نیز حدود 20 نفر به نشانه همبستگی با جنبش اهمیت داشتن زندگی سیاهپوستان، روز یکشنبه در مقابل کنسولگری آمریکا تظاهرات کردند.

سازمان دهندگان، تظاهرات هنگ کنگ را به دلیل محدودیت‌های کرونایی ملغی اعلام کرده بودند. اما افرادی که در این تجمع شرکت داشتند، از محدودیت‌های در نظر گرفته شده برای تجمعات با تعداد کم، تبعیت کردند.

خیابان‌های پرتغال نیز در راستای همراهی با جنبش ضد نژادپرستی در ایالات متحده به صحنه اعتراض هزاران نفر از شهروندان این کشور اروپایی تبدیل شد.

هزاران نفر از شهروندان پرتغال دیروز (شنبه) در اعتراض به خشونت‌های پلیس، نژادپرستی گسترده و برای همراهی با اعتراض‌هایی که این روزها مرزهای جغرافیایی آمریکا را در نوردیده است، به خیابان‌ها آمدند.

جورج فلوید هفتم خرداد ماه در حالی که فریاد می‌زد «زانویت را بردار، نمی‌توانم نفس بکشم» بدست پلیس سفیدپوست شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا آمریکا به قتل رسید. این مساله باعث گسترش موج نارضایتی از تبعیض نژادی و نابرابری در سراسر این کشور و جهان شد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*