چهارشنبه 18 مهر 1403

فعال اقتصادی: مسوولان برای صدور محصولات کشاورزی فکری بکنند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
فعال اقتصادی: مسوولان برای صدور محصولات کشاورزی فکری بکنند

بجنورد - ایرنا - یک فعال اقتصادی در خراسان شمالی گفت: بسته شدن مرزها، یکی از اثرات منفی کرونا بر حوزه اقتصاد است و در شرایط حاضر انتظار می‌رود مسوولان از هم‌اکنون، برای صادرات محصولات کشاورزی وارد میدان شده و رایزنی‌های لازم را داشته باشند.

یحیی نیکدل روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یکی از دغدغه های کشاورزان، طولانی شدن مدت بسته بودن مرزها و انجام نشدن صادرات است، البته در این باره باید رایزنی ها انجام شود تا به موقع برای صادرات اقدام شود.

وی افزود: انتظارات بازار هدف باید شناسایی شود و زودتر وارد مذاکره شویم، باید تلاش شود تا کشاورزان در فصل برداشت محصول، دچار مشکل و بحران نشوند.

نیکدل اظهار داشت: باید پیگیری ها انجام شود، با توجه به بازار هدف، مذاکرات انجام شود تا انتظارات کشور مقصد بررسی و شرایط و مطالبه ها و شرایط قرنطینه برای انجام صادرات، مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت: برای انجام صادرات در شرایط کنونی کرونایی، باید اعتماد دو طرف برقرار شود، تا زمانی که اعتماد متقابل ایجاد نشود، مراوده تجاری انجام نمی شود.

این فعال اقتصادی افزود: نباید دغدغه کشورها در خصوص احتمال آسیب زایی صادرات و واردات را نادیده گرفت، نگرانی ها باید برای بازار هدف برطرف شود در غیر این صورت، نمی توان مراوده تجاری داشت.

هشت هزار و 500 تن انواع محصولات کشاورزی پارسال از استان خراسان شمالی صادر شد که این میزان 7.2 درصد از مجموع کالاهای صادره از استان را شامل می‌شد.

بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، پارسال 8.8 میلیون دلار انواع محصولات کشاورزی از این استان به بازارهای هدف صادر شد که البته این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن از نظر ارزشی 47 درصد و از نظر وزنی 62 درصد کاهش داشت.

خراسان شمالی 6 دهم درصد در تولید ناخالص ملی بخش اقتصادی کشور نقش دارد اما سهم بخش کشاورزی این استان از تولید ناخالص بخش کشاورزی 1/1 درصد است که مهمترین بخش تولیدی استان محسوب می شود.

محصولات تولیدی استان خراسان شمالی به 27 کشور دنیا صادر می شود.

خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح 300 هزار هکتار کشتزار است و بیش از 80 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند.

ویروس کرونا موسوم به "کووید 19" ماه دسامبر (آذر 98) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد و بتدریج به سایر کشورهای دنیا سرایت کرد.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تا روز سه شنبه کنون 139 هزار و 511 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت 57 نفر در 24 ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به هفت هزار و 508 نفر رسید.

کیانوش جهانپور درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور بیان کرد: تا ششم خردادماه 1399 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، هزار و 787 بیمار جدید مبتلا به کووید 19 در کشور شناسایی شد. از بین مبتلایان جدید، 352 مورد بستری و هزار و 435 مورد از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند و مجموع بیماران کووید 19 در کشور به 139 هزار و 511 نفر رسید.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*