پنج‌شنبه 14 تیر 1403

فلسفه ارسال پیامبران الهی برای نجات مردم از ظلم و گمراهی

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
فلسفه ارسال پیامبران الهی برای نجات مردم از ظلم و گمراهی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد میرزا محمدی، در محافل انس و معرفت مدینه منوره، فلسفه ارسال پیامبران الهی را نجات مردم و امت‌ها از ظلم، شرک، جهل و گمراهی و دعوت آنها به یکتاپرستی و توحید دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد میرزا محمدی، در محافل انس و معرفت مدینه منوره، فلسفه ارسال پیامبران الهی را نجات مردم و امت‌ها از ظلم، شرک، جهل و گمراهی و دعوت آنها به یکتاپرستی و توحید دانست.

به گزارش خبر گزاری مهر، محافل انس و معرفت ویژه زائران مدینه بعد از سوی بعثه مقام معظم رهبری در حال برگزاری است و در همین راستا، عصر و شامگاه دو محفل در هتل‌های «زوار العالمی» و «سبال پلاس» برگزار شد.

این محافل با تلاوت آیاتی از سوره مبارکه «انسان» آغاز شد و در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین میرزا محمدی، از خطیبان بعثه، در سخنانی در جمع زائران ایرانی با بیان اینکه پیامبران برای هدایت آمده‌اند، گفت: یکی از دستورات خداوند متعال به انبیای الهی این است که امت‌ها را از ظلمت، شرک، شهوت‌پرستی، گمراهی، دنیاپرستی و پرستش غیر خدا به یکتاپرستی دعوت کنند.

وی افزود: همه انبیا در طول عمر حیات خود دو وظیفه خطیر و مهم داشته‌اند، نخست این که ما را به یکتاپرستی دعوت کنند و دوم این که ما را در برابر جریان طاغوت، مبارز تمام‌عیار تربیت کنند.

این خطیب بعثه به آیه نخست سوره ابراهیم «کِتَاب أَنزَلنَاهُ اِلَیکَ لِتُخرِجَ النَاسَ مِنَ الظُلُمَاتِ اِلَی النُور کتابی است که آن را به سوی تو فرود آوردیم تا مردم را به اذن پروردگارشان از تاریکی‌ها به سوی روشنایی بیرون آوری» اشاره کرد و گفت: خداوند متعال در این آیه خطاب به نبی مکرم اسلام می‌فرماید که قرآن را نازل کردیم تا مردم را از ظلمت، نادانی، جهل و تاریکی نجات دهید و به نور، هدایت و یکتاپرستی دعوت کنید.

وی در ادامه روزهای ماه ذی‌الحجه را مصداق ایام الله دانست و گفت: در روز 18 ذی‌الحجه واقعه عید غدیر خم اتفاق افتاد که 110 نفر از صحابه پیامبر (ص) حدیث غدیر را نقل کرده‌اند. در روز 24 ذی‌الحجه نیز جریان مباهله میان پیامبر (ص) و مسیحیان نجران در مسجد «الاجابه» شهر مدینه روی داد و در نهایت آیه 61 سوره آل عمران که معروف به آیه مباهله است در شأن اهل بیت (ع) نازل شد.

حجت‌الاسلام میرزا محمدی اضافه کرد: یکی دیگر از مناسبت‌های ماه ذی‌الحجه را بیست و پنجم ذی‌الحجه عنوان کرد که یادآور روزی است که حضرت علی (ع) و فاطمه زهرا (س) برای بهبود بیماری امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) سه روز، روزه گرفتند و از قضا هر سه افطاری آن را به نیازمندان بخشیدند. در این روز سوره «هل اُتی» در شأن اهل بیت عصمت و طهارت نازل شد.

وی در پایان انس با کلام‌الله مجید و ارادت به اهل بیت (ع) را مهم‌ترین توشه زیارت مدینه النبی (ص) دانست و از زائران خواست از فرصت باقیمانده در شهر پیامبر (ص) برای تلاوت بیشتر قرآن بهره ببرند.

مداحی و نوای دلنشین حاج مهدی سلحشور، از مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) پایان‌بخش این محافل نورانی بود که در مدح رسول گرامی اسلام و حضرت فاطمه (س) مدیحه‌سرایی کرد. یادآوری می‌شود، شماری از برادران و خواهران اهل سنت نیز در محافل انس و معرفت حضور داشتند و از این مراسم فیض بردند.