پنج‌شنبه 7 تیر 1403

فیلترینگ در مقطعی خوب ولی الان نگران‌کننده است

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
فیلترینگ در مقطعی خوب ولی الان نگران‌کننده است

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز (جمعه) به منظور شرکت در سومین مناظره انتخاباتی وارد سازمان صدا و سیما شد.

بر اساس این گزارش، ترتیب صندلی نامزدهای انتخاباتی در مناظره سوم انتخابات، به این شکل است «شماره یک: مصطفی پورمحمدی، شماره دو: محمدباقر قالیباف، شماره سه: مسعود پزشکیان، شماره چهار: سعید جلیلی، شماره پنج: امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، شماره شش: علیرضا زاکانی»

مناظره سوم با موضوع فرهنگی و تحت عنوان «انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی» است.

لازم به یادآوری است که قرعه‌کشی جایگاه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در چهار مناظره اخیر، چهارشنبه 30 خرداد و با حضور نمایندگان کاندیداها انجام شده است.

پورمحمدی: امام زنان را در عرصه‌های مختلف وارد کرد

مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سومین مناظره گفت: امام خمینی (ره) صفحه جدیدی را در تاریخ ایران به حضور زنان رقم زد. امام زنان را در همه عرصه‌های اجتماعی به صورت فعال وارد کرد. امام انقلاب و جنگ را با زنان سامان داد و پیروز کرد.

وی افزود: سه نگاه در رابطه با زنان مطرح است: 1. حضور ابرازی برای بی‌بندوباری که زنان ایرانی ما این نگاه را نمی‌پسندند.2. حضور حداقلی و با اضطرار زنان که هر وقت فرصت شود زنان را باید حذف کنند.3. نگاه امام خمینی که نگاه واقعی و جدی و تاثیر گذار و باوقار و تاثیرگذار زنان در اجتماع و سبک زندگی تراز اسلام و نظام اسلامی.

وی گفت: در جمهوری اسلامی زنان پیشرفت زیادی داشتند اما به جایگاه واقعی خود نرسیدند. مثلاً مجلس شورای اسلامی می‌خواهد برای همه جامعه ما تصمیم بگیرد. نصف جامعه ما زنان هستند. سهم زنان در مجلس چقدر است؟ این همه زن متخصص صاحب نظر فعال مبتکر داریم و نمی‌توانند خودشان برای خود تصمیم بگیرند و این نشان می‌دهد که هنوز به زنان اعتماد نداریم و باور نکردیم و توقع داریم آنها ما را باور داشته باشند و سبک زندگی که ما به مصلحت میدانیم آنها بپذیرند و به حوزه‌های دیگر سوق پیدا نکنند؟

این کاندیدای ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: کعبه زنان ما و سبک زندگی زنان ما را هالیوود تعیین می‌کند. برنامه‌ای برای زنان نداریم. فرهنگ صحیح، زبان عقلانیت، زبان عاطفه و لطافت و رضایت و انتخاب است. اما عده‌ای جای زبان اعتماد و رضایت را با زبان تهدید و باتوم اشتباه گرفتند. اگر زبان فرهنگ خودش را با زبان باتوم عوض کند جوابش فحش و ناسزا و درشت‌گویی است. پیامبر فرمود زن لطیف است. نمی‌شود با خشونت و تحمیل با او رفتار کرد. همانطور که شهید سلیمانی گفت دختران و پسران فرزندان ما هستند. من پورمحمدی ناچار بودم در سخت‌ترین مسئولیت‌ها اشدا علی المفار باشم، بر جوانان و دخترانمان رحما و ذلیل و خاکسار باشیم. همانطور که شهید رئیسی رفتار کرد.

لایحه عفاف و حجاب را پس می‌گیرم

پورمحمدی گفت: یکی از مسائل مهم در جامعه ما پوشش و حجاب است و یک دغدغه جدی است. حکم شرعی و قانونی است. بیش از چهل سال است که همه تلاش می‌کنیم برای پوشش رسمی و اسلامی، هم مردم را قانع کنیم هم سبک مناسبی ترویج کنیم.

وی گفت: از بیت المال در برنامه‌های مختلف هزینه کردیم. در مدارس، دانشگاه‌ها، صداوسیما و... هزینه کردیم اما به چیزی که می‌خواستیم نرسیدیم. باید سطح توقع مان را مشخص کنیم. با تعاریف مختلف، عده‌ای می‌گویند به آنچه که می‌خواستیم نرسیدیم. چه کسی مقصر است و باید توبیخ شود؟ دست‌اندرکاران، مجریان، مربیان، سخنوران یا مردم یا جوانان یا دختران یا بانوان ما؟ این مسئله خیلی مهم و حساس است.

وی گفت: من به صورت جدی به تعامل فرهنگی معتقدم و باید نگرانی اساسی داشته باشیم. بخش بزرگی از این سبک‌های متفاوتی که در جامعه وجود دارد و ما نمی‌پسندیم، بخاطر اعتقادات نیست بلکه بخاطر لجبازی است. زنان و دختران ما نجیب و عفیف اند. اگر در خانه، مدرسه، خیابان و... با زن و دخترمان ستیز کردیم پیروز می‌شویم؟ این زبان می‌تواند موفق شود؟ ما باید در خانه و مدرسه و اداره این کار را سامان دهیم که ناچار نشویم پلیس و بسیجیان از جان بهترمان که شرف نظام هستند را درگیر صحنه‌های تلخ کنیم که بسیار ناگوار است.

وی افزود: همه بزرگواران از رهبری و مراجع و متدینین و... دغدغه حجاب و دین داشتند. اما میدانیم که این مسئله بسیار پیچیده و حساس است و نمی‌توان با. برنامه و بدون حساب و کتاب و با روش‌های تند با آن برخورد کرد. این درست نیست. چرا اینقدر کشیدیم که پاره شد؟ ادامه دهیم؟ ما در همه جا مثل خانه و مدرسه باید حرکت زنان را حفظ کنیم. موضوع زن، حجاب و عفاف، جایگاه زن ایرانی نقطه قوت ماست. اشتباه نگیریم‌.

این کاندیدای ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: قرار من به شما بانوان و دختران است که اگر موفق به اخذ رأی شما و اعتماد شما شدم حتماً لایحه عفاف و حجاب را پس می‌گیرم و در دولت با کارشناسان و صاحبنظران و دلسوزان و خانم‌ها مفصل بحث می‌کنیم که برای حل این مشکل چه ضوابطی را تعریف کنیم و متعهد میشوم که به نحو درست تعقیب کنم که هماهنگی لازم را انجام دهم و مطمئناً موفق خواهیم شد با هزینه کمتر.

در یک مقطعی تصمیم فیلترینگ قابل دفاع است

پورمحمدی گفت: ضرورت بحث فضای مجازی و اینترنت و ارتباطات برای همه پذیرفته شده است‌. رهبری فرمودند اگر امروز رهبر انقلاب نبودند رئیس فضای مجازی کشور می‌شدند. فضای مجازی دنیای هزار رنگ فرصت‌ها و تهدید هاست. اول باید این فضا را شناخت و اهمیتش را درک کرد و تهدیدهایش را به خوبی ارزیابی و پیگیری کرد و روی فرصت‌هایش دست گذاشت.

حجت الاسلام پورمحمدی افزود: ما باید اول روی فرصت‌های آن فکر کنیم. چون بدون این فضا زندگی امکان‌پذیر نیست. فرزندان ما از ابتدای زندگی در فضای اینترنت و بازی‌های اینترنتی رشد کردند و راهکاری برای مقابله با آسیب‌ها وجود ندارد. ما نمی‌توانیم خودمان را از فرصت‌های این فضا محروم کنیم. اینکه صورت مسئله را پاک کنیم و فقط روی فیلترینگ تمرکز کنیم درست نیست. در یک مقطعی تصمیم فیلترینگ قابل دفاع است اما استمرارش آسیب دارد. مافیای وی پی‌ان ایجاد می‌شود و امینت به خطر می‌افتد و سرعت اینترنت کم می‌شود.

وی افزود: راهکار چیست؟ ما کشوری توانمند با ظرفیت علمی و تخصصی هم در عرصه سخت‌افزار و نرم‌افزار و تولید محتوا هستیم که هرکدام بحث مهمی دارد. از ابتدا باید روی ایجاد پیام‌رسان بسیار قوی تمرکز می‌کردیم. من این را در دولت یازدهم به طور جدی مطرح کردم. چون در بحث اینترنت و فضای مجازی فعال بودم و کارهای بزرگی انجام دادم و دغدغه اصلی من بوده‌است. تاکید کرده‌ام که پیام‌رسان توانمند ایجاد کنیم که در منطقه قدرت برتر باید و در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم و ارزیابی خودم این بود که توانایی داریم. اما چون که در آن سود وجود دارد، هر موسسه‌ای چه خصوصی و چه دولتی پیام رسان ایجاد کرد. من گفتم اگر الان مشکل داریم با. یکی از پیام‌رسان های بین‌المللی شرقی صحبت اولیه کنیم اما با بهانه‌های بسیار کوچک حاضر نبودند شریک ما شوند. ابتدا شرط مشارکت شد و آقایان عقب‌نشینی کردند. این مسائل بسیار حساس است و فرصت‌ها مان از دست رفته است.

در حال تکمیل...