سه‌شنبه 3 مهر 1403

قالیباف: هیچ مسئولی حق ندارد حادثه معدن را اقتضای کار بداند

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
قالیباف: هیچ مسئولی حق ندارد حادثه معدن را اقتضای کار بداند

رئیس مجلس با اشاره به حادثه معدن طبس گفت: آیین نامه ایمنی در معادن، مصوب سال 91 زینتی و صوری نیست. هیچ کارفرما یا مسئولی حق ندارد هر سطحی از حوادث دردآور این چنینی را اقتضای کار و یا غیرقابل اجتناب بداند.

به گزارش تسنیم، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز در نطق پیش از دستور خود، با بیان اینکه حادثه معدن طبس عمیقاً قلب ما و ملت شریف ایران را به درد آورده است، گفت: هیچ کارفرما یا مسئولی حق ندارد هر سطحی از حوادث دردآور این چنینی را اقتضای کار و یا غیرقابل اجتناب بداند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه کمیسیون صنایع مجلس و آقای نیکزاد به عنوان نماینده ویژه اینجانب به همراه نماینده مردم شریف طبس در میدان، بر روند تصمیم‌گیری‌ها و فرآیند امدادرسانی نظارت کرده و گزارشی دقیق از علل وقوع حادثه تهیه خواهند کرد، گفت: بدون کوچکترین مماشات در این زمینه به نمایندگان ملت و مردم شریف ایران گزارش خواهیم داد.

وی با تأکید بر اینکه آیین نامه ایمنی در معادن، مصوب سال 91 زینتی و صوری نیست و باید مو به مو و با دقت رعایت شود، بیان کرد: مجلس و قوه قضائیه پاسدار رعایت قانون هستند و در این زمینه سختگیرانه برخورد خواهند کرد.

قالیباف اضافه کرد: حق اولیه کارگر، کار در شرایط ایمن و استاندارد است و هیچ بهانه ای برای زیر پا گذاشتن این حق مسلم وجود ندارد. به خانواده‌های عزیز معدنچیان جانباخته صمیمانه تسلیت و تعزیت می‌گویم.

رئیس قوه مقننه همچنین در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران ترور و کشتار جمعی مردم لبنان در حمله تروریستی اخیر رژیم صهیونیستی و بمباران منازل مردم بی دفاع را به شدت محکوم می‌کند، اظهار داشت: مراتب همدردی ملت شریف ایران را به قربانیان این حادثه ابلاغ می‌کنم و یاد و خاطره شهدای گران‌قدر را گرامی می‌داریم. همچون گذشته، حامی و همراه دولت و ملت سربلند لبنان هستیم و برای شفای عاجل مجروحان دعا می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه رژیم خبیث صهیونیستی ثابت کرده که بی‌آبروترین جنایتکار تاریخ تمدن انسانی است، گفت: آنها بی‌پروا کودکان را به قتل می رسانند، نسل‌کشی می کنند و با عملیاتهای تروریستی کور، بی‌گناهان را به کام مرگ می‌کشانند و به این اقدامات، افتخار می‌کنند.

قالیباف ادامه داد: تمام این‌ها در حالی است که عاملان این جنایات، در کنگره آمریکا و در مقابل چشم مردم جهان، ایستاده تشویق می‌شوند تا تمام ارزش‌های انسانی به سخره گرفته شود. آمریکا و اتحادیه اروپا فقط زمانی بر قوانین بین‌المللی تأکید می‌کنند که برای آن‌ها و متحدانشان نفعی داشته باشد اما در نهایت هیأت حاکمه آمریکا حاضر است بشریت را به پای منافع مجتمع نظامی، صنعتی و صهیونیسم بین‌الملل قربانی کند.

رئیس نهاد قانونگذاری رژیم صهیونیستی را رفتنی دانست چرا که ظلم پایدار نمی‌ماند و پس از آن، مردم جهان آمران و عاملان این جنایات را محاکمه خواهند کرد، اظهار داشت: دولت‌های اسلامی باید بیدار شوند؛ اگر برادری بین مسلمانان برای آن‌ها کافی نیست، غیرت عربی داشته باشند و قدرت خود را با محور مقاومت هم‌افزا کنند.

وی افزود: ماشین کشتار صهیونیستی باید با همراهی تمام کشورها و عدالتخواهان جهان به‌خصوص دولت‌های مسلمان متوقف و صلح هرچه زودتر در غزه برقرار شود.

قالیباف در ادامه همچنین ضمن گرامیداشت فرارسیدن هفته دفاع مقدس و درود به روح ملکوتی امام راحل (ره) و شهدای گران‌قدر دفاع مقدس عنوان کرد: جهاد و رشادت آن دلیرمردان جوانمرد، ملت ایران را در پیشگاه تاریخ سربلند و روسفید کرد. یاد و خاطر آن‌ها گرامی باد. قدردان مجاهدت شهیدان زنده ایران اسلامی، مجاهدان نیروهای مسلح در ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی و وزارت دفاع هستیم؛ خداوند پشتیبان شما باشد، که پشتیبان ملت هستید.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها را به تمامی دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمان و اساتید گرامی تبریک می‌گویم و سالی پر برکت همراه با موفقیت و پیشرفت‌های علمی برای آنها آرزومندم.