چهارشنبه 18 مهر 1403

قانون حمایت از حقوق معلولان به شکل کامل اجرا نشده است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
قانون حمایت از حقوق معلولان به شکل کامل اجرا نشده است

قزوین - ایرنا - سرپرست کانون معلولان توانا گفت: قانون جامع حمایت از حقوق معلولان هنوز در خیلی از حوزه ها به طور کامل اجرا نشده و این مساله مشکلات زیادی را برای این قشر به دنبال داشته است.

به گزارش ایرنا، شهناز رجبی روز سه شنبه در نشست خبری که به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی معلولان برگزار شد با اشاره به اینکه قانونی در زمینه حمایت از معلولان تصویب شده که در بسیاری از موارد اجرایی نشده است، گفت: قانون حمایت از معلولان در سال 83 در 16 ماده در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید ولی این قانون بسیار ناقص بود و در سال 96 با فعالیت سازمان های مردم نهاد تکمیل و به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

سرپرست کانون معلولان توانا اضافه کرد: البته متاسفانه در روند اجرایی سازی این قانون هم مشکلات زیادی وجود دارد و در بسیاری از موارد این قانون اجرایی نمی شود.

وی اظهار داشت: مناسب سازی معابر، اشتغال و ازدواج معلولان از جمله مهم ترین مشکلات و نیازهای این قشر به حساب می آید که امیدواریم با توجه و نگاه ویژه مسوولان به آنها پاسخ داده شود.

رجبی در ادامه با اشاره به اینکه معلولان بیشتر از سایر افراد دیگر در معرض خطر کرونا هستد، اظهار داشت: این قشر برای حضور در جامعه نیاز به کمک دیگران دارند و فاصله اجتماعی که در حال حاضر در کشور وجود دارد مانع حضور معلولان در جامعه می‌شود.

وی افزود: کرونا حضور اجتماعی برای معلولان را کم‌رنگ کرده است که به همین میزان امرار معاش آنها هم سخت تر شده است و باید برای حل این مشکل تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شود.

این مسوول با اشاره به اینکه بسیاری از وزارتخانه‌ها تصمیمات کرونایی زیادی را گرفته و اجرایی کرده‌اند، اضافه کرد: تمامی وزارتخانه ها از جمله آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و غیره تدابیری ویژه را برای موضوع کرونا گرفته اند ولی متاسفانه این تدابیر تا حدودی زیادی برای معلولان در وزارتخانه ذیربط اتخاد نشده و مشکلات این قشر دوچندان شده است.

وی اظهار داشت: سازمان بهزیستی در ارایه اطلاعات موثق معلولان به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی باید اقدام فوری کند.

رجبی اظهار داشت: معلولان قشر آسیب پذیر جامعه بوده و با توجه به اینکه در مواقع بحرانی به آنها رسیدگی و توجه نمی شود در نتیجه شرایط آنها روز به روز سخت تر می شود که برای این مهم باید برنامه های مختلفی را اجرا کرد.

وی افزود: مناسب سازی زیرساخت‌های شهری مهم‌ترین رکن حضور معلولان در جامعه است و نیاز است این افراد برای رشد استعدادهایشان در جامعه حضور داشته باشند ولی متاسفانه این امکان به شکل شایسته وجود ندارد.

رجبی همچنین فقدان استراحتگاه‌های بین شهری و بین جاده‌ای را از دیگر مشکلات معلولان خواند و گفت: حتی امکان یک سفر ساده هم از افراد دارای معولیت گرفته شده و عملکرد نهادها به‌گونه‌ای است که این گروه را به سوی انزوای اجتماعی هدایت می‌کند.

این مسوول با بیان اینکه کانون معلولان توانا نزدیک به پنج هزار و 300 عضو دارد که 60 درصد این اعضا را زنان و 40 درصد آنها را مردان تشکیل می دهند، افزود: بیشتر اعضای این کانون را معلولان جسمی و حرکتی تشکیل می دهند ولی نابینایان و ناشنوایان هم عضو کانون هستند.

سرپرست کانون معلولان توانا گفت: آگاه سازی و اطلاع رسانی به افراد دارای معلولیت نسیت به قانون حمایت از معلولان و مطالبه گری برای تصویب بودجه 2 اولویت مهم کانون در حال حاضر است که برای تحقق آنها برنامه های مختلفی در حال اجرا است.

*س_برچسب‌ها_س*