شنبه 29 اردیبهشت 1403

قطع کمک مالی به دانشگاههای آمریکایی که ماسک و واکسن را ممنوع کنند

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
قطع کمک مالی به دانشگاههای آمریکایی که ماسک و واکسن را ممنوع کنند

دولت ایالات متحده تهدید کرده است که در صورت ممنوعیت حفاظت از کرونا و عدم واکسیناسیون دانشگاهیان، کمک های مالی به دانشگاه ها و کالج های این کشور کاهش می یابد.

دولت ایالات متحده تهدید کرده است که در صورت ممنوعیت حفاظت از کرونا و عدم واکسیناسیون دانشگاهیان، کمک های مالی به دانشگاه ها و کالج های این کشور کاهش می یابد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تایمز، پاول باسکن در تایمز نوشت، دولت بایدن احتمال اجبار واکسن و ماسک در محوطه دانشگاه های آمریکا را رد کرده است اما می گوید موسسات آموزش عالی باید «مراقبت های بهداشتی» را برای دانشجویانی که به آنها احتیاج دارند، تضمین کنند.

وزارت آموزش و پرورش آمریکا این مسئله را در مورد مدارس رسما اعلام کرد و هشدار داد ممکن است کمک های فدرال را در مناطقی که مقامات محلی استفاده از ماسک را برای مدارس خود ممنوع کرده اند، قطع کند. آن اعلامیه شامل تحصیلات عالی و دانشگاه ها نبود اما در پاسخ به سوالات، این بخش تصریح کرد که این مسائل را در مورد کالج ها و دانشگاه ها در نظر می گیرد.

تهدیدهای این اداره متکی به قوانین حقوق مدنی فدرال است که تبعیض علیه دانش آموزان را بر اساس هر گونه معلولیت ممنوع می کند. در این زمینه، اگر ایالت ها حفاظت در برابر شیوع کووید -19 را در محیط های آموزشی ممنوع کنند، ممکن است نقض کننده این قانون تلقی شود.

یک مقام وزارت آموزش و پرورش گفت که اعلان عمومی دولت به پنج ایالت مربوط می شود که مقامات آنها اقداماتی مبنی بر ممنوعیت استفاده از ماسک در مدارس انجام داده اند. این مقام مسئول در پاسخ به سوالات مربوط به ماسک و واکسیناسیون در دانشگاه ها به تایمز گفته است: موسسات آموزش عالی که پس از دوران متوسطه از دولت کمک مالی می گیرند باید اطمینان حاصل کنند که فراگیران دارای فرصت برابر برای مشارکت و بهره مندی از آنها هستند.

دولت در میان تنش های فزاینده در همه مقاطع تحصیلی در ایالات متحده قرار گرفته است. بسیاری از سیاستگذاران مناطقی از این کشور که به محافظه کاران گرایش دارند، مخالف ماسک و واکسن هستند.

نمونه یکی از این تنش ها در دانشگاه جورجیا رخ داد، جایی که یک استاد 88 ساله روانشناسی در میانه کلاس استعفا داد زیرا یک دانشجو در مقابل درخواست برای استفاده از ماسک، امتناع کرد. این استاد بازنشسته به صورت کمکی برای یک کلاس اجباری فارغ التحصیلان تدریس می کرد و رفتن ناگهانی وی باعث شد تا دانشگاه برای یافتن جایگزین تلاش کند.

این پرونده یکی از چندین نمونه در موسسات آموزش عالی آمریکایی است که استادان دانشکده را ترک می کنند زیرا مسئولان آن دانشگاه ها نیازی به محافظت از کرونا نمی بینند. در مقابل چندین موسسه آموزش عالی دیگر به دلیل اجبار واکسیناسیون با شکایت دانشجویان مواجه شده اند.

در ادامه این تنش ها، ویرجینیا فاکس نماینده ایالات متحده از کارولینای شمالی و از نمایندگان جمهوری خواهان در کمیته آموزش مجلس نمایندگان جو بایدن و تیمش را متهم کرد که «از وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه ها به عنوان یک ابزار تبلیغاتی علیه ایالت ها و فرمانداران مخالف خود استفاده می کند.»

اما گروه لابی اصلی آموزش عالی در شورای آموزشی ایالات متحده آمریکا اذعان کرد که دولت بایدن حق دارد با تهدید به جلوگیری از کمک مالی فدرال که بسیاری از کالج ها و دانشگاه ها برای زنده ماندن به آن احتیاج دارند، از اقدامات اولیه حفاظت در برابر کووید -19 دفاع کند.

تری هارتل نائب رئیس ارشد شورای روابط عمومی و امور عمومی شورای آموزشی ایالات متحده آمریکا به تایمز می گوید: هیچ مشکلی در این مورد وجود ندارد و شرایط دانشگاه ها در حال تغییر است زیرا افزایش میزان شیوع بیماری کرونا در ایالات متحده، آمریکایی ها را بیشتر مایل به پذیرش ماسک و واکسن می کند.

دانشگاه دوک پس از مواجه شدن با بیش از 300 آزمایش مثبت کووید در بین دانشجویان خود در یک هفته، اعلام کرد همه اعضای هیئت علمی و کارکنان باید تا ابتدای اکتبر مدرک واکسیناسیون را داشته باشند وگرنه بدون هیچگونه فرصتی برای استخدام، اخراج خواهند شد. دوک قبلا دانشجویان خود را واکسینه کرده بود.