پنج‌شنبه 12 مهر 1403

قیام 15 خرداد نقطه عطف تاریخ انقلاب اسلامی است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
قیام 15 خرداد نقطه عطف تاریخ انقلاب اسلامی است

ارومیه - ایرنا - امام جمعه پیرانشهر با گرامیداشت سالروز قیام خونین 15 خرداد گفت: این قیام که به رهبری امام راحل صورت گرفت، نقطه عطف و سرآغاز تاریخ انقلاب اسلامی است.

ماموستا مصطفی محمودی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قیام 15 خرداد در اعتراض به دستگیری امام خمینی (ره) توسط ملت مسلمان ایران شکل گرفت و مقدمه‌ای برای پیروزی در 22 بهمن 1357 شد.

وی اظهارداشت: اعتراض و قیام مردم علیه ستم رژیم طاغوت از این روز شتاب بیشتری گرفت و به رهبری امام راحل ادامه یافت و توانست رژیم ستمشاهی را از اریکه قدرت بر زمین بکشد.

وی بیان کرد: 15 خرداد 1342 ملت ایران را برای قیام علیه طاغوت و نابودی رژیم آماده کرد و موجب شد تا ملت ایران با مشاهده چهره پلید محمدرضاشاه ملعون و اربابان او، این بار مصمم تر از قبل وارد میدان شده و خواهان خروج ایادی استکبار جهانی از کشور و سرنگونی حکومت طاغوت شوند.

امام جمعه پیرانشهر بر لزوم موشکافی دقیق این واقعه تاریخی تاکید کرد و ادامه داد: قیام خونین 15 خرداد باید از ابعاد مختلف مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و مهمتر از همه به نسل جدید منتقل شود.

به گزارش ایرنا، در سحرگاه 15 خرداد 1342 عوامل رژیم ستمشاهی به خانه ساده و بی‌آلایش حضرت امام خمینی (ره) در قم یورش برده و امام خمینی (ره) را که روز پیش از آن در روز عاشورای حسینی در مدرسه فیضیه قم طی سخنانی کوبنده پرده از جنایات شاه و اربابان آمریکایی و اسراییلی او برداشته بود، دستگیر و به زندانی در تهران منتقل کردند.

پس از انتشار خبر دستگیری امام راحل در 15خرداد 1342 بسیاری از مردم قم به منزل ایشان رفتند و به اتفاق حاج آقا مصطفی خمینی درحدود ساعت 6 بامداد به سمت حرم حضرت معصومه (س) حرکت کردند؛ پس از مدتی صحن مطهر و خیابان های اطراف لبریز از جمعیتی شد که شعار «یا مرگ یا خمینی» را با هیجان تکرار می کردند؛ درهمان زمان علما با صدور بیانیه ای خواستار آزادی فوری امام راحل شدند.

حدود ساعت 10 صبح با ورود نیروهای مسلح برای تقویت نیروهای شهربانی قم تیراندازی و رگبار مسلسل شروع شد و تعداد زیادی از مردم زخمی شده و به شهادت رسیدند؛ همچنین در تهران نیز همچون سایر شهرها در اعتراض به دستگیری امام مردم به خیابان ها ریختند و قیام خونین خود را آغاز کردند.

*س_برچسب‌ها_س*