یک‌شنبه 8 مهر 1403

«لانه خرگوش» مستندی از شهرهای زیرزمینی همدان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
«لانه خرگوش» مستندی از شهرهای زیرزمینی همدان

همدان - ایرنا - مستند «لانه خرگوش» روایت شهرهای اسرارآمیز سامن و ارزانفود، به کارگردانی میلاد مستقیمی و تهیه‌کنندگی حوزه هنری استان همدان است که به تازگی رونمایی شد.

کارگردان «لانه خرگوش» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این مستند کوتاه نگاهی اجمالی به شهر زیرزمینی ارزانفود و سامن دارد که علاوه بر توجه به بافت تاریخی این منطقه سعی شده مصائب زیستی و گردشگری این بناها را در تصویر بگنجاند.

میلاد مستقیمی با اشاره به کمرنگ بودن توجه به آثار تاریخی در زندگی مدرن امروزی گفت: در این اثر تلاش شده تا نگاهی ساده و مینیمالیستی بر بافت زیست محیطی شهرهای زیرزمینی داشته باشیم تا زیبایی های این مناطق مدفون و تاریک در اعماق زمین بر پرده نقره ای نمایان شود.

وی مدت تصویربرداری و تدوین مستند «لانه خرگوش» را یک ماه عنوان کرد و گفت: فیلم در چهار لوکیشن، شهر زیرزمینی ارزانفود، سامن، روستای ارزانفود و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همدان فیلمبرداری شده است تا بتواند جدای از تحولات تاریخی، تاثیرات اهالی و نگاه اهل فن را به این آثار بیان کند.

به گفته یکی از باستان شناسان همدان آغاز استقرار در شهرهای زیر زمینی «سامن» و «ارزانفود» متعلق به دوره اشکانیان است و این شهرها در دوران اسلامی مورد استفاده بوده و آثار مربوط به دوران اسلامی نیز از آنجا کشف شده است.

خلیل الله بیک محمدی معتقد است که این شهرها از آثار باستانی شاخص در غرب ایران محسوب می شوند و سازه های معماری این شهرهای اسرارآمیز در دل کوه ها به صورت دستکند ایجاد شده و دارای راه روها، فضاهای پخت و پز، اتاق تدفین، انبار، آب انبار، راه آب ها است.

به باور نویسنده کتاب «شیردربان اکباتان» فلسفه وجودی شهرهای زیرزمینی مبهم است و نظریات مختلفی درباره کاربری این فضاهای زیرزمین شهری از سوی پژوهشگران مختلف ارائه شده و استان همدان دارای بیش از 5 اثر باستانی زیرزمینی است.

*س_برچسب‌ها_س*