جمعه 7 اردیبهشت 1403

مازندران در فتح خرمشهر 270 شهید تقدیم کرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مازندران در فتح خرمشهر 270 شهید تقدیم کرد

ساری - ایرنا - مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران سوم خرداد را یادآور یکی از رویدادهای بزرگ تاریخی ایران زمین و از حماسه‌های شورآفرینی مقاومت و رشادت نظام توصیف کرد و گفت که مازندران در حماسه فتح خرمشهر 270 شهید تقدیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سردار عبدالله ملکی روز یکشنبه به مناسبت گرامیداشت چهل و یکمین سالروز فتح خرمشهر در نشست با خبرنگاران با تشریح نحوه حضور رزمندگان مازندرانی در عملیات بیت المقدس، توضیح داد که نیروهای رزمنده مازند رانی در قالب سه تیپ بیت المقدس، 27نور و تیپ 25 کربلا در عملیات آزادسازی خرمشهر مشارکت داشتند.

وی مجموع شهدای عملیات آزادسازی خرمشهر را 6 هزار نفر اعلام کرد و گفت که 24 هزار نفر از هموطنان بویژه رزمندگان هم در فتح خرمشهر زخمی شدند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران با تاکید بر این که جریان سازی حماسه فتخ خرمشهر باید در جامعه بخصوص در بین نسل جدید عمیق‌تر شود، گفت: باید چگونگی دفاع از اسلام و خاک میهن و رشادت و ایثارگری هایی که رزمندگان ارتش و سپاه و از همه مهم تر مردم عشایر و آحاد مردم ایران به عنوان پشتیبان رزمندگان داشتند، بیش از پیش برای نسل امروز جامعه تبیین و ترویج شود.

وی تصریح کرد: در روز سوم خرداد، خرمشهر که پس از 35 روز پایداری و از خودگذشتگی به اشغال دشمن متجاوز در آمده بود، سرانجام با خلق حماسه‌های جاودانه و جانفشانی‌های فراموش ناشدنی رزمندگان غیور اسلام آزاد شد.

ملکی گفت: آموزه های دینی در کنار وحدت نیروهای مسلح و مردم، قدرت رهبری و گوش به فرمان بودن همه به فرمانده کل قوا عامل اصلی آزادی این شهر بوده است؛ خرمشهری که پس از 575 روز اشغال و پس از 35 روز مقاومت، چهارم آبان 1359 توسط رژیم تا دندان مسلح بعثی عراق اشغال و در ساعت 11 صبح روز سوم خرداد 1361 در عملیات بیت المقدس آزاد شد.

سردار ملکی با توضیح این که برنامه های سوم خرداد امسال علاوه بر این که با میزبانی مردم مومن استان از هشت شهید گمنام دفاع مقدس برگزار می شود، ادامه داد: کاروان شهدای گمنام از فردا دوشنبه دوم خرداد از مسیر فیروزکوه وارد استان می‌شود و پس از مراسم استقبال، پیکر شهدا به معراج شهدای مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس مازندران در ساری منتقل خواهد شد. او افزود: مراسم استانی شب وداع با پیکر مطهر این شهدا سوم خرداد یعنی سه شنبه هفته جاری بعد از نماز مغرب و عشاء در عرصه هفت تپه مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس مازندران واقع در ساری برگزار می‌شود.

سردار ملکی زمان تشییع پیکر مطهر 6 تن از شهدای گمنام دفاع مقدس را پنجشنبه پنجم خرداد در آستانه سالروز سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در شهرهای بابل، ساری، جویبار و سوادکوه اعلام کرد و گفت که پیکر 2 شهید گمنام دیگر هم جمعه ششم خرداد همزمان با شهادت امام جعفر صادق (ع) همراه با برگزاری نماز جمعه در اشکاردشت چالوس تشییع خواهد شد.

وی شعار امسال گرامیداشت سالروز آزادی خرمشهر را «ما مقاوم هستیم» عنوان کرد و اظهار داشت: مهم ترین برنامه استانی حماسه آزادی خرمشهر روز سه شنبه در مرکز موزه فرهنگی دفاع مقدس با سخنرانی استاندار مازندران برگزار می شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران حضور و سخنرانی فرماندهان و راویان در محلات و مساجد، دیدار با پیشکسوتان عملیات فتح خرمشهر، مسابقات قرآنی، طرح آموزش سبک زندگی بانوان، مسابقه کتابخوانی، مسابقه عماسی دنیای شادی کودکان، همایش شعر و خاطره، نمایشگاه کتاب و عطر افشانی مزار شهدا و تقدیر از خادمان ایثار را از دیگر برنامه های سوم خرداد در مازندران برشمرد.

وی تکریم از خانواده های شهدای سلامت را از دیگر برنامه های سوم خرداد در مازندران عنوان کرد و گفت: با توجه به رشادت های پرستاران و پزشکان در دوره بیمایر کووید 19، تالیف و چاپ کتاب شهدای سلامت در دستور کار اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران قرار گرفته است.

مازندران 10 هزار و 400 شهید تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرده است که بیشتر این شهدا در لشکر عملیاتی 25 کربلا خدمت می کردند.

برچسب‌ها

مازندران در فتح خرمشهر 270 شهید تقدیم کرد 2