دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

مدیر کل دامپزشکی: 6 میلیون کیلوگرم فرآورده خام دامی فارس صادر شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مدیر کل دامپزشکی: 6 میلیون کیلوگرم فرآورده خام دامی فارس صادر شد

شیراز - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی استان فارس گفت: در 6 ماه نخست سال 99 حدود 6 میلیون کیلوگرم فرآورده خام دامی، خوراک دام و طیور تحت نظارت این اداره کل به خارج از کشور صادر شد.

به گزارش دریافتی روز دوشنبه ایرنا حمیدرضا ناظمی، با گرامیداشت فرا رسیدن چهاردهم مهرماه روز ملی دامپزشکی، افزود: این مواد شامل، پای مرغ و پنجه مرغ، آبزیان پرورشی تازه (ماهی و میگو)، مرغ منجمد و شنیتسل منجمد، تخم مرغ خوراکی، جگر و سنگدان، خامه، شیرخشک و خوراک دام، طیور و آبزیان و همچنین 14 قلاده حیوان خانگی بود که به کشورهای اوراسیا، روسیه و منطقه هنگ کنگ صادر شد.

مدیرکل دامپزشکی استان فارس، همچنین به پاره‌ای از فعالیت‌های این اداره کل در مدت یاد شده اشاره و بیان کرد: بیش از 10 میلیون و 400 نوبت سر واکسیناسیون دامی علیه بیماری‌های مختلف از جمله آبله، شاربن، هاری، تب برفکی گاو، تب برفکی گوسفند و بز و... صورت گرفت. ناظمی اظهار داشت: در مدت مورد اشاره نیز بررسی و پایش بیماری‌ها در این استان منجر به شناسایی 165 کانون بیماری دامی از جمله آبله، شاربن، تب برفکی و هاری شد که برابر دستورالعمل سازمان دامپزشکی در کانون بیماری‌ها اقدام شده است. وی، با اشاره به طرح پایش بیماری‌های مشترک دام و انسان با هدف شناسایی و حذف دام‌های آلوده، گفت: 2 هزار و 167 مورد آزمایش مشمشه در تک سمیان صورت گرفته که از این تعداد 9 راس مثبت بود که منجر به معدوم سازی دام‌های آلوده شد و افزون بر64 هزار نوبت سر آزمایش تب مالت (بروسلوز) و آزمایش سل در گاوها صورت گرفت که 114 راس گاو آلوده شناسایی و به کشتارگاه ارسال شد.

مشمشه، یک بیماری عفونی مشترک بین انسان و حیوان است که بیشتر اسب، الاغ و قاطر را آلوده می‌کند.

مدیر کل دامپزشکی استان فارس ادامه داد: همچنین در نیمه نخست سال جاری، 42 میلیون قطعه جوجه‌ریزی تحت نظارت این اداره کل صورت گرفته است.

*س_برچسب‌ها_س*