چهارشنبه 18 مهر 1403

«مرحوم قاسمی» وزیری که نامش در فهرست قدرتمندترین های جهان بود

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
«مرحوم قاسمی» وزیری که نامش در فهرست قدرتمندترین های جهان بود

سال 1392 نام مرحوم رستم قاسمی در فهرست 500 نفره قدرتمندترین افراد جهان به عنوان وزیر نفت ایران قرار گرفت.

ظهر امروز بود که خبر درگذشت رستم قاسمی وزیر سابق دولت سیزدهم در صدر اخبار روز قرار گرفت. او که متولد سال 1343 بود و مدرک تحصیلی خود را در رشته مهندسی عمران از دانشگاه شریف اخذ کرده بود سابقه درخشانی در عرصه جبهه جنگ نیز داشته است.

مرحوم قاسمی از سال 1360 عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یکی از فرماندهان مهندسی سالهای دفاع مقدس بوده است. پس از پایان جنگ نیز به قرارگاه خاتم الانبیا پیوست و در سال 1386 فرمانده این قرارگاه معرفی شد که همین معرفی نیز باعث شد تا در فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، دولت فدرال ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و استرالیا قرار بگیرد.

سوابق او در وزارت نیز به دولت دهم بازمیگردد یعنی سال 1390 که پس از ادغام وزارت نفت به عنوان وزیر این وزارت خانه معرفی شد و در تاریخ 12 مرداد ماه از مجلس رای اعتماد گرفت.

سال 1392 نام رستم قاسمی در فهرست 500 نفره قدرتمندترین افراد جهان که هر سال از سوی نشریه «فارن پالیسی» منتشر می‌شود به عنوان وزیر نفت ایران قرار گرفت. او در دولت حسن روحانی نیز با حکم اسحاق جهانگیری در تاریخ 25 آبان ماه سال 1392 به عنوان مشاور معاون اول رئیس جمهور منصوب شد.

مرحوم قاسمی ظهر امروز پس از تحمل یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت و صفحه توئیتر وی با پستی با این مضمون به روز شد «حلالم کنید...»

یاسر جبراییلی درباره وی نوشته است: مهندس قاسمی حقیقتا یک گنجینه تمام عیار بود که واقعیت "ما می‌توانیم" را از سدسازی تا پالایشگاه‌سازی و کشتی‌سازی تا مقابله با تحریم به تجلی رساند و پس از عمری مجاهدت، امروز آرام گرفت و به یار شهیدش حاج قاسم سلیمانی پیوست. رضوان و رحمت خدا بر او باد...

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت
«مرحوم قاسمی» وزیری که نامش در فهرست قدرتمندترین های جهان بود 2