دوشنبه 16 مهر 1403

مشارکت 30 هزار نفری بسیجیان خراسان رضوی در طرح شهید سلیمانی / تشکیل گروه‌های جهادی در حوزه جمعیت ضروری است

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
مشارکت 30 هزار نفری بسیجیان خراسان رضوی در طرح شهید سلیمانی / تشکیل گروه‌های جهادی در حوزه جمعیت ضروری است

ذاکریان با بیان اینکه تشکیل گروه‌های جهادی در حوزه جمعیت یکی از نیازهای اساسی است، گفت: حدود 30 هزار نفر از بسیجیان خراسان رضوی در طرح شهید سلیمانی مشارکت داشتند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محسن ذاکریان، مسئول بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی در گفت‌وگو با صبح توس؛ ضمن تبریک هفته بسیج اظهار داشت: شاید روز اول این باور وجود نداشت که اگر کشور در یک عرصه کاملا تخصصی با یک بحران روبرو شود مجموعه بسیج می تواند یک مجموعه بسیار موثر و نقش آفرین باشد. وی با بیان اینکه هر چه از ابتدای کرونا و بحران کرونا گذشت، نقش مجموعه بسیج پر رنگ تر و جا افتاده تر شد، تصریح کرد: شاهد اقدامات بسیجیان در کارهای بعضا غیر تخصصی مثل تولید ماسک، ضد عفونی معابر و... و کارهای تخصصی تر و حضور گسترده بسیجیان در امر واکسیناسیون بودیم. مسئول بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه چندماه اخیر جهاد واکسیناسیون در کشور رخ داد خاطرنشان کرد: پیک پنجم کرونا بسیار شدید بود و عزیزان زیادی از دست دادیم، پیش بینی داشتیم که از ابتدای آبان ماه باید یک پیک جدید و شدیدتر از پیک پنجم روبرو می شویم ولی به لطف خدا و تلاش برای واکسیناسیون نه تنها پیک ششم اتفاق نیفتاد بلکه خیلی از آمارها هنوز کاهشی و نزولی است. وی با بیان اینکه با همراهی دولت انقلابی موانع سر راه واکسیناسیون برداشته شد و مردم و نیروهای اجرایی نظیر بسیج و علوم پزشکی پای کار آمدند و رشد و شتاب مطلوبی در واکسیناسیون اتفاق افتاد، اذعان کرد: اقدامات ارزشمندی در آموزش عمومی و پروتکل های بهداشتی و اعمال محدودیت ها بر مسائل مذهبی و دینی در ابتدای کرونا انجام شد، ما با یک بیماری ناشناخته روبرو بودیم و گمانه های بیوتروریسم در آن بسیار پر رنگ بود و نمی دانستیم چه اتفاقی رخ می دهد. ذاکریان با اشاره به اینکه بسیج جامعه پزشکی به عنوان یک مجموعه تخصصی که تدین و تخصص را به صورت همزمان داشت با همفکری در حوزه‌های علمیه، اقشار و تشکل های فرهنگی و مداحان توانست همراه شود، عنوان کرد: بحران های ابتدای کرونا جدی بود و فوت ها و دفن های غریبانه و عوارض روحی و روانی شدیدی که برای مردم بر جا می ماند طرح همدلی اجرا شد. وی با تاکید بر اینکه جریان همیاران سلامت از پیک اول کرونا آغاز شد و با حضور بر بالین مردم، خلأ نبود همراه بیمار در بیمارستان ها را جبران کردیم، تشریح کرد: بار بیش از 20 هزار بیمار سرپایی یا بستری موقت را بسیج جامعه پزشکی به دوش کشید و خدمات به صورت رایگان برای مردم انجام می شد. مسئول بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه از مردادماه اساس تمام اقدامات بحث واکسیناسیون است و بعد از پیک پنجم یک آرامشی بر کشور حاکم شده و باید واکسیناسیون را جدی تر دنبال کنیم، تاکید کرد: زمانی که بسیج جامعه پزشکی به دنبال واکسیناسیون در حاشیه شهر بود میانگین واکسیناسیون حدود 40 درصد در دز اول بود و امروز نیز با کمک دانشگاه علوم پزشکی بالای 70 درصد است و دز دوم هم از 40 درصد گذشته است.

وی با تاکید بر اینکه روند متفاوت از پیک های قبلی شاهد هستیم و مردم باید همچنان پروتکل ها را رعایت کنند تا بتوانیم این اطمینان را ایجاد کنیم که وارد یک زندگی مسالمت آمیز با کرونا شده ایم، بیان کرد: مشتاق هستیم که این مهمان منحوس و ناخوانده رخت بر بندد و بتوانیم به کارهای اصلی تر خود برسیم. ذاکریان با بیان اینکه کارهای انجام نشده بسیاری داریم که یکی از اصلی ترین آنها طرح جوانی جمعیت است که اخیرا توسط رئیس جمهور ابلاغ شد و رسالت اصلی خود را جمعیت می بینیم و اعتقاد داریم که دولت هم باید اولویت خود جمعیت قرار دهد، تاکید کرد: فوتی های کرونا هیچ روزی بیشتر از هزار نفر نشد ولی آمار سقط جنین که یکی از فاکتور های جمعیتی کشور محسوب می شود روزانه بالای هزار سقط است که آمارهای دردآوری است. وی با اشاره به اینکه باید انرژی اصلی خود را بر روی جوانی جمعیت بگذاریم، ابراز کرد: چالش هایی نظیر سن ازدواج، تک فرزندی، 5.5 سال فاصله ازدواج تا فرزند اول، 10.5 میلیون نفر جوانان سن ازدواج بسیار بالای مجرد و... داریم ولی یک برش از جمعیت بحث سقط جنین و ناباروی است که نزدیک 3 میلیون زوج نابارور در کشور داریم. مسئول بسیج جامعه پزشکی استان خراسان رضوی با تاکید بر اینکه در دولت قبل عزمی برای افزایش جمعیت به صورت جهادی یا اضطرار ملی دیده نشده بود و امیدواریم در این دولت جدی گرفته شود، اظهار داشت: مرکز نفس در کشور کم نظیر و بی نظیر است و تمرکز خود را بر روی سقط جنین و جلوگیری از سقط فرزند سالم توسط والدین شرعی گذاشته است و اقبال خوبی از سمت خیرین و نهادهای حمایتی اتفاق افتاده است. وی با بیان اینکه گروه های جهادی در حوزه جمعیت یکی از نیازهای وافر حال حاضر است، خاطرنشان کرد: گروه های جهادی عمرانی، سلامت و... زیاد داریم و باید گروه هایی هم بر روی جمعیت کار کنند و مسائل آن را مورد بررسی قرار دهند. ذاکریان با اشاره به اینکه مراکز درمان ناباروری دولتی کم هستند و به دلیل مشکلات متعدد اجرایی که دارند کیفیت نتایج در آن مطلوب نیست، خاطرنشان کرد: ورود به سیکل درمان ناباروری برای چندین مرتبه هم هزینه بر است و هم برای زوجین نابارور خسته کننده است و متاسفانه اغلب به سمت مراکز خصوصی سوق پیدا می کنند و هزینه ها در این مراکز بسیار بالا است. وی همچنین ادامه داد: باید کمک کنیم که مراکز دولتی ناباروری توسعه پیدا کنند و مطالبه داشته باشیم که چرا مرکز دولتی نتیجه بخشی کمتری از مرکز خصوصی دارد و اگر شرایط فراهم شود می توان نتیجه بخشی لازم را از این مراکز دولتی داشته باشیم. مسئول بسیج جامعه پزشکی تصریح کرد: حدود 25 یا 30 هزار نفر از بسیجیان در سطح استان در طرح شهید سلیمانی حضور داشتند و نزدیک 500 نفر از نیروهای تخصصی در جریان واکسیناسیون، 300 نفر از نیروهای تخصصی در جریان رمدیسیور و دیگر بسیجیان در مبارزه با کرونا تلاش می کردند. وی با بیان اینکه حضور نیروهای داوطلب در حوزه های مختلف مبارزه با کرونا غیر قابل پیش بینی بود اگر ما به 100 نفر نیرو نیاز داشتیم بالغ بر 300 نفر داوطلب کارهای جهادی در مراکز پرخطر می شدند، اذعان کرد: بسیجی مقابله با کرونا در خانواده و اطرافیان خود باشیم مطمئنا اثربخش ترین کاری که می توانیم داشته باشیم توصیه به پیشگیری و رعایت پروتکل ها و پرستاری از بیماران است. انتهای پیام /

مشارکت 30 هزار نفری بسیجیان خراسان رضوی در طرح شهید سلیمانی / تشکیل گروه‌های جهادی در حوزه جمعیت ضروری است 2