یک‌شنبه 15 مهر 1403

مشق عشق معلمان در فارس

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
مشق عشق معلمان در فارس

بیماری کرونا اگرچه دشواری‌های فراوانی را همراه خود به جوامع بشری تحمیل کرد، اما جدای تمام آنچه می‌توان از آنها به عنوان مصیبت و گرفتاری این بیماری نام برد، ایثار و از خودگذشتگی و فداکاری، بیش از هر زمان و در بخش‌های مختلف جامعه از بهداشت و درمان تا اصناف و کارمندان و... نمود یافت و در کنار این همه، معلمان بسیاری هم ایثارگرانه مشق عشق کردند.

آمدن کرونا با ویرانی همراه بود، آمار رو به تزاید تعداد مبتلایان و قربانیان این بیماری که نحوستش آخرین سال دهه 90 شمسی را به کدورت در بایگانی اذهان بایگانی می‌کند، تنها یکسری عدد و رقم نیست بلکه از دست دادن مردمانی است که با رفتنشان، خانواده‌ای را دچار مصیبت‌های فراوان کردند. اما مهربانی و ایثار و همراهی و همدلی مردم در جای جای ایران بزرگ، تسلایی بر غم آنانی بود که عزیزانشان در شمار قربانیان و جانباختگان آسیب دیدگان از بلای عظیم بوده و هستند.

همه‌گیری ویروس کرونا، تمام بخش‌های جامعه را درگیر کرد و آسیب‌های فراوانی را به مردمانی که تنگنای مشکلات تحمیل شده از سوی زورگویان تاریخ، روزگار نه چندان راحتی را سپری می‌کردند، وارد آورد، یکی از این بخش‌ها، دانش‌آموزانی بود که در شرایط عادی هم به لحاظ دسترسی‌های اندک و محرومیت‌های بسیار، برای تحصیل متحمل سختی‌های فراوان بودند و با غیرحضوری شدن کلاس‌ها، بار مشکلاتشان مضاعف و صد چندان شد.

از ابتدای اسفند سال 1398 که آموزش‌های حضوری تعطیل و سبک آموزش مجازی شد، معلمان فارس همراه با همکارانشان در سراسر کشور، بی آنکه به دنبال نام و نشانی باشند، تلاش کردند از کمترین امکانات بهره برده و در فضای مجازی، چراغ آموزش و تعلیم و تربیت را در کشور روشن نگه دارند؛ هرچند در این راه، متحمل گزندهایی هم شدند اما به حتم نام همه آنها ماندگار خواهد ماند.

با ادامه یافتن همه‌گیری کرونا و الزامی شدن استفاده از سیستم‌های هوشمند نظیر تلفن و تبلت و کامپیوتر برای تداوم آموزش‌های تاثیرگذار، دشواری و مشکلات هم بیشتر رخ نمود، اما باز هم معلمان از پای ننشستند و در کنار سایر ایثارگران این جامعه، آستین همت بالا زده و سطرهای مشق عشق را بر دفتر روزگار ثبت و مانا کردند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس در این خصوص به خبرنگاران گفت: اقدامات تکمیلی خوبی در کنار آموزش های تلویزونی دراستان فارس آغاز شد که تهیه درسنامه هایی خصوصا" برای شش پایه دوره ابتدایی برای اولین بار درکشور یکی از موارد شاخص بود و طی آن مطالب کتب درسی گام به گام وبا بیان ساده توسط تیمی از بهترین معلمین استان تهیه شده است.

فرهاد اسماعیلی ادامه داد: این درسنامه ها به صورت رایگان در اختیار ادارات آموزش و پرورش استان قرارداده شده تا به دست دانش آموزانی که در مناطق کمتر برخوردار استان فارس بوده و احتمال می رود در بهره مندی از آموزش مجازی دارای مشکل هستند، برسد. اما نیاز بود که دانش‌آموزان هم امکان برقراری ارتباط از طریق فضای مجازی با معلمان خود را داشته باشند.

اسماعیلی افزود: برای رفع نیاز دانش‌آموزان به سیستم‌های ارتباطی در فضای مجازی، جلسات مستمری با مجموعه های دولتی، خیرین، نهادهای حمایتی و.... برگزار و در مسیر تهیه تلفن همراه یا تبلت برای دانش‌آموزان کم بضاعت و بی‌بضاعت، تلاش شد.

مدیرکل آموزش وپرورش فارس گفت: مهرماه امسال و با همکاری کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) پویش شور عاطفه ها راه اندازی شد و همه هزینه های جمع آوری شده که هر سال صرف خرید لوازم التحریر می‌شد به خرید تلفن همراه برای دانش آموزان بی بضاعت استان اختصاص یافت و براساس اعلام مسئولان آن نهاد حمایتی، این تجهیزات به مرور وارد استان شده و بین دانش‌آموزان بی‌بضاعت شناسایی شده توزیع می‌شود.

به گفته اسماعیلی، این اقدامات هرچند توانست بخش زیادی از محرومیت دانش آموزان را کاهش دهد اما همچنان بخشی از دانش آموزان استان فاقد گوشی تلفن همراه وتبلت بودند، به همین دلیل شماری از معلمان دلسوز، در اقدامی خیرخواهانه اقدام به تهیه گوشی تلفن یا تبلت برای دانش آموزان محروم خود کردند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس با بیان اینکه این اقدام معلمان، ایثاری ماندگار و در عملی فداکاری و انفاق بوده است، گفت: تاکنون بیش از 730 دستگاه تلفن همراه و تبلت توسط معلمان سراسر فارس خریداری و در اختیار دانش‌آموزان محروم قرار گرفته است.

اسماعیلی اضافه کرد: همراهی معلمان در تامین بخشی از نیازهای مالی خرید لوازم ارتباطی برای شرکت در کلاس‌های غیرحضوری نیز نباید فراموش شود؛ قطعا در ادامه سال آمار کمک‌ها و همراهی معلمان بالاتر خواهد رفت زیرا معلمان ثابت کرده‌اند که در نهایت گمنامی، ایثارگری را پیشه ساخته و ترسیم کننده عملی درس زندگی به دانش‌آموزان هستند.

انتهای پیام