جمعه 30 شهریور 1403

مطالبه 800 میلیارد تومانی برای تکمیل محور تنکابن - الموت - قزوین

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
مطالبه 800 میلیارد تومانی برای تکمیل محور تنکابن - الموت - قزوین

مدیرکل ساخت و توسعه راه‌های شمال غرب کشور ارزش روز پروژه 62 کیلومتری قزوین - الموت - تنکابن را 5 همت عنوان کرد و گفت: 800 میلیارد تومان اعتبار مالی دیگر برای تکمیل این بزرگراه مورد نیاز است.

مدیرکل ساخت و توسعه راه‌های شمال غرب کشور ارزش روز پروژه 62 کیلومتری قزوین - الموت - تنکابن را 5 همت عنوان کرد و گفت: 800 میلیارد تومان اعتبار مالی دیگر برای تکمیل این بزرگراه مورد نیاز است.

به گزارش خبرنگار مهر، طرح راه اصلی تنکابن - الموت - قزوین که پیشنهاد آن در سفر رهبر معظم انقلاب در سال 1382 مطرح و با اعلام موافقت نامه طرح در سال 1386 عملیات اجرایی مرحله نخست آن از قزوین آغاز شد، در مجموع شامل 6 قطعه است که با احداث آن شهرستان تنکابن در استان مازندران به بخش الموت از توابع شهرستان قزوین متصل می‌شود.

فاصله شهرستان تنکابن تا شهرستان قزوین از طریق این پروژه 164 کیلومتر است که 70 کیلومتر آن در استان مازندران و بقیه هم جزو استان قزوین است و در شرایط کنونی مسافت فعلی شهرستان تنکابن تا شهرستان قزوین از مسیر جاده رشت 330 کیلومتر است که با احداث این طرح، طول این مسیر 164 کیلومتر کاهش خواهد یافت.

در این راستا، حسین بندلی زاده مدیرکل ساخت و توسعه راه‌های شمال غرب کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه محور قزوین - الموت - تنکابن منجر به اتصال استان‌های غربی به شمال کشور خواهد شد، گفت: فاز اول پروژه آزادراه قزوین - الموت - تنکابن حدود 62 کیلومتر است که فازهای یک، دو و سه در حد فاصل قزوین تا الموت است و هم‌اکنون با پیشرفت فیزیکی بالای 90 درصد درحال اجرا است.

وی افزود: حدود 58 کیلومتر از این مسیر 62 کیلومتری یک لایه آسفالت شده و احداث تقاطع کیلومتر صفر به روی آزادراه قزوین - کرج است و هم‌اکنون با پیشرفت مطلوبی در حال اجراست و تقاطع کیلومتر 62 معلم - کلایه نیز در دست اجرا است. حدود 30 کیلومتر از لایه دوم آسفالت در مسیر 62 کیلومتری و روشنایی تونل شیرکوه نیز باقی مانده است.

بندلی‌زاده ارزش روز این پروژه 62 کیلومتری را 5 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون حدود 200 میلیارد تومان مطالبه داریم و 600 میلیارد تومان دیگر برای تکمیل این مسیر اعتبار مالی نیاز است.

وی کاهش طول مسیر از 330 کیلومتر به 164 کیلومتر را یکی از مهم‌ترین مزایای این پروژه دانست و افزود: کاهش زمان سفر از 6 ساعت به 3 ساعت، کاهش 3.8 میلیون لیتر مصرف سالیانه سوخت، ساماندهی روستاهای منطقه الموت برای جذب گردشگران، بهره‌برداری از معادن غنی الموت و توسعه گردشگری در منطقه رودبار الموت از دیگر مزایای این پروژه است.

هم اکنون جاده‌های هراز، فیروزکوه و چالوس (کندوان) با قدمتی بیش از نیم قرن تنها راه ارتباطی از جنوب و مرکز به استان مازندران هستند که ظرفیت پایین آنها هر ساله بار ترافیکی سنگینی را به مسافران و گردشگران تحمیل کرده و باعث اتلاف وقت و انرژی و همچنین تصادفات منجر به جرح و فوت می‌شود.

با احداث این جاده، مسیر تردد از مازندران به استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، زنجان، قزوین و همدان هموارتر می‌شود و می‌تواند از بار ترافیکی محور رشت و کندوان تا حدود زیادی بکاهد.