دوشنبه 2 مهر 1403

معاون وزیر ارشاد: خراسان رضوی قطب فرهنگی کشور است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
معاون وزیر ارشاد: خراسان رضوی قطب فرهنگی کشور است

مشهد - ایرنا - معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خراسان رضوی قطب فرهنگی کشور است و این استان باید پیشران فرهنگ و هنر کشور باشد.

محمود سالاری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سابقه فعالیت های مختلف هنری از جمله ادبیات و نمایش در منطقه خراسان وجود داشته و سالها تمام کشور از آن بهره برده اند و اکنون نیز با تلاش همگان باید این منطقه به جایگاه اصلی خود در هنر باز گردد.

وی با اشاره به اینکه اصلی‌ترین فعالیت هنری این استان رواج تفکر ولایی و امام رضا (ع) است، ادامه داد: شهر مشهد به لحاظ آثار تاریخی، هنری و معماری در کنار ظرفیت آستان قدس رضوی در امر رونق و حضور زائران، می‌تواند جایگاه خوبی در اقتصاد کشور پیدا کند.

وی به کمبودها و نیازمندی های موجود در مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) اشاره و بیان کرد: از جمله مشکلات این مجتمع می توان به نامناسب بودن سالن تئاتر و سینمای این مجتمع، قدیمی بودن آرشیو اسناد، مجلات و کتابخانه آن اشاره کرد که بازسازی و بهره مندی از ظرفیت این مکان نقش مهمی در افزایش سرانه اماکن هنری استان دارد.

حمایت از هنرمندان شهرستانی 

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسشی در مورد نوع حمایت از هنرمندان بومی برای عدم مهاجرت به پایتخت و یا جلای از وطن گفت: برای هنرمندان استانها باید کارآفرینی ایجاد شود که بستر آن با تدریس و همچنین، عرضه و فروش آثار آنها فراهم می‌شود، از این رو وزیر ارشاد با تاکید بر موضوع "عدالت فرهنگی" به جدیت آن را دنبال می‌کند.

سالاری اظهار کرد: در راستای آموزش رسمی مصوب شده است تا تمام استان‌های کشور حداقل یک هنرستان دخترانه و پسرانه دایر کنند تا هنرمندان بومی بتوانند در آنجا به تدریس مشغول شوند، بر همین اساس آموزش‌های عمومی در حوزه هنر تاکنون در استانهای مرزی و کمتر برخوردار کشور آغاز شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر استادانی در رشته های مختلف هنری داریم که بضاعت تاسیس آموزشگاه برای تدریس ندارند و ما باید شرایط آموزش را برای آنها مهیا کنیم. همچنین برخی از هنرمندان نیز به دلیل روحیات فردی که دارند برای آموزش پیش قدم نمی‌شوند و ما باید از آنها برای آموزش هنر خود به دیگران تقاضا کنیم که با این کار، ضمن جلوگیری از مهاجرت هنرمندان، هنر آنها در استانهای کشور تکثیر می‌شود.

معاون وزیر ارشاد گفت: با گسترش فضای مجازی این امکان مهیا شده است تا هنرمندان در استان‌های خود اجرا داشته باشند و سایر علاقه مندان بتوانند بر بستر این فضا از هر کجای کشور و از جمله تهران شاهد کار و اجرای آنها باشند.

سالاری تصریح کرد: در گذشته برخی از هنرمندان برای اجرا و نمایش آثار خود حتماً باید به تهران می‌رفتند تا ضمن بهره مندی از امکانات آنجا بتوانند اجرا نیز داشته باشند ولی اکنون این ضروت وجود ندارد.

او افزود: هنرمندان به دنبال عرضه و دیده شدن آثار هنری خود هستند و کمک مالی رضایت روانی برای آنها ایجاد نمی‌کند، با اینحال صندوق هنرمندان در دوران کرونا پرداخت‌هایی برای هنرمندان انجام داده است که یک مرهم کوتاه مدت محسوب می‌شود.

سالاری اضافه کرد: تا زمانی که بستر ارائه کارهای هنری فراهم نشود، هر چه پول و کمک مالی تزریق شود، درمان به شمار نمی‌آید و باید برای رشته‌های مختلف هنری، امکان ارائه، ظهور و بروز فراهم شود که این امکان در شهر مشهد فراهم است.

وی با اشاره به ظرفیت های موجود که در اختیار نهادها و ارگانهای مختلف شهرستانها قرار دارد، بیان کرد: ادارات ارشاد با رایزنی می‌توانند سالن های مناسب اجرا و عرضه آثار هنری را در اختیار گروه‌های تئاتر قرار دهند، به عبارتی اگر تئاتر مشهد بتواند اجرا داشته باشد و بلیط بفرشد، خودش توانایی اداره خود را دارد.

سالاری افزود: وجود گالری های خوب نیز می تواند در معرفی و فروش آثار هنری، هنرمندان تاثیر بسزایی داشته باشد.

دانشگاه هنر در مشهد

معاون وزیر ارشاد در پاسخ به اینکه آیا آموزش آکادمیک در شهر مشهد را نیاز می‌داند یا خیر، اظهار کرد: شاید وجود دانشگاه فرهنگ و هنر در این شهر بتواند در این خصوص راهگشا باشد و یا می‌توان به واسطه دانشگاه فردوسی مشهد و با ایجاد سایر رشته‌های هنری، استعدادهای هنری این استان را به دور هم جمع کنیم.

وی بیان کرد: در حوزه‌های نقاشی، گرافیک، خوشنویسی و سایر هنرهای تجسمی بضاعت آموزش و هدایت هنرمندان توسط استادان بومی فراهم است تا آموزش آکادمیک در این شهر احیا شود، به خصوص این ظرفیت در رشته‌های هنرهای اسلامی به راحتی فراهم است.

سالاری افزود: بر همین اساس وجود گالری‌های خوب در کنار وجود آموزش هنر آکادمیک می‌تواند در مشهد یکی از بازارهای مهم هنری کشور را ایجاد کند زیرا زائران بسیاری از کشورهای مختلف به خصوص کشورهای عربی با خرید این آثار با عنوان سوغات و هدیه می توانند به اقتصاد کشور و استان کمک کنند.

برچسب‌ها