شنبه 14 مهر 1403

معتمدی: دیپلماسی علمی راهکار تقویت رابطه بین‌المللی و سیاسی / دعوت از اساتید شاخص خارجی برای همکاری در دانشگاه علامه

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
معتمدی: دیپلماسی علمی راهکار تقویت رابطه بین‌المللی و سیاسی / دعوت از اساتید شاخص خارجی برای همکاری در دانشگاه علامه

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست گسترش ظرفیت همکاری‌های بین المللی دانشگاه علامه با کشور‌های اسپانیایی زبان با حضور سفیران کشور‌های کوبا، برزیل، اسپانیا، نیکاراگوئه، اروگوئه، مکزیک پرتغال برگزار شد. عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی در این نشست با اشاره به سیاست‌های کشور برای همکاری‌های بین‌المللی گفت: خوشبختانه سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران برای همکاری‌های بین‌المللی،...

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست گسترش ظرفیت همکاری‌های بین المللی دانشگاه علامه با کشور‌های اسپانیایی زبان با حضور سفیران کشور‌های کوبا، برزیل، اسپانیا، نیکاراگوئه، اروگوئه، مکزیک پرتغال برگزار شد. عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی در این نشست با اشاره به سیاست‌های کشور برای همکاری‌های بین‌المللی گفت: خوشبختانه سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران برای همکاری‌های بین‌المللی، سیاست‌های روشنی است. وی با تاکید بر دیپلماسی علمی گفت: یکی از فعالیت‌هایی که به تقویت رابطه بین‌المللی و سیاسی کمک می‌کند دیپلماسی علمی است. معتمدی تصریح کرد: در سال‌های پس از پیروی انقلاب دانشگاه‌های کشور از لحاظ کمی و کیفی رشد چشمگیری داشتند. در علوم پزشکی هیچ رشته‌ای نیست که ما نداشته باشیم و برای درمان هیچ بیماری لازم نیست بیمار را به کشور دیکر بفرستیم. قبل از پیروزی انقلاب پزشکان عمومی از کشور‌هایی همچون پاکستان و افغانستان بودند. رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی با اشاره به تعداد دانشکده‌ها و پژوهشگاه‌های این دانشگاه گفت: در کشور ما در دانشگاه‌های مختلف اکثر رشته‌ها در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، وکتری و پسا دکتری دانشجو پذیرش می‌شود. دانشگاه علامه دانشگاه تخصصی علوم انسانی که دارای 11 دانشکده و 10 پژوهشکده است. معتمدی افزود: در دانشگاه علامه 280 رشته علوم انسانی در دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو پذیرش می‌شود. وی با اشاره به ظرفیت بی نظیر دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دانشگاه علامه جز دانشگاه برتر کشور است و در نظام رشته بندی isc در برخی شاخص‌ها رتبه اول را داریم، در رتبه بندی تایمز نیز جز دانشگاه‌های برتر بودیم. معتمدی خطاب به سفرای حاضر گفت: حضور شما می‌تواند زمینه ارتباط و آشنایی با دانشگاه شما را فراهم کرده همچنین مراودات علمی، تبادل دانشجو و کار پژوهشی مشترک داشته باشیم. وی افزود: با کشور روسیه دوره مشترک برگزار کردیم می‌توانیم این الگو را به کشور‌های دیگر توسعه دهیم. معتمدی گفت: از استادان به نام خارجی در رشته‌ی مختلف صاحب نظر هستند دعوت کنیم و استادان شاخص ما نیز در دانشگاه‌های شما افکار و اندیشه‌های خود را بیان می کنند. استادان ما در دانشگاه علامه کتاب‌ها و مقاله‌های علمی فاخر دارند. زمینه‌های فعالیت پژوهشی و آموزشی گسترده است؛ راه اندازی مجله علمی مشترک یکی از آنهاست. وی با اشاره به دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه علامه گفت: در دانشکده زبان خای خارجی اکثر زبان‌های دنیا را دانشجو جذب و تربیت می‌کنیم. علاقمند هستیم تحصیلات تکمیلی را با استفاده از ظرفیت اساتید شما این کار را انجام دهیم.

رئیس دانشکاه علامه گفت: برگزاری کرسی آموزش زبان فارسی در کوبا و دیگر کشورها، پذیرش دانشجوی برای تحصیل در رشته زبان فارسی و بورس تعدادی از دانشجویان برای تحصیل در این رشته از دیگر برنامه‌های دانشگاه علامه است.

پیشنهاد سفیر کوبا برای تاسیس مرکز شناخت آمریکای لاتین در دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه این نشست سفیر کوبا، اظهار کرد: خیلی خرسندیم که شرایط حضور ما در دانشگاه ارزشمند ایرانی فراهم شده است تا بتوانیم از نقطه نظرات علمی متخصصان ایرانی استفاده کنیم. به تازگی با وزارت علوم در کوبا تفاهم نامه علمی امضا کرده ایم و باید در مورد ارتباطات بیشتر بین المللی صحبت کنیم.

وی افزود: تحریم‌ها مانع اصلی ارتباطات بین المللی شده است و یک مثال واضح از تحریم‌ها این است که نمی‌توانیم به صورت مستقیم از کشور کوبا وارد فرودگاه ایران شویم. همچنین تحریم‌ها باعث شده تا نتوانیم از تکنولوژی‌های علمی استفاده مساعدی داشته باشیم، اما کشور اسرائیل هر کاری که دلش بخواهد انجام می‌دهد، ولی تحریم نمی‌شود؛ بنابراین ما کشور‌های تحریم شده هستیم و تحریم‌ها باعث تشکیل کمپین‌ها علیه فرهنگ کشور‌ها شده است، پیشنهاد می‌کنم کارگاه‌های مشترک بین دانشگاه کوبا با دانشگاه علامه طباطبائی در صفحات مجازی برگزار شود تا بتوانیم از ظرفیت علمی یک دیگر استفاده کنیم.

سفیر کوبا ادامه داد: در کوبا فقط 2 نفر وجود دارند که به زبان فارسی تخصص دارند، در صورتی که باید تعداد افراد فارسی زبان افزایش یابد و این شرایط را داریم تا دانشکده‌های ایرانی داخل کوبا تاسیس شوند، همچنین پیشنهاد می‌کنم که در دانشگاه علامه طباطبائی مراکز شناخت آمریکای لاتین برای تبادل علمی و فرهنگی با کوبا ایجاد شود؛ چرا که تولیدات علمی بالا و دانشجویان و استادان شاخصی برای تبادل با آمریکای لاتین و کشور‌های اطراف دارید. افزایش نزدیکی‌ها بسیار نیاز است. زمانی که مردم به ایران سفر می‌کنند تحت تأثیر نقطه نظرات علمی قرار می‌گیرند؛ بنابراین باید گسترش و توسعه ارتباطات بین المللی را مدنظر قرار دهیم و پیشنهاد می‌دهیم تبادل رسانه‌ای در مقابل رسانه‌های غربی که در اختیار اسرائیل هستند را حفظ کنیم؛ چرا که دیروز بایدن گزارشی علیه اسرائیل ارائه داد و باید از فلسطین حمایت کنیم. رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در پاسخ به صحبت‌های سفیر کوبا گفت: پیشنهاد تشکیل کرسی آموزش زبان فارسی در کوبا را دادم و آمادگی داریم تا برای آموزش زبان فارسی به بورس دانشجو اقدام کنیم و مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبان‌ها آمادگی دارد به صورت مجازی در مدت زمان 6 ماه زبان فارسی را آموزش دهد.