یک‌شنبه 10 تیر 1403

مقام حزبی ترکیه: ترور قاسم سلیمانی بر توازن خاورمیانه و روابط بین‌المللی اثر می‌گذارد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مقام حزبی ترکیه: ترور قاسم سلیمانی بر توازن خاورمیانه و روابط بین‌المللی اثر می‌گذارد

تهران - ایرنا - سخنگوی حزب عدالت و توسعه ترکیه در ارتباط با شهادت قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران گفت که این موضوع تاثیر مستقیم بر توازن در خاورمیانه و روابط بین‌المللی می‌گذارد.

به گزارش آناتولی در روز سه شنبه، عمر چلیک، سخنگوی حزب عدالت و توسعه ترکیه این مطلب را در کنفرانس مطبوعاتی در دفتر مرکزی این حزب در آنکارا عنوان کرد.

وی اظهار داشت: به نظر می‌رسد در پی حمله پهپادی آمریکا به خودروی حامل قاسم سلیمانی وارد مرحله جدیدی شده‌ایم که ممکن است به وقوع برخی اقدامات خشونت‌آمیز بیانجامد. همچنین این حمله جرقه حوادث نامطلوب از لحاظ امنیت و ثبات عراق، منطقه و جهان را زده است.

چلیک بر اهمیت ممانعت از مداخله‌های خارجی در امور داخلی عراق تاکید و تصریح کرد: برخی گروه‌های تحت حمایت کشورهای خارجی سعی دارند گروه‌های قومی و مذهبی در عراق را به صفوف خود ملحق کنند. مردم عراق در این روند بیشترین آسیب را می‌بینند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: باید در قبال این مسئله با این رویکرد که عراق مال عراقی‌ها است و درباره آینده این کشور باید تنها مردم آن تصمیم بگیرند، عمل کرد. حزب عدالت و توسعه همواره در کنار مردم عراق بوده و با تمام گروه‌های مشروع سیاسی در این کشور ارتباط دارد. برای ثبات عراق اهمیت قائل هستیم و از ساختارهای فراگیر دولت حمایت می‌کنیم.

حفاظت از تمامیت ارضی لیبی برای منافع ترکیه ضروری است

چلیک در ادامه به موضوع اعزام نیرو توسط ترکیه به لیبی پرداخت و گفت: اطمینان از حفاظت از تمامیت ارضی و وحدت سیاسی لیبی برای منافع ملی ترکیه ضروری است. به فعالیت‌های خود در زمینه برقراری آتش‌بس و ثبات در حوزه‌های دیپلماسی و میدانی ادامه می دهیم.

وی افزود: ترکیه به عنوان یک قدرت اشغالگر نیست. ما به دعوت یک دولت مشروع, در آنجا هستیم که مشروعیت بین المللی دارد. همچنین در اینجا ما با فرانسه، مصر، عربستان، امارات متحده عربی و روسیه که از خلیفه حفتر حمایت می کنند نیز همکاری نداریم.

چلیک ادامه داد: ما می گوییم کار آنها اشتباه است، اما ما در آنجا هستیم که از یک ساختار قانونی حمایت کنیم. ما آنجا برای درگیری با کسی حضور نداریم. نیروهای مسلح ترکیه به نیروهای حامی حفاظت از ساختار مشروع و قانونی لیبی آموزش نظامی خواهند داد.

وی همچنین در رابطه با عبور کشتی‌های جنگی از طریق کانال استانبول تصریح کرد: پروژه کانال استانبول، تناقضی با معاهده مونترو ندارد. پس از احداث کانال استانبول مطابق با کنوانسیون مونترو, روند را به گونه ای هدایت خواهیم کرد که ترکیه هیچ حق و حقوقی را از دست ندهد.

گفتنی است بامداد روز سوم ژانویه 2020 خودروی حامل قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران ایران و ابومهدی المهندس، جانشین فرمانده حشدالشعبی و چند عضو دیگر این گروه بر اثر حمله پهپاد آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شدند.

وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا «پنتاگون» اعلام کرد که این حمله هوایی به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور و فرمانده کل قوای این کشور صادر شده است. آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران نیز در واکنش به این حمله گفت: "انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه فوق آلودند".

به دنبال این حادثه، تنش میان دو طرف بالا گرفته و بسیاری از کشورها نسبت به تشدید درگیری‌ها در منطقه ابراز نگرانی کرده‌اند.

*س_برچسب‌ها_س*