جمعه 13 مهر 1403

ممنوعیت بزرگداشت یک سیاهپوست در فرانسه؛ ترس از تکرار خشونت‌های آمریکا

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ممنوعیت بزرگداشت یک سیاهپوست در فرانسه؛ ترس از تکرار خشونت‌های آمریکا

تهران - ایرنا - پلیس پاریس روز سه‌شنبه (13 خرداد) به علت نگرانی از تکرار رخدادهای خشونت‌بار آمریکا در در این شهر، برگزاری تظاهرات برنامه‌ریزی شده برای بزرگداشت یاد «آداما ترائوره - Adama Traore» شهروند 24 ساله سیاهپوست را که توسط پلیس فرانسه کشته شد، ممنوع اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از پاریس؛ کشته شدن این جوان سیاهپوست در عملیات سال 2016 پلیس فرانسه، با رخدادهای منتهی به قتل جرج فلوید شهروند رنگین پوست ایالات متحده، همانند دانسته شده است.

براساس بیانیه اداره پلیس پاریس، خطر بروز ناآرامی اجتماعی و به خطر افتادن سلامت همگان به علت همه‌گیری کرونا در گردهمایی‌های بزرگ وجود دارد.

برگزاری این تظاهرات توجه کنشگران و کاربران شبکه‌های اجتماعی فرانسه را از میان حامیان جنبش «جان سیاهپوستان اهمیت دارد» و تظاهرات اعتراض‌آمیز در ایالات متحده، به خود جلب کرده است. ناآرامی‌های خشن در پی کشته شدن فلوید آفریقایی‌تبار در 25 مه (دوشنبه 5 خردادماه) به علت فشار زانوی یک مامور سفیدپوست بر گردن او، سراسر خاک ایالات متحده را فراگرفته است. تظاهرات خشونت‌باری نیز در پی کشته شدن ترائوره در سال 2016 در هنگام انتقال او به یک پاسگاه پلیس پس از دستگیر شدنش در شمال پاریس، سراسر کشور فرانسه را فراگرفت. با توجه به وجود مسائل تبعیض‌نژادی در برخی جوامع اروپایی، ممکن است نگرانی‌های مشابهی برای برخی کشورهای اروپایی نیز وجود داشته باشد. 2023

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*