سه‌شنبه 3 مهر 1403

مهمترین علامت «اومیکرون» شناسایی شد؟/ تزریق دوز سوم واکسن، متضمن عبور از کرونای افریقایی

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
مهمترین علامت «اومیکرون» شناسایی شد؟/ تزریق دوز سوم واکسن، متضمن عبور از کرونای افریقایی

نشانه های هر واریانت یا سوش کرونا با واریانت های دیگر متفاوت است؛ دانشمندان به تازگی در بررسی های خود به مهمترین علامت و شاخص واریانت اومیکرون را شناسایی و اعلام کرده اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یکی از مهمترین نشانه های ویروس ووهان کرونا از دست دادن حس بویایی و تنگی نفس به واسطه کاهش سطح اکسیژن بود که ابتدا به ساکن پزشکان و تیم درمان و حتی افراد عادی را متوجه وخامت حال بیمار می کرد.

اما با گذشت زمان و ایجاد سویه های بعدی کرونا ضمن تغییرات گسترده در رفتار ویروس، عوارض و نشانه های ابتلا به بیماری کووید هم تغییر کرد.

به گونه ای که در سویه و واریانت اومیکرون که طی کمتر از یک ماه گذشته در سطح جهان شناخته شده، اغلب نشانه های بیماری تغییر کرده است. برای مثال تنگی نفس و کمبود اکسیژن سطح خون در سویه های چینی کرونا و سویه انگلیسی این بیماری در سویه اومیکرون اصلا وجود ندارد و نمی توان به عنوان شاخصی از آن نام برد.

مهمترین علامت ابتلا به اومیکرون

متخصصان علوم پزشکی آفریقای جنوبی می‌گویند در کنار علائم مختلف ابتلا به سویه اومیکرون، یک علامت در هنگام شب فرد بیمار را درگیر می‌کند. یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهد افراد مبتلا به سویه جدید از تعریق شدید شبانه در بستر رنج می‌برند.

تعریق شبانه اصطلاحی است که به عرق کردن شدید در طول شب اطلاق می‌شود. در این حالت حتی زمانی که فرد در یک اتاق خنک نیز می‌خوابد شاهد تعریق و خیس شدن بالش و پتوی خود است. در کنار سایر علائم رایج کرونا، دانشمندان مشاهده کرده‌اند که سویه امیکرون در بیماران باعث خارش گلو، بی حالی و خشکی گلو نیز می‌شود.

شباهت زیاد علائم اومیکرون با سرماخوردگی

این در حالی است که تعریق در سرماخوردگی های فصول سرد سال و ابتلا به آنفلوآنزا هم مسبوق به سابقه است.

علائم بیماران مبتلا به اومیکرون معمولا خفیف و ملایم است؛ سرفه، خستگی، احتماق، گرفتگی بینی و آبریزش بینی را شامل می‌شود. علائم شناسایی شده در نخستین بیماران آفریقا بدن درد، سر درد ملایم، التهاب و گلودرد بوده است. در مبتلایان به اومیکرون تا کنون گزارشی درباره از دست رفتن حس بویایی و چشایی و پایین آمدن سطح اکسیژن خون و درگیر شدن ریه در این سویه مشاهده نشده است.

بیشتر افراد مبتلا به اومیکرون علائمی شبیه به سرماخوردگی شدید دارند، اما علائمی مثل تب یا سرفه‌های متوالی ندارند. در برخی بیماران از جمله کودکان، ضایعه پوستی مانند جوش دیده می‌شود. مهم‌ترین ویژگی اومیکرون، انتشار به سرعت بالای آن است. شواهدی وجود دارد که اومیکرون می‌تواند بسیار مسری باشد و همچنین تا حدی آنتی بادی‌های تولید شده توسط عفونت یا واکسیناسیون را فریب دهد.

برای عبور از اومیکرون چه باید کرد؟

حال سوالی که برای عموم مردم پیش می آید این است که چگونه می توان با مخاطرات واریانت اومیکرون مقابله کرد؟

اگر برای یافتن پاسخ این پرسش باید به اظهارنظر متخصصان امر در یک ماه گذشته رجوع کنیم، خواهیم دید که اکثریت قریب به اتفاق آنها رعایت پروتکل های بهداشتی را کماکان متضمن مقابله و پیشگیری از ابتلا به اومیکرون دانسته اند.

گذشته از الزاماتی که در بکاربردن ماسک و سایر ضروریاتی که در انجام پروتکل ها بارها بر انجام آن تاکید شده، انجام واکسیناسیون به عنوان تضمینی برای کاهش تبعات بیماری و جلوگیری از مرگ و میرهای کرونایی است.

چرا که در بررسی های اولیه ای که سازمان بهداشت افریقای جنوبی به عنوان متولی بهداشت و درمان این منطقه منتشر کرد، صراحتا اعلام کرد که تمام افرادی که به واسطه ابتلا به اومیکرون جان خود را از دست داده اند، کسانی بوده اند که به هر دلیلی از تزریق واکسن خودداری کرده اند.

گرچه بسیاری از مراجع معتبر پزشکی جهان واکسن های موجودی که با هدف پیشگیری از واریانت های قبلی ترریق شده اند را برای پیشگیری از ابتلا به اومیکرون بی تاثیر دانسته اند اما تزریق واکسن های پیشین را در جلوگیری از مرگ موثر عنوان و اعلام کرده اند.

اما راهکار و رویکردی که از سوی متولیان بهداشت جهان برای در امان ماندن از اومیکرون اعلام شده، تزریق دوز بوستر (دوز یادآور) است که در کشور ما تزریق این دوز تحت عنوان دوز سوم در حال حاضر در جریان است.

حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا امروز در نشست ویدیو کنفرانس با خبرنگاران گفت: مطالعاتی که در آمریکا انجام شده نشان داده بعد از 25 هفته در برابر دلتا کارایی واکسن به زیر 40 درصد و در برابر امیکرون به زیر 10 درصد رسیده است و با تزریق دوز سوم کارایی آن به بیش از 75 درصد در برابر امیکرون می‌رسد، بنابراین وزارت بهداشت تاکید به دوز سوم واکسن کرونا دارد.

با این وجود اگر رعایت پروتکل ها در جامعه افزایش پیدا کند و گروه های مختلف جامعه بر اساس زمانبندی اعلامی وزارت بهداشت در اسرع وقت اقدام به تزریق دوز سوم واکسن نمایند، بی تردید می توان بدون مرگ و میرهای چندصد نفره ای که در پیک پنجم شاهد آن بودیم از کنار واریانت اومیکرون بگذریم، واریانتی که در طبقه بندی سازمان جهانی بهداشت یکی از خطرناک ترین واریانت هایی است که سه برابر واریانت دلتا قدرت سرایت و همه گیری دارد، عبور کنیم.

انتهای پیام /

مهمترین علامت «اومیکرون» شناسایی شد؟/ تزریق دوز سوم واکسن، متضمن عبور از کرونای افریقایی 2
مهمترین علامت «اومیکرون» شناسایی شد؟/ تزریق دوز سوم واکسن، متضمن عبور از کرونای افریقایی 3
مهمترین علامت «اومیکرون» شناسایی شد؟/ تزریق دوز سوم واکسن، متضمن عبور از کرونای افریقایی 4
مهمترین علامت «اومیکرون» شناسایی شد؟/ تزریق دوز سوم واکسن، متضمن عبور از کرونای افریقایی 5
مهمترین علامت «اومیکرون» شناسایی شد؟/ تزریق دوز سوم واکسن، متضمن عبور از کرونای افریقایی 6