جمعه 10 فروردین 1403

موضع جدید وزیر ارشاد درباره نمایش‌خانگی / باید حمایت شوند نه تهدید!

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
موضع جدید وزیر ارشاد درباره نمایش‌خانگی / باید حمایت شوند نه تهدید!

وزیر ارشاد در حالی درباره نمایش‌خانگی و حمایت از آن اظهارنظر می‌کند که به نظر می‌رسد تنش‌ها از ساترا و پلتفرم‌ها به ساترا و وزارت ارشاد رسیده است.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، چند روز گذشته بعد از اختلافات و تنش میان ساترا و پلتفرم‌ها، رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای‌مجازی وزارت ارشاد واکنش نشان داد و اعلام کرد که قانون، وزارت فرهنگ و ارشاد را مسئول تنظیم‌گری در حوزه محتوای سمعی و بصری می‌داند.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در حاشیه هیئت دولت موضع قابل تأملی نسبت به شبکه نمایش‌خانگی نشان داد. موضعِ او بیشتر ناظر به نامه‌نگاری سعید مقیسه رئیس ساترا و تهدید به تعلیق چند پلتفرم بوده است. چرا که اسماعیلی در پاسخ به سؤالی درباره مجادلات اخیر میان شبکه نمایش خانگی و صداوسیما، بیان کرد: "سیاست اصلی دولت و حاکمیت و نیز خود سازمان صداوسیما این است که یک نگاه فرصت‌محور به نمایش خانگی داریم ما از شبکه نمایش خانگی به عنوان یکی از دستاوردهای فناوری نوین در حوزه فیلم و سریال حمایت می‌کنیم.

ممکن است مثل هر بخش دیگری در شبکه نمایش خانگی هم اشکالی باشد. مگر در وزارتخانه ما اشکالی در کارمان وجود ندارد؟ حتماً وجود دارد. بنای ما بر این است که کمک کنیم تا این مشکلات حل شود ما اصلاً نمی‌پسندیم که نگاه تهدیدمحور به این حوزه وجود داشته باشد."

وزیر ارشاد همچنین در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به جذبِ مخاطب توسط پلتفرم‌ها و شبکه نمایش‌خانگی اشاره می‌کند و می‌گوید: "همه مجموعه‌ها ممکن است در روند کار ایراداتی داشته باشند که برطرف خواهد شد. مجموعه افکارسنجی‌های سال‌های اخیر نشان می‌دهد که به طرز مشهودی این شبکه‌های نمایش خانگی در جذب مخاطب موفق بودند، بنابراین ما این امر را فرصت می‌دانیم و همین هم مبنای حمایت ما است."

در حالی این واکنش‌ها و اظهارات را شاهدیم که روزِ گذشته ساترا، خبری را منتشر کرد که معاون حقوقی ریاست جمهوری بر جایگاه تنظیم‌گری ساترا تأکید کرده است. (معاونت حقوقی ریاست جمهوری، در نامه‌ای خطاب به دکتر پیمان جبلی رییس رسانه ملی، مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و نظارت بر آن را منحصرا بر عهده سازمان صدا و سیما دانسته و روی این امر تأکید داشته است.)

به نظر می‌رسد فصلِ جدیدی از این تنش‌ها در حال اتفاق است؛ نکته بر سرِ واگذاری و جایگاه نظارت بر شبکه نمایش‌خانگی و کنترلِ آن و مدیریتی که مورد بحث است. باید دید کنترلِ نمایش‌خانگی از سازمان صداوسیما به وزارت ارشاد خواهد رفت و یا یک سازمان بی‌طرف برای نظارت بر نمایش‌خانگی انتخاب خواهد شد؟ ممکن است دامنه چالش‌ها میان ساترا و چند پلتفرم خاص به چالش صداوسیما و ارشاد یا دولت تبدیل شود. به نظر می‌رسد جلسه میان وزیر ارشاد و رئیس صداوسیما بتواند این قائله را ختم کند و تکلیفِ شبکه نمایش‌خانگی هم هرچه زودتر روشن شود.

موضع جدید وزیر ارشاد درباره نمایش‌خانگی / باید حمایت شوند نه تهدید! 2