یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

مکران موتور محرک توسعه اقتصادی کشور است

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
مکران موتور محرک توسعه اقتصادی کشور است

مشاور فرماندهی معظم کل قوا و دبیر ستاد توسعه سواحل مکران گفت: فرصت‌های طلایی پیش روی توسعه کشورمان را در گذشته از دست دادیم.

- اخبار بازار -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سردار سرتیپ حسین دهقان در مراسم بررسی فرصت‌های سرمایه گذاری هلدینگ سبا گفت: مزایایی در اختیارمان بوده اما به درستی در راستای توسعه ملی به کار گرفته نشده است.

وی با بیان آن که یکی از موانع جدی توسعه در کشور، عدم وجود عزم و اراده اقدام و عمل است، تصریح کرد: در صورت عملی شدن این امر، می‌توان به پیشرفت در امور امیدوار بود.

وزیر اسبق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به سواحل دریایی کشورمان، اظهار داشت: ما حدود 5 هزار ساحل در اختیار داریم و مسیر توسعه داخلی از مرزهای آبی که کشور را به دنیا وصل می‌کند عبور می‌کند.

وی یادآور شد: مساله در اختیار داشتن مرزهای دریایی به گونه‌ای است که هر کشور که بتواند از این ظرفیت استفاده بهینه انجام دهد می‌تواند به اعمال حاکمیت بپردازد.

مشاور فرماندهی معظم کل قوا با تاکید بر آن که بحث دریا و ساحل به نوعی دروازه پیوند یک سرزمین با تمام دنیا به شمار می‌رود، گفت: سواحل مکران دارای این قابلیت است که می‌تواند و باید به عنوان موتور محرک پیشران و توسعه اقتصادی کشور در تمام زمینه‌ها مطرح شود.

دبیر ستاد توسعه سواحل مکران، با بیان آن که فرصت های زیادی برای توسعه این سواحل از دست رفته است، گفت: در کوتاه ترین زمان ممکن باید در زمینه توانمندسازی جوامع محلی اقدام کرد و هم در مقوله تولید ثروت باید کار جدی صورت گیرد.

وزیر اسبق دفاع و پشتیبانی با اشاره به این که تجربه لازم برای توسعه این سواحل وجود دارد یادآور شد: حضور پر قدرت و موثر، راهگشای پیمودن ادامه مسیر است و کار باید در اسرع وقت انجام شود که در صورت تحقق این امر، به سرعت می توان اهداف مد نظر را در این منطقه به پیش برد.

وی با بیان آن که اقدامات باید به گونه ای انجام شود که هر مرحه از اقدامات پشتیبان مرحله بعدی برای توسعه به عنوان مبنای عمل قرار گیرد، گفت: اقدامات باید به ترتیب اهمیت داشتن آن ها در این منطقه انجام گیرد.

دهقان یادآور شد: به طور جدی باید به مقوله توسعه صادرات در این زمینه نگاه کرد و نیازهای کشورهای همسایه را پیش بینی و اجرایی کرد تا به طور کامل ببینیم که بازار سایر کشورها چه نیازمندی هایی دارند که بر روی آن تمرکز لازم را بتوان انجام داد.

دبیر ستاد توسعه سواحل مکران با تاکید بر توجه به مقوله های نرم افزاری برای توسعه فعالیت ها در این منطقه اشاره کرد و گفت: بر روی مباحث فن آوری باید جدی تر نگریست تا با استفاده از فناوری بتوان بیش ترین بهره برداری را انجام داد.

وی همچنین گفت: به جنبه های بیمه گری و فعالیت شرکت های بیمه در زمینه بیمه های دریایی باید توجه ویژه کرد تا نقش این مناطق از بحث ملی به مساله ای بین المللی ارتقا یابد.

وی ابراز امیدواری کرد که این منطقه به عنوان منطقه ای پیشرو و فن آور و الگو بتواند به پیشرفت قابل توجهی دست یابد.

بر پایه این گزارش، محسن احمدی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت هلدینگ سبا با اشاره به سرمایه گذاری برای توسعه سواحل مکران گفت: با توجه به آن که بیمه ایران از قدمت طولانی در کشور برخوردار است، گفت: در دوره جدید هلدینگ سبا، سرمایه های در اختیار آن به منظور توسعه زیرساخت های کشور مد نظر قرار گرفته و برنامه های ما حول محور توسعه و کمک به آبادانی کشور، شکل تازه ای به خود گرفته است.

وی با اشاره به سیاست های در نظر گرفته شده، تصریح کرد: هدفگذاری کلی صورت گرفته بر اساس سیاست گذاری های کلان نظام و فعالیت های انجام گرفته مقرر گردید که در افق 1404 به بازار اوراسیا ورود پیدا کنیم به طوری که قصد داریم از طریق کشورهای آسیای میانه به بازار چین و شانگهای دسترسی داشته باشیم.

رییس هیات مدیره هلدینگ سبا، افزود: محور توسعه ای بر این اساس تعریف شده تا در چابهار مستقر شود که به نطقه اتصال شمال و جنوب کمک زیادی کند و بر این اساس وارد منطقه چابهار شده و به بررسی منطقه پرداختیم.

مدیرعامل شرکت هلدینگ سبا با بیان آن که مرز رسمی ایران با پاکستان هم شکل گرفته و برنامه ریزی ها به نحوی است که با توسعه این منطقه و استفاده از ظرفیت پاکستان، بتونیم توسعه اقتصادی منطقه را نیز سرعت بخشیم از همین رو به پشتوانه شرکت های بیمه ای از جمله بیمه ایران، اتکایی امین و نیز ایران معین، مصصم به اجرای برنامه های توسعه ای هستیم.

وی با اشاره وجود ظرفیت های لازم در مکران برای اتصال شرق به غرب دنیا، با وجود مشکلاتی که در آن وجود دارد، اظهار داشت: ما به دنبال این هستیم که به عنوان یک هلدینگ توسعه گرا، مراحل توسعه ای آن را از جمله تامین زمین و نیرو و سرمایه گذار برطرف کرده تا بتوانیم ضمن بررسی مزیت ها، هرچه سریع تر وارد مرجله اجرا و توسعه ای شویم. این گزارش حاکی است، سردار سرتیپ عیسی گلوردی، معاون و رییس مرکز مطالعات توسعه سواحل مکران، با بیان آن که نخسیتن اسکله ها در این منطقه حدود 40 سال پیش ساخته شده است، گفت: مردم بلوچستان دارای یک پیوند محکم و همگرا با حکومت های مرکزی در طول تاریخ بوده اند که می توان از پتانسیل وجودی آن ها به شکل کامل بهره برد.

وی با بیان آن که سرمایه گذاری هلدینگ سبا دارای مزایای بیشماری است یادآور شد: توسعه و پیشرفت در دنیای امروزی راهش از دریا می گذرد به طوری که ما با در اختیار داشتن سواحل دریایی می توانیم با کل جهان ارتباط داشته باشیم.

وی تصریح کرد: اگرچه ممکن است برخی از ظرفیت ها در کشورمان اشباع شده باشد اما مکران یکی از مناطق استراتژیک برای توسعه فعالیت ها محسوب می شود. وی با اشاره به بازار هند گفت: توسعه این منطقه به افزایش صادرات نفت و گاز توسط کشورمان کمک شایانی می کند و توسعه فعالیت های هلدینگ سبا موجب افزایش روند سرمایه گذاری بخش خصوصی خواهد شد.

این گزارش می افزاید: فرد حسینی، معاون اقتصادی ستاد توسعه سواحل مکران نیز در این مراسم گفت: پروژه های بسیاری وجود دارند که باید در ظرف زمانی مشخصی به اجرام و اتمام برسد و اکنون که سردار دهقان در راس امور قرار گرفته است، می توان با تمام توان برای جذب سرمایه گذار در این منطقه اقدامات لازم به انجام برسد.

لازم به ذکر است در این مراسم، محمد حسین اربابی، نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی و مشاور دبیرخانه توسعه سواحل مکران، مهدی صفری مقدم، دبیر شورای لجستیک مناطق آزاد کشور و مدیرکل جامع و مدل های حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی به همراه مدیران شرکت های زیر مجموعه هلدینگ سبا حضور داشتند.