شنبه 9 تیر 1403

نارضایتی گسترده از محمود عباس و افزایش حمایت از حماس + آمار و جزئیات

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
نارضایتی گسترده از محمود عباس و افزایش حمایت از حماس + آمار و جزئیات

گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو؛ مرکز فلسطینی تحقیقات سیاسی و نظرسنجی‌ها PCPSR اقدام به برگزاری یک نظرسنجی در بازه زمانی 26 می‌تا 1 ژوئن 2024 در میان مردم فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه کرده است. این مرکز هر سه ماه یکبار اقدام به انجام نظرسنجی با محوریت موضوعی مشخص و با جامعه آماری مردم فلسطین می‌کند و تمرکز اصلی آن بر جنگ جاری در نوار غزه، واکنش‌های عمومی نسبت به حمله هفتم اکتبر...

گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو؛ مرکز فلسطینی تحقیقات سیاسی و نظرسنجی‌ها PCPSR اقدام به برگزاری یک نظرسنجی در بازه زمانی 26 می‌تا 1 ژوئن 2024 در میان مردم فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه کرده است. این مرکز هر سه ماه یکبار اقدام به انجام نظرسنجی با محوریت موضوعی مشخص و با جامعه آماری مردم فلسطین می‌کند و تمرکز اصلی آن بر جنگ جاری در نوار غزه، واکنش‌های عمومی نسبت به حمله هفتم اکتبر و تأثیرات آن بر موضوعات سیاسی و اجتماعی بوده است. بر اساس آنچه که در مورد جامعه آماری این نظرسنجی منتشر شده است باید بگوییم که حجم نمونه این نظرسنجی 1570 نفر بوده است که شامل 760 نفر از کرانه باختری و 750 نفر از نوار غزه می‌باشد. این مرکز همچنین اذعان داشته است که نمونه‌گیری در نوار غزه به دلیل شرایط ویژه و عدم قطعیت‌های جمعیتی تقریباً دو برابر شده تا نمایندگی دقیق‌تری از جمعیت محلی ارائه دهد. مصاحبه‌ها به‌طور حضوری و در مناطق مختلف انجام شده است. برخی از یافته‌های این نظرسنجی به صورت اجمالی در ادامه آمده است:  حدود 60 % از ساکنان نوار غزه یک یا چند نفر از اعضای خانواده خود را در جریان جنگ از دست داده‌اند. مردم فلسطین در اغلب پاسخ‌های خود تاکید کرده‌اند دسترسی به مواد غذایی و آب بسیار محدود و چالش‌برانگیز است. این نظرسنجی نشان داد که اسکله دریایی که توسط ارتش آمریکا در ساحل شمال غزه ساخته شده، از نظر اکثریت مردم فلسطین کمکی به رساندن کمک‌های انسان‌دوستانه نمی‌کند.

حمایت از عملیات طوفان الاقصی یافته‌های این نظرسنجی نشان می‌دهد حدود 80 % از فلسطینی‌ها از عملیات طوفان الاقصی حمایت می‌کنند. همچنین اشاره شده است که حمایت از این حمله بیشتر به دلیل وضعیتی است که توجه جهانی را به موضوع فلسطین جلب کرده است. از سوی دیگر بر خلاف آنچه رسانه‌های صهیونیستی و عربی عنوان داشته اند، نتایج این نظرسنجی نشان داد که بیش از 90 % مردم فلسطین معتقدند که حماس جنایات جنگی مرتکب نشده است. برخی دیگر از یاقته‌های نظرسنجی از این قرار است:  پیروزی حماس: دو سوم مردم پیش‌بینی می‌کنند که حماس در جنگ غزه پیروز خواهد شد. کنترل پس از جنگ: نیمی از ساکنان غزه انتظار دارند که حماس پس از جنگ کنترل غزه را به دست بگیرد. بی‌اعتمادی به دادگاه جنایی بین‌المللی: اکثر مردم به تصمیمات دادگاه جنایی بین‌المللی در مورد محاکمه رهبران اسرائیل و حماس بی‌اعتماد هستند و معتقدند که این تصمیمات تأثیری بر پایان جنگ نخواهد داشت.

محبوبیت رهبران و گروه‌های سیاسی افزایش محبوبیت حماس و مروان البرغوثی: محبوبیت حماس و مروان برغوثی افزایش یافته است. کاهش حمایت از راه‌حل دو دولتی: حمایت از راه‌حل دو دولتی کاهش یافته است و بیش از 60 % از مردم حمایت از مقاومت مسلحانه را ترجیح می‌دهند. گرایش سیاسی: بیش از 40 درصد شرکت‌کنندگان تمایل به جنبش حماس، 20 درصد جنبش فتح و هفت درصد سایر گرایش‌های سیاسی را انتخاب کردند. 33 درصد نیز حاضر به پاسخگویی یا تأیید هر یک از گرایش‌ها نبودند. میزان محبوبیت حماس در طول سه ماه گذشته شش درصد افزایش پیدا کرده است.

عدم رضایت از عملکرد محمود عباس تنها 12 درصد فلسطینیان از عملکرد ابومازن رضایت دارند و نزدیک 82 درصد خواستار کناره‌گیری عباس از منصب خود هستند. عملکرد دولت محمد مصطفی: 72 درصد از مردم فلسطین معتقدند دولت محمد مصطفی، توانایی و صلاحیت لازم برای انجام اصلاحات را ندارد. تنها یک سوم مردم فلسطین با راهکار دو دولتی موافق هستند و مابقی مبارزه مسلحانه را در برابر هرگونه توافقی ترجیح می‌دهند. این نظرسنجی نشان می‌دهد که جنگ جاری در نوار غزه تأثیرات عمیقی بر نگرش‌ها و ترجیحات سیاسی فلسطینی‌ها داشته است. حمایت گسترده از حمله هفتم اکتبر و افزایش محبوبیت حماس و رهبران مقاومت مسلحانه، نشان‌دهنده تغییرات قابل توجه در افکار عمومی است. همچنین، شرایط انسانی بحرانی در نوار غزه و بی‌اعتمادی به تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ، چالش‌های جدی برای آینده منطقه ایجاد کرده است. یافته‌های این نظرسنجی تأکید می‌کنند که هر گونه تلاش برای صلح و راه‌حل سیاسی باید با توجه به تحولات اخیر و نگرش‌های جدید مردم فلسطین طراحی و اجرا شود.

نارضایتی گسترده از محمود عباس و افزایش حمایت از حماس + آمار و جزئیات 2
نارضایتی گسترده از محمود عباس و افزایش حمایت از حماس + آمار و جزئیات 3
نارضایتی گسترده از محمود عباس و افزایش حمایت از حماس + آمار و جزئیات 4