شنبه 24 شهریور 1403

ناوگان هوایی کشور به 250 فروند می‌رسد / پیش‌بینی 1500 پرواز برای پایان ماه صفر

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
ناوگان هوایی کشور به 250 فروند می‌رسد / پیش‌بینی 1500 پرواز برای پایان ماه صفر

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: مطابق برنامه‌ریزی انجام شده، تعداد ناوگان شبکه پروازی کشور تا پایان سال به 250 فروند خواهد رسید.

گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمد محمدی‌بخش» امروز (شنبه) افزود: امسال، سال نخست برنامه هفتم توسعه است و بر مبنای آن در تلاشیم تا تعداد ناوگان شبکه پروازی کشور را تا پایان امسال به 250 فروند برسانیم.

وی با اشاره به خاتمه عملیات پرواز اربعین 1403، بیان‌داشت: این عملیات با ایمنی و امنیت کامل به پایان رسید که افتخاری برای نظام اسلامی است.

محمدی‌بخش خاطرنشان‌کرد: در این مسیر در هماهنگی با کشور عراق، نسبت به آماده سازی زیرساخت‌ها، تعیین قیمت بلیت، بسترهای فروش بلیت، نظارت بر شبکه توزیع و نظارت بر این عملیات بزرگ در ایران و همچنین عراق اقدام شد.

وی با یادآوری انجام بیش از 80 درصد پروازها به مقصد فرودگاه نجف، بیان‌داشت: در این عملیات بزرگ 528 هزار و 828 نفر زائر در قالب چهار هزار و 174 پرواز رفت و برگشت جابه‌جا شدند.

میانگین 34 دقیقه‌ای تاخیر در پروازهای اربعین

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه‌داد: این مهم با انجام پرواز از 33 فرودگاه کشور به عنوان «عمود صفر» و 70 درصد پروازها نیز از فرودگاه امام (ره) انجام شد که میانگین 34 دقیقه‌ای تاخیر در پروازها به ثبت رسید.

وی با اشاره به میانگین قیمتی 10 و 12 میلیون تومانی در نظر گرفته شده برای پروازها از مقصد تهران و مناطق شرقی کشور، گفت: 6 میلیون تومان از این مبالغ به‌طور مستقیم به فرودگاه نجف پرداخت شد و با در نظر گرفتن انجام پروازهای یک تا 1.5 ساعته از مبادی مختلف، قیمت‌ها متعادل بود.

رشد 29 درصدی مسافران پروازهای اربعین

محمدی‌بخش همچنین به افزایش جابه‌جایی زوار عتبات عالیت در سال‌های اخیر اشاره و اضافه‌کرد: در حالی که در سال 1400 حدود 100 هزار نفر با پروازهای رفت و برگشت به عتبات اعزام شده بودند، این آمار در سال 1401 به 250 هزار نفر و در سال گذشته به 450 هزار نفر رسید و در سال جاری با ثبت سفر بیش از نیم میلیون زائر، رکورد جدیدی ثبت شد که با رشد 29 درصدی در توزیع صندلی و شبکه فروش همراه بود.

وی تصریح‌کرد: مهمترین ویژگی عملیات پروازهای اربعین امسال، همدلی همه کادر و پرسنل خدمات‌دهنده به زائران، محبت و عشق به امام حسین (ع) بود که طی آن همه شرکت‌ها و فرودگاه‌ها پای کار آمدند تا این عملیات بزرگ به سرانجام برسد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: همچنان با روزانه بیش از 100 پرواز اربعین، عملیات انتقال زائران عتبات عالیات در حال انجام و زوار در حال بازگشت به میهن هستند.

پیش‌بینی 1500 پرواز برای پایان ماه صفر

وی در ادامه از پیش بینی یک‌هزار و 500 پرواز فوق‌العاده و برنامه‌ای برای پوشش پروازهای پایان ماه صفر، ایام رحلت نبی مکرم اسلام (ص) و شهادت امام رضا (ع) خبر داد و گفت: این پروازها از هفتم شهریورماه آغاز شده و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت.

محمدی‌بخش افزود: علاوه بر پروازهای بین‌المللی به فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد، از 33 نقطه فرودگاهی کشور پرواز به مشهد انجام خواهد شد که میانگین روزانه 300 پرواز خواهد بود تا خدمات رسانی مناسبی را به زائران علی‌بن موسی‌الرضا (ع) شاهد باشیم