جمعه 31 فروردین 1403

نبود زیرساخت مناسب سبب آبگرفتگی معابر ابرکوه شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نبود زیرساخت مناسب سبب آبگرفتگی معابر ابرکوه شد

یزد - ایرنا - امام جمعه ابرکوه با اشاره به بارندگی روزیکشنبه و جاری شدن سیلاب در برخی مناطق شهرستان گفت: به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب، تعدادی از معابر شهری و منازل مردم دچار آبگرفتگی شد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام سیدابراهیم حسینی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته که در فضای مجازی منتشر شد، افزود: بر اساس نقشه قدیم هوایی شهر ابرکوه در گذشته هنگام بارندگی روان آب به تعدادی رودخانه (فصلی، مسیل) هدایت می شد که با توسعه شهر و برخی مسامحه کاری ها، آبراهه ها و مسیر قنات ها بسته شد و بناهایی در مسیر طبیعی رودخانه ها ایجاد و در مسیر روان آب موانعی ایجاد شد و به قول معروف آب مسیرش را گم کرد.

وی تاکید کرد: مهمترین تهدید سیل، از ناحیه غرب شهر به سمت شهرک های ولایت و آزادگان ابرکوه است و باید آبراهه ها کنترل و مدیریت شود و اقدام پیشگیری برای دفع آب های سطحی شهر نیز صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه مهمتر از همه استحکام بخشی سد و بندهای خاکی است، تصریح کرد: مسوولان باید به این موضوع مهم که آقای طالیی استاندار یزد هم در بازدید از مناطق مختلف به آن اشاره کرد، توجه کنند.

حسینی ادامه داد: با توجه به شرایط جوی سال 99، بارندگی ها ادامه دارد 23 سیل بندخاکی که گنجایش 23 میلیون مترمکعب آب دارد، ظرفیت آنها تکمیل شد و در صورت بارندگی در روزهای آینده باید فکر اساسی کرد.

امام جمعه ابرکوه از شهرداران ابرکوه و مهردشت خواست نسبت به هدایت آب های سطحی اقدام و با منابع داخلی نسبت به ساخت آبراهه ها برای هدایت روان آب اقدام کنند.

حسینی افزود: مجموعه منابع طبیعی و آب منطقه ای ابرکو هم نسبت به استحکام‌بخشی بندهای خاکی وآبگیرهای غرب شهر اقدام تا مردم با آرامش خاطر زندگی کنند و نگران شکسته شدن بندهای خاکی نباشند.

وی اظهار کرد: مردم روستای فیروزآباد ابرکوه بیش از دیگر مناطق در سیلاب اخیر خسارت دیدند و برای بررسی خسارت استاندار یزد و هیات همراه از مناطق سیل زده شهرستان بازدید کردند.

رییس شورای فرهنگ عمومی ابرکوه ادامه داد: مقرر شد به منازل افرادی که در حوزه شهری و روستایی آسیب کامل دید، به ترتیب تسهیلات مسکن 500 میلیون ریالی و 400 میلیون ریالی پرداخت شود و 150 میلیون ریال هم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به صورت کمک بلاعوض پرداخت کند.

حسینی اضافه کرد: در روستای فیروزآباد برای ساخت خانه های جدید مقررشد، تا هفته آینده جانمایی صورت گیرد و بنیاد مسکن پس از تامین زمین ساخت و ساز واحدها را شروع کند.

به گفته امام جمعه ابرکوه به کسانیکه منزل مسکونی آنها آسیب دید و قابل مرمت و بازسازی است، 50 میلیون ریال وام بلاعوض و 150 میلیون ریال نیز وام معوض پرداخت شود و بیمه گذاران نسبت به پرداخت منازلی که بیمه حوادث بود، خسارت را بپردازد.

وی اضافه کرد: منزل مسکونی افرادی که غیرقابل سکونت است، ستاد مدیریت بحران برای مدت یکسال برای آنها خانه رهن کند تا در این مدت منزل آنها ساخته شود.

رییس شورای فرهنگ عمومی ابرکوه همچنین به دیدار مقام معظم رهبری با اعضای شورای هماهنگی اقتصادی اشاره کرد و گفت: ایجاد تحول در بودجه نویسی باید به گونه ای باشد که امکان عملیاتی شدن آن وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: در بودجه 1400 مواردی وجود دارد که نمایندگان مجلس با کار کارشناسی، گام مهمی را در تحقق بخشیدن به توصیه‌های مقام معظم رهبری مبنی بر بودجه‌ریزی عملیاتی بر دارند.

حسینی در ادامه یادآور شد: رییس جمهوری آمریکا در تقابل با جبهه مقاومت ناکام مانده و نتوانست نمایش رسوایی معامله قرن را راه اندازی کند.

امام جمعه ابرکوه افزود: دونالد ترامپ در تحریم علیه ایران به دلیل مقاومت مردم ایران نتوانست راه به جایی ببرد، لذا با شهادت دانشمند هسته ای کشورمان تلاش کرد با فضاسازی و ایجاد جنگ روانی و ایجاد ناامنی، برای خود زمان بخرد اما این تلاش های مذبوحانه و احمقانه نیز به لطف خدا راه به جایی نمی برد.

وی در ادامه به مناسبت های هفته پیش رو از جمله 27 آذر سالروز شهادت آیت الله مفتح که به روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شد اشاره کرد.

مرکز شهرستان 55 هزار نفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

همچنین محمد کاظمی نسب فرماندار ابرکوه پیشتر در نشستی گفته بود که جاری شدن سیل در سه دهه اخیر در این شهرستان بی سابقه بود و در کمتر از هشت ساعت 45 میلمتر بارندگی در این شهرستان ثبت شد.

به گفته وی بر اساس برآوردهای اولیه 500 میلیارد ریال خسارت به بخش های مختلف این شهرستان وارد شد.

*س_برچسب‌ها_س*