یک‌شنبه 8 مهر 1403

نخستین رصدخانه ایران با گنبد قطر هشت متر در تفرش بهره‌برداری شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نخستین رصدخانه ایران با گنبد قطر هشت متر در تفرش بهره‌برداری شد

اراک - ایرنا - نخستین رصدخانه ایران با گنبدی به قطر هشت متر و مرکز علم نجوم استان مرکزی روز پنجشنبه با حضور استاندار و جمعی از مسئولان اجرایی استان در تفرش بهره‌برداری شد.

استاندار مرکزی در حاشیه بهره‌برداری از این طرح علمی در جمع اصحاب رسانه گفت: برای ساخت و تکمیل این رصدخانه با سه هزار متر مربع وسعت، 6 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است. وی اظهار داشت: این رصدخانه از سطح دریا 2 هزار و 220 متر ارتفاع دارد و تامین برق و راه دسترسی آن با همکاری مجموعه مدیران استانداری مرکزی و شهرداری و فرمانداری تفرش تامین شده است. استاندار مرکزی گفت: تفرش با وجود وسعت کوچکش مهد تربیت مشاهر و نخبگان است و نیاز است که ظرفیت‌های گردشگری طبیعی و تاریخی آن بیشتر معرفی شود.

آقازاده در بخش دیگری از سخنانش به کارگاه ماشین‌آلات شهرداری تفرش اشاره کرد و افزود: این ظرفیت کارگاهی با 22 هزار هکتار وسعت می تواند تامین کننده آسفالت برای ارائه خدمات شهری باشد. استاندار مرکزی همچنین خاطرنشان کرد: شهر زیرزمینی در تفرش کشف شده و باستان شناسان درحال کاووش این مجموعه تاریخی هستند. وی اظهار داشت: این مکان می تواند به عنوان مرکز گردشگری و طرح های باستان شناسی استان و کشور باشد و شهرستان تفرش نیز خاستگاه مشاهیر بزرگ ایران محسوب می‌شود. استاندار مرکزی در ادامه یادآور شد: 9 و هزار 500 واحد مسکونی روستایی استان مرکزی در سال گذشته نوسازی و مقاوم سازی شده است. آقازاده افزوو: 107 میلیارد تومان کمک بلاعوض پرداخت شده و 40 هزار تن سیمان به عنوان هدیه رهبری برای جبران و ترمیم خسارت ناشی از سیل در استان منتقل و صرف واحدهای آسیب دیده از سیل شده است. وی اظهار داشت: 580 میلیارد تومان نیز با هدف بازسازی و استحکام بخشب منازل روستایی در استان به متقاضیان تسهیلات روستایی پرداخت شده است. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی گفت: چهار هزار و 800 واحد روستایی در بهار 98 از سیل بهاره در استان خسارت دیدند که در نیمه اول امسال بازسازی می شوند. «محمدرضا فرح» افزود: هشت واحد مسکونی در روستایرمزرعه نو آشتیان بازسازی شده است. دیدار با خانواده شهید «رمضانعلی خسروانی»، حضور در گلزار شهدا آشتیان و فراهان، بازدید از محل ساخت شهرداری تفرش، سنگ فرش روستای گرکان، بازدید از پارک مشاهیر و مدرسه درحال ساخت آشتیان و بازدید از کارگاه ماشین آلات شهرداری تفرش از برنامه‌های سفر یک روزه استاندار مرکزی به شهرستان‌های آشتیان، تفرش و فراهان بود.

استان مرکزی با 29 هزار هکتار وسعت و 12 شهرستان، یک میلیون و 414 هزار نفر جمعیت دارد و با قرار گرفتن در قلب ایران اسلامی به قطب صنعت و کشاورزی و خاستگاه مشاهیر و بزرگان شهرت دارد.

*س_برچسب‌ها_س*