یک‌شنبه 8 مهر 1403

نخست‌وزیر فلسطین: شاید اسرائیل را دیگر به رسمیت نشناسیم

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نخست‌وزیر فلسطین: شاید اسرائیل را دیگر به رسمیت نشناسیم

تهران - ایرنا - «محمد اشتیه» نخست‌وزیر فلسطین روز دوشنبه رژیم صهیونیستی را تهدید کرد؛ در صورتی که این رژیم فرصت‌های برپایی کشور مستقل فلسطینی را از بین ببرد، سازمان آزادیبخش فلسطین دیگر اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد.

به گزارش خبرگزاری رسمی فلسطین (وفا)، اشتیه افزود: ما کارت‌های زیادی داریم که می توانیم رو کنیم؛ از جمله توافقنامه‌ای که جولای 1993 میان یاسر عرفات و اسحاق رابین نخست‌وزیر وقت اسرائیل منعقد شد که به موجب آن، ما اسرائیل را به عنوان یک کشور به‌رسمیت شناختیم و آن‌ها نیز ما را به عنوان یک سازمان به رسمیت شناختند؛ بنابر این در صورتی که فرصت‌های برپایی کشور فلسطینی از بین برود، موضوع حذف به رسمیت‌شناختن اسرائیل روی میز خواهد بود.

وی گفت: دولت اسرائیل به ریاست نتانیاهو یک راهبرد مشخص و برنامه‌ریزی شده دارد و آن هم از بین‌بردن فرصت‌های برپایی کشور فلسطینی با محاصره نوار غزه، الحاق قدس، استفاده از منطقه «ج» در کرانه باختری برای گسترش شهرک‌سازی تا الحاق دره اردن و دریای مرده؛ همه این‌ها بخشی از این راهبرد است که می‌خواهد امکان برپایی کشور فلسطینی را نابود کند.

نخست‌وزیر فلسطین گفت: مواضع جامعه جهانی در قبال مسأله فلسطین، مترقی و متحول شده است؛ به طوری که اکنون برای نخستین بار موضوع اعمال تحریم علیه اسرائیل، به رسمیت شناختن کشور فلسطینی بر اساس مرزهای سال 1967 و موضوع حق بازگشت آوارگان فلسطینی مطرح است.

اشتیه، کابینه رژیم صهیونیستی را تهدید کرد؛ در صورتی که از طرح الحاق کرانه باختری منصرف نشود، تشکیلات خودگردان فلسطینی راهبرد جدیدی برای تشکیل کشور فلسطینی در پیش خواهد گرفت.

رژیم صهیونیستی قصد دارد بخش‌هایی از کرانه باختری رود اردن را که در جنگ 1967 میلادی به اشغال درآورده، به قلمرو خاکی خود ضمیمه کند.

طرح صلح «دونالد ترامپ» که به «معامله قرن» معرفی شده است، چند ماه پیش منتشر و موجب خشم فلسطینیان و رد آن از سوی جامعه بین‌المللی شد.

در این طرح، رژیم صهیونیستی مجاز می‌شود تا شهرک‌های کرانه باختری و منطقه راهبردی دره اردن را به سرزمین‌های اشغالی الحاق کند.

برخی کشورهای اروپایی تهدید کرده‌اند که در صورت اجرای تصمیم رژیم اسرائیل برای الحاق کرانه باختری، اساس روابط خود با تل آویو را تغییر خواهند داد.

*س_برچسب‌ها_س*