دوشنبه 16 مهر 1403

نظارت‌های جدی در برگزاری کنکور سراسری زنجان اعمال می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نظارت‌های جدی در برگزاری کنکور سراسری زنجان اعمال می‌شود

زنجان - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام گرفته کنکور سراسری در این استان با آرامش کافی و مبتنی بر ضوابط اعلامی برگزار خواهد شد اما در این میان برخی حوزه های امتحانی مشکلات اساسی دارند که دستگاه‌های متولی امر باید نظارت‌های لازم را براساس چک لیست‌ها اعمال کنند.

دکتر محمدرضا صائینی روز یکشنبه در جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با بیماری کرونای استان با اشاره به دغدغه دانش آموزان و والدین برای برگزاری کنکور سراسری در روزهای کرونایی افزود: بر این اساس بازدیدهای جدی در تمامی حوزه های امتحانی از سوی کارشناسان امر انجام می شود که در این راستا برخی حوزه های امتحان مشکلاتی دارند که متولیان امر در کوتاهترین زمان ممکن به رفع آنها مبادرت کنند.

وی اضافه کرد: همه دولتمردان، مسؤولان کشوری و ستاد ملی کرونا نگران چگونگی اجرای و رعایت پروتکل های بهداشتی کنکور سراسری هستند که تجارب 2 آزمون قبلی کارشناسی ارشد و دکترا در سطح این استان می تواند به اجرای بهینه این رخداد مهم کمک کند.

صائینی در ارتباط با آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان نیز گفت: در مجموع از ابتدای شیوع کرونا تا کنون موارد مراجعه کننده به مراکز 16 ساعته استان 77 هزار و 393 نفر و شمار کل نمونه گیری انجام شده نیز در مراکز سرپایی 43 هزارو 13 مورد بوده است.

وی اضافه کرد: تعداد کل موارد مثبت شناسایی شده کرونا در مراکز 16 ساعته سرپایی استان نیز 13 هزار و 6 نفر و شمار موارد بستری و نمونه گیری شده در بیمارستان ها 9 هزار و 149 مورد بوده است.

این مسؤول ادامه داد: شمار موارد مثبت قطعی کرونایی بستری در بیمارستان ها نیز سه هزار و 134 نفر بوده و در این میان میانگین اشغال روزانه تخت بیمارستان به علت کووید 19 طی یک هفته گذشته 42 نفر اعلام شده است.

وی با اشاره به اینکه با نگاهی به شیوع این بیماری طی ماههای گذشته می توان دریافت که شمار بستری های کرونایی استان کاهش یافته است، اظهار داشت: بر این اساس میانگین بستری کرونایی روزانه طی یک هفته از 111 نفر اکنون به 42 نفر رسیده است.

صائینی افزود: بر این مبنا می توان گفت وضعیت بیماری کرونا در این استان ثابت شده و در واقع در دامنه نمودار روبه پایین قرار گرفته که امیدواریم همین وضعیت با همکاری های بین بخشی و عموم مردم با رعایت پروتکل های بهداشتی ادامه یابد.

وی اظهار داشت: وقتی این بیماری روند افزایشی پیدا می کند، موارد بطور سریع و انفجاری صعودی می شود که با قدامات درمانی بصورت قطره چکانی کاهش می یابد که گذشته نیز نشان می دهد موارد سرپایی بیماری کرونا از نیمه خرداد و بستری ها نیز در پایان این ماه به سمت بالا حرکت کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: طی 2.5 ماه گذشته وضعیت بیماری استان در پیک قرار داشته، که با زحمات فراوان کادر درمانی این مهم به وضعیت بهتری تقلیل یافته است.

صائینی افزود: هنگامی که میزان مراقبت و استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و اجتناب از تجمعات در جامعه از سوی گروه های مختلف جامعه جدی گرفته شده، شمار مبتلایان کاهش یافته که خوشبختانه رعایت پروتکل های اجتماعی از سوی زنجانی ها موجب شده موارد بیماری کرونا بصورت قطره چکانی کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه آمارها نشان می دهد، رعایت پروتکل های بهداشتی در دستگاهها، ادارات و سازمان ها به 90 درصد رسیده است، اضافه کرد: این روند در مساجد 86 درصد، آرامستان ها 85 درصد، رستوران ها 81 درصد، فروشگاه های زنجیره ای 77 درصد، نانوایی ها 76 درصد، پایانه های مسافربری 53 درصد اعلام شده است.

این مسؤول با اشاره به وضعیت بانکها در چگونگی اجرای دستورالعمل های کرونایی نیز گفت: در این خصوص میزان رعایت پروتکل ها در بانک های عامل کشور 75 درصد بوده که در استان 71 درصد و دفاتر پیشخوان استان 49 درصد اعلام شده که در مقایسه با کشوری وضعیت خوبی ندارند.

وی در ارتباط با وضعیت پاساژها نیز گفت: آمارهای رعایت پروتکل های بهداشتی این بخش در استان 43 درصد و کشوری 22 درصد اعلام شده که هر چند در مقایسه وضعیت خوبی را نشان می دهد اما قابل قبول نیست و همچنان نگرانی هایی در ارتباط با شمار افزایش مبتلایان وجود دارد که در صورت تداوم بی توجهی ها پاساژها پلمپ خواهند شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان به لزوم توزیع ماسک ارزان قیمت در بین گروههای مختلف تاکید و خاطرنشان کرد: استفاده از ماسک در سطح شهر به ویژه حاشیه نشین ها در مقایسه با هفته های گذشته کاهش یافته که در این ارتباط باید اطلاع رسانی، هشدار و اقدامات لازم نسبت به بی توجهی ها انجام شود.

*س_برچسب‌ها_س*