سه‌شنبه 29 خرداد 1403

نظر قاضی زاده هاشمی درباره فیلترینگ

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
نظر قاضی زاده هاشمی درباره فیلترینگ

قاضی زاده هاشمی درباره فیلترینگ گفت: این موضوع در دو سطح قابل بحث است؛ یکی‌قوانین موجود است که رئیس جمهور مجری قانون است و باید پیشنهادات خود را به قانون گذار جهت اصلاح ارائه دهد و سطح دیگر بحث ایده من است.

«سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز جمعه -25 خرداد - به مدت 90 دقیقه مهمان برنامه «میزگرد فرهنگی» شبکه دو سیما است. وی در این برنامه ضمن پاسخگویی به برخی سوالات، محورها و برنامه های خود در حوزه مسائل فرهنگی را تشریح خواهد کرد.

در این برنامه، لاله فرهنگ متین و داوود رحیمی سجاسی مشاوران قاضی‌زاده هاشمی هستند همچنین شهاب اسفندیاری، حسین انتظامی و الهام یاوری سه کارشناس حوزه فرهنگ در این میزگرد حضور دارند.

خبر مرتبط مسعود پزشکیان: هیچ جا سهم و امتیازی در این انقلاب نگرفتم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: شاید ما نتوانیم همه مشکلات را حل کنیم ولی با همدلی و همزبانی و بهره‌گیری از نخبگان و متخصصان بخشی از مشکلات را حل می‌کنیم.

قاضی زاده هاشمی در این میزگرد با گرامیداشت یاد و خاطره شهید رئیسی و شهادت امام محمد باقر (ع)، گفت: نگاه ما به حوزه فرهنگ نگاه تمدنی است، عنصر سازنده اصلی تمدنی فرهنگی ما در مقابل هجوم فرهنگی که در جامعه ماست مفهوم کلان است. در فرهنگ غرب مبنا فرد و پاسخ به نیازهای فرد است اما در فرهنگ ایرانی اسلامی فرهنگ جمع گرا و تبلور آن در خانواده است.

وی با اشاره به نامگذاری دولت خود با عنوان «دولت خانواده» اظهار داشت: توجه ویژه به موضوع خانواده دارم و اسم دولت خود را دولت مردم و خانواده نام نهادم زیرا پدر و مادر خود را فدای سعادت فرزندان می کنند، فرزندان در این بستر خانواده رشد می کنند و آن را به جامعه تسریع می دهند.

قاضی زاده هاشمی افزود: در عصر تهاجم فرهنگی اتفاقاتی در جامعه رخ داده است از جمله اینکه سن ازدواج افزایش یافته و اکنون 11 تا 13 میلیون نفر از افراد جامعه مجرد هستند همچنین و در دهه 90 آمار ازدواج 33 درصد کاهش یافت و آمار طلاق 21 درصد افزایش داشت.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: اکنون میزان مصرف اعتیاد در زنان بیشتر شده و باید درون خانواده تقویت شود، سیاست گذاری برای تقویت خانواده، آموزش و پرورش، نظام مالیاتی و گردشگری طراحی شده است و در دولت خانواده برنامه‌ریزی کردیم هویت اسلامی ایرانی با تمرکز بر خانواده رشد پیدا کند.

قاضی‌زاده هاشمی با ببیان اینکه در عرصه فرهنگی خط مقدم مردم و خانواده‌ها هستند و دولت نقش تنظیم‌گری و تسهیل‌گری را برعهده خواهد گرفت، اظهار داشت: باید مردمی‌سازی در بخش‌های مختلف فرهنگ نیز پیاده‌سازی شود و اکنون 80 هزار مسجد، 110 هزار مدرس، هشت هزار امامزاده و 200 هزار موقوفه داریم که باید با طرح واحد خانواده و محله پیوند بخورند و اداره تمام آنها به دست مردم باشد.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که در بخش اقتصادی معتقدیم که شرکت‌های دولتی باید به مردم واگذار شود، در تعلیم و تربیت یا مالکیت و یا مدیریت بخش‌ها، بنا به اقتضائات حقوقی و فقهی باید در اختیار مردم قرار گیرد.

زنان فرصت هستند نه مسئله

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه زنان فرصت هستند نه مسئله، افزود: در جامعه سنتی ما نیز زنان نقش چند وجهی داشتند؛ بخشی از هزینه های خانواده را تامین می کردند و در رشد شهرنشینی زندگی سنتی تغییر یافت ولی ساز و کار باید اساسی شود و باید همسان سازی اجتماعی پیش بینی کنیم.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: در حالی که 50 درصد جامعه ما بانوان هستند به طور کلی نظامات اجتماعی و اداری را برای زنان نیز باید طراحی کنیم همچنین باید اقتضائات تعلیم و تربیت متفاوت برای آنها در نظر گرفته شود اما این کار اتفاق نیفتاده است.

وی تصریح کرد: اگر همه در میدان باشند، قطعا مشکلات را می‌توانیم حل کنیم. زمانی نگرانی وجود دارد که یک گروه خاص مملکت را مال خود می‌دانند و بقیه را بیگانه یعنی یک عده خودی هستند و روز به روز این حلقه خودی‌ها تنگ‌تر و تنگ‌تر می‌شود.

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: اگر مردم همه با هم برای کشور تلاش کنند، عالمان، دانشمندان، توانمندان، صنعتگران و تولیدکنندگان در میدان باشند و برای آنها احترام قائل باشیم همه مشکلات کشور را قطعا می‌توانیم حل کنیم.

خبر مرتبط مسعود پزشکیان: بلد نیستم شعار دهم و تاکنون برای رای گرفتن دروغ نگفتم

نامزد انتخابات ریست جمهوری تاکید کرد: در مورد لایحه‌هایی که بر زمین مانده اگر نیاز به بازنگری داشته باشد حتما بازنگری خواهیم کرد.

در ادامه لاله فرهنگ متین مشاور نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: در کشور با وجود اینکه جایگاه بانوان در خانواده و نقش آفرینی با رویکرد مثبت بوده و توفیقات زیاد حاصل شده ولی از ظرفیت آنها به خوبی استفاده نشده است؛ اکنون از هر 100 نفر 15 نفر جویای کار هستند و از مباحث مهم نظام مسائل زنان، اشتغال آنان است که باید در نظام حکمرانی دیده شوند.

وی افزود: نظام مسائل بانوان در ساحت های مختلف متفاوت است و بسته های حمایتی برای رشد و شکوفایی آنها نیز متفاوت است؛ از اینرو لازم است در 85 درصد موارد از ظرفیت های خاص آنان استفاده شود. به عنوان نمنه جایگاه بانوان در حوزه تعلیم و تربیت و معلمی با خلایی که وجود دارد به عنوان معلم یار یا سلامت یار در خانه بهداشت به دور از نگاه اقتصادی، نگاه ارزشی و ارزشمند بودن و حضور اجتماعی دیده شود.

فرهنگ متین تصریح کرد: رشد خوبی در بانوان فرهیخته داریم اما نسبت قابل قبولی از ظرفیت بانوان در عرصه های مختلف از جمله مدیریتی دیده نمی شود در حالیکه رهبر معظم انقلاب نیز بر این امر تاکید داشتند.

مشاور قاضی زاده هاشمی ادامه داد: اگر بخواهیم خانواده شاد و با امید داشته باشیم نیاز است از بانوان در مهارت در حوزه سواد رسانه، ورزش و دیگر عرصه ها استفاده شود.

قصد کنارکشیدن از انتخابات را ندارم

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در ادامه در پاسخ به سوال حسین انتظامی یکی از کارشناسان میزگرد فرهنگی مبنی بر اینکه شایعه شده که قرار است از ادامه رقابت ها انصراف دهید، گفت: من جزو آدم‌های بد سابقه در انصراف هستم، یک دفعه کاندیدا بودم و سابقه روشن دارم.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه عناصر خانواده در حال فداکاری برای هم هستند، افزود: عنصر کانونی فرهنگ ایرانی ایثار است ولی آدم برای هرچیزی ایثار نمی‌کند، آدم برای مکتب خود ایثار می‌کند. گاهی وظیفه در ماندن است گاهی هم در رفتن؛ نیامدم که بروم به هیچ عنوان قصد کنارکشیدن ندارم اما آماده فداکاری برای جامعه هستم.

وزیر فرهنگ را با مشورت اهالی فرهنگ و هنر انتخاب می‌کنم

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: معتقد به نظریه مردم رشید هستم؛ مردمی که رشد پیدا کردند و قابلیت اعتماد دارند، نه مردمی که نیاز به بزرگتر دارند. دولت و حاکمیت در مورد اقشار مختلف، دولت وظیفه ارتباط مستمر و کرامت‌بخشی دارد. افراد هنگامی که عزت‌نفس داشته باشند خودشان مراقبت می‌کنند.

وی ادامه داد: به این قائل نیستم که غیرهنرمندان از هنرمندان مراقبت کنند، پزشکان، معلمان، خبرنگاران و هر جریانی نیز به همین ترتیب. وقتی می‌گویم کار را به مردم می‌سپارم، یعنی سیاست‌گذاری، اجرا و نظارت را به مردم می‌سپاریم.

قاضی زاده هاشمی افزود: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را با مشورت جامعه فرهنگ و هنر و کسی که مقبول آنان باشد انتخاب می‌کنم چون قرار است در تعامل با آن جامعه باشد همچنین وزیر آموزش و پرورش را با نظر معلمان انتخاب خواهم کرد.

قوی‌ترین وزیر باید وزیر آموزش‌وپرورش باشد

قوی‌ترین وزیر باید وزیر آموزش‌وپرورش باشد و در یک بازه زمانی چهار تا هشت ساله 30 درصد بودجه کشور باید به آموزش‌وپرورش تخصیص داده شود.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: در گام اول انقلاب ظرفیت‌های بسیار بزرگی ایجاد شد اما نیاز به دگردیسی داریم. اسم این دوره را فصل پروانگی گذاشتم، پیله باید شکافته شود و موجودی جدید خلق شود و آغاز آن از تحول در نظام آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: با نظام آموزش و پرورش فعلی، انسان‌های شبیه به هم تربیت می‌کنیم. بیشترین تربیت‌پذیری فرزندان ما 3 تا هشت سالگی است که ما آنها را رها کرده‌ایم، در حالی که دنیا به این سمت رفته است و فاصله بین سن بلوغ و سن تشکیل خانواده نباید خیلی زیاد باشد. با تحصیلات دانشگاهی، این فاصله بیش از یک دهه است و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی زیادی وارد می‌کند. این مساله باید حل شود.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه جدی ترین برنامه من در وزارت آموزش و پرورش خواهد بود، تاکید کرد: قوی‌ترین وزیر باید وزیر آموزش‌وپرورش باشد و در یک بازه زمانی چهار تا هشت ساله 30 درصد بودجه کشور باید به آموزش‌وپرورش تخصیص داده شود.

زیرساخت اغتشاشات 1401 را فرهنگی می‌دانم

در ادامه این میزگرد؛ قاضی زاده هاشمی در پاسخ به اسفندیاری با طرح این سوال که در سال 1401 کشور ما با چالش های اجتماعی بوده و فضای ناآرامی داشتیم اعتراضاتی بود که به خشونت کشیده شد و شهدایی را در جهت امنیت کشور از دست دادیم؛ با توجه به شناخت از سوابق سیاسی و تبیینی که از شما داریم حضور فعالی در آن تیم در جهت تبیین روشنگری و حضور در بین جوانان و دانشجویان از شما ندیدیم، علت این سکوت چند ماه چه بود، تحلیل آن وقایع چیست؟، گفت: یا جستجوی حضرتعالی کامل نبوده است و یا در فضای مجازی به خوبی انعکاس داده نشده است واگرنه قبل از برنامه دولت برای حضور در دانشگاه‌ها، در بیش از 10 دانشگاه تهران و استان‌های زنجان، قم، سیستان، خراسان رضوی و خوزستان حضور یافتم.

زیرساخت اغتشاشات 1401 را فرهنگی می‌دانم؛ برخلاف فتنه‌های قبلی که جنبه سیاسی، امنیتی و اقتصادی داشت

وی ادامه داد: در طول دو سال ونیم گذشته بیش از 70 سفر استانی داشتم به ویژه در دوره اغتشاشات برای تبیین مسائل برنامه دانشجویی داشتم.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: زیرساخت اغتشاشات 1401 را فرهنگی می‌دانم؛ برخلاف فتنه‌های قبلی که جنبه سیاسی، امنیتی و اقتصادی داشت و مواضع صریحی داشتم که برخی رسانه‌ها هم بر روی مواضع من کار کردند.

بهترین قضات برای حفظ سلامت فضای مجازی مردم هستند

پس از آن، انتظامی نیز با طرح سوالی مبنی بر اینکه اگر رئیس دولت شوید با توجه به اینکه رئیس شورای فضای مجازی هستید با فیلترینگ چه می کنید؟، نظر قاضی زاده هاشمی در این زمینه را جویا شد.

قاضی زاده هاشمی درباره فیلترینگ گفت: این موضوع در دو سطح قابل بحث است؛ یکی‌قوانین موجود است که رئیس جمهور مجری قانون است و باید پیشنهادات خود را به قانون گذار جهت اصلاح ارائه دهد و سطح دیگر بحث ایده من است.

وی ادامه داد: رئیس جمهور در چهارچوب اختیارات باید قول بدهد و معتقدم همانطور که جامعه هنری را هنرمندان می توانند مدیریت کنند، بهترین قضات برای حفظ سلامت فضای مجازی مردم هستند.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: دسترسی به فضای مجازی در لیبرال ترین کشور دنیا اینگونه است که پدر خانواده می تواند بعضی سایت‌ها را بر روی فرزندش ببندد. طبع جامعه ما عفیف است اگر این کار را به مردم بسپاریم بهتر است. حتما ترکیبی از فعالان فضای مجازی و ترکیبی از مردم را به عنوان نمایندگان دولت برای کنترل فضای مجازی خواهم گذاشت و یک آزادی هم باید به خانواده بدهیم.

اینترنت جزو کالاهای اساسی است و از این موضع تدافعی باید بیرون آییم و باید حکمرانی اینترنت جهانی را بدست گیریم

قاضی زاده هاشمی یادآور شد: اینترنت جزو کالاهای اساسی است و از این موضع تدافعی باید بیرون آییم و باید حکمرانی اینترنت جهانی را بدست گیریم، زیرا دانش فنی و ابزار این حوزه را در اختیار داریم و می‌توانیم در 10 سال آینده حکمرانی اینترنت در جهان را داشته باشیم؛ در این زمینه سازوکارها باید اصلاح شود و به اینترنت سریع، سالم و آسان در دسترس نیاز داریم.

در ادامه، حسین انتظامی کارشناس این میزگرد فرهنگی گفت: در حال حاضر در حوزه فرهنگ هنر و رسانه ممیزی بسیار بالاست که توسط اشخاص غیر مسئول مداخله می شود؛ در قانون مطبوعات آمده هیچ مقام دولتی و غیردولتی نه می تواند سانسور کند نه اینکه به آنها بگوید چه بنویسند فقط مصوبات شورای عالی امنیت ملی مستثناست ولی اکنون مرتب به رسانه ها امر و نهی می شود؛ همین سبب شده است بسیاری از فعالان فرهنگ و هنر گوشه گیر شوند برای این موضوع چه برنامه ای دارید؟

نظر قاضی زاده هاشمی درباره اعمال ممیزی‌ها

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سوال این کارشناس فرهنگی در زمینه اعمال ممیزی‌ها گفت: در طول تاریخ آن بخشی از تمدن ما شکوفا بوده که امرای آن زمان با فرهیختگان و هنرمندان و شعرا هم نشینی داشتند؛ خصوصیتی که مقام معظم رهبری به خوبی نشان داده؛ در مستند غیر رسمی می بینید که حتی برخی افراد تعجب می کنند که رهبر معظم انقلاب با چنین افرادی یا نویسندگانی گفت وگو کرده و نظرش را دریافت کرده است.

وی تصریح کرد: قوه هاضمه جامعه اسلامی بسیار قوی است؛ ارزش های اسلامی فطری هستند و نباید از اینکه اینها دچار خدشه شوند، بترسیم بلکه باید به مردم اعتماد کنیم؛ تبلور مردم در جامعه فرهنگ و هنر، روزنامه نگاران و نویسندگان هستند؛ اگر این اقشار کرامت و احساس تعلق دینی و ملی داشته باشند که در احترام به آنها و رسیدگی به مشکلاتشان اتفاق می افتد، آنها هم وطنخواه تر و متدین تر از ما خواهند بود و مراقبت جدی تری خواهند داشت.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: من 14 سال نماینده مجلس بودم و مرد قانون هستم؛ به حوزه اجرا آمدم تا قوانین را اجرا کنم؛ از اینرو با قاطعیت جلوی هر اقدام غیر قانونی را می گیرم و حقوق قانونی مردم باید حتما رعایت شود.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: عدم استفاده از اهالی فرهنگ منجر به واگرایی و کاهش سرمایه اجتماعی شده است و در تمام ساحت‌ها به ویژه فرهنگ، مساله نوع حکمرانی است.

براساس شاخص‌های جهانی، وضعیت رفاه عمومی نسبت به سال 57 افزایش یافته اما شاخص سرمایه اجتماعی کاهش یافته است

وی ادامه داد: خرده فرهنگ‌ها، باورها، ارزش‌های ملی میهنی و اسلامی که متبلور در سرزمین پهناور ما است را نادیده گرفتیم و تحت قالب مشترک، سعی کردیم همسان‌سازی ایجاد کنیم.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: از اهالی فرهنگ، صاحبنظران و افراد موثر جامعه استفاده نکردیم که نتیجه آن واگرایی اجتماعی و کاهش سرمایه اجتماعی است.

وی اضافه کرد: براساس شاخص‌های جهانی، وضعیت رفاه عمومی نسبت به سال 57 افزایش یافته اما شاخص سرمایه اجتماعی کاهش یافته است، زیرا نظام ارزشی حاکم بر تفکر ما و شهروندان تغییر پیدا کرده است.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: سه و نیم میلیون ورزشکار در کشور داریم که 41 درصد آن بانوان هستیم. متاسفانه به علت کمبود امکانات ورزشی برای بانوان شاهد عدم موفقیت‌های چشمگیر آنان هستیم که در دولت آینده این موضوع حل خواهد شد.

وی درباره گردشگری به ضرورت توسعه این مقوله اشاره کرد و افزود: بیشترین گردشگر کشور، قشر مذهبی هستند. باید گردشگری مذهبی و خانوادگی را به مردم جهان عرضه کنیم. 450 میلیون شیعه در کشورهای همسایه داریم و باید حداقل 10 درصد از شیعیان جهان را جذب گردشگری کشور کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: بسیاری از دانشجویان کشور به دلیل عدم راستگویی مسئولین از ارزش‌های نظام رو برگردانده‌اند؛ بنابراین لازم است تا روابط مردم با مسئولان احیا شود. با پشتیبانی مردم می‌توان تا عملیات‌هایی مانند وعده صادق را انجام داد؛ بنابراین باید اعتماد مردم را جلب کرد. بزرگترین وظیفه دولت مردم و خانواده به دست آوردن اعتماد مردم و حفظ سرمایه اجتماعی است.

وی تصریح کرد: اگر می خواهیم موضوع اقتصاد، امنیت، آسیب های اجتماعی و... را حل کنیم، عنصر اساسی آن در فرهنگ است که تمدنی ترین نقطه آن خانواده است و با برنامه های روزمره و تکرار نسخه های قبلی راه به جایی نمی بریم باید نسخه ها عوض شود.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: 100 سال است در این مسیر حرکت می‌کنیم و از زمانی که نظام برنامه و بودجه در کشور حاکم شد و دولت به متمرکز صرف تبدیل شد ولی دعواهای بخشی شکل گرفت، روند کاهنده داشته ایم؛ از اینرو برنامه های 5 ساله قبل و بعد از انقلاب موفق نبود که هر کدام 20 تا 30 درصد بیشتر نتوانست به موفقیت برسد چون جریان برنامه ریزی دچار اشکال است.

به گزارش ایرنا، چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور جمعه 8 تیر 1403 برگزار می‌شود.

«سعید جلیلی»، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، «محمد باقر قالیباف»، «علیرضا زاکانی»، «مصطفی پورمحمدی» و «مسعود پزشکیان» داوطلبان تایید صلاحیت شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستند.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.

نظر قاضی زاده هاشمی درباره فیلترینگ 2