سه‌شنبه 17 مهر 1403

نقشه راه تجارت خارجی زنجان تصویب شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نقشه راه تجارت خارجی زنجان تصویب شد

زنجان - ایرنا - رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان گفت: نقشه راه تجارت خارجی این استان در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان به ریاست استاندار به تصویب رسید.

علی یگانه‌فرد روز چهارشنبه با بیان این مطلب به خبرنگاران افزود: برای تدوین این نقشه راه، بیش از 6 ماه کار کارشناسی در اتاق بازرگانی زنجان صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: برنامه‌های تجارت خارجی استان زنجان در سال‌های گذشته اغلب به صورت کوتاه‌مدت دنبال شده که این برنامه‌ها وابسته به متغیرهایی از جمله سیاست خارجی و دیگر عوامل دخیل بوده است. یگانه‌فرد، توسعه صادرات غیرنفتی را یکی از عوامل مهم توسعه و جهش تولید برای عملیاتی کردن شعار سال خواند و خاطرنشان کرد: در سال 1391 برای صادرات استان زنجان هدف‌گذاری یک میلیارد دلاری در نظر گرفته شده بود که هرگز به آن عدد نرسیده‌ایم. وی افزود: صادارت استان زنجان طی 10 سال گذشته، رقمی معادل 550 میلیون دلار بوده است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان گفت: تدوین نقشه راه تجارت خارجی این استان با همکاری سازمان‌های مختلف، صورت گرفته و به دنبال توسعه هرچه بیشتر صادرات استان است. وی اظهار داشت: این نقشه راه به صورت پلکانی و با هدف گسترش روابط خارجی در سبدهای خالی و کشورهای کمتر دیده شده، تدوین شده است.

یگانه‌فرد افزود: در این نقشه راه، وابستگی استان از تجارت با 2 کشور نخست خارجی طرف همکاری (عراق و ترکیه) کاهش داده شده اما دید این نقشه به حفظ بازارهای قبلی و ایجاد بازارهای جدید صادراتی بوده است. وی ادامه داد: نقشه راه تجارت خارجی، طی سال‌های پیش رو می‌تواند طیف وسیعی از پتانسیل‌های مغفول مانده صنایع استان و استعدادهای کمتر دیده شده سایر صنایع را در بر گیرد. یگانه‌فرد با بیان اینکه برای این نقشه راه، هدف‌گذاری 2 تا 3 ساله با دستیابی به هدف نهایی صادرات یک میلیارد دلاری برای استان زنجان در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: الزاماتی نیز از جمله حمایت‌های دولتی، توسعه و فراهم‌سازی زیرساخت‌های صادراتی استان و کنترل واردات در نظر گرفته شده است.

*س_برچسب‌ها_س*