دوشنبه 16 مهر 1403

نماینده زنجان خواستار نظارت و کنترل بر قیمت کالاهای تولید داخل شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نماینده زنجان خواستار نظارت و کنترل بر قیمت کالاهای تولید داخل شد

تهران - ایرنا - نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر کالایی در بازار با چندین قیمت ارائه می‌شود، خواستار کنترل و نظارت بیشتر بر وضعیت کنونی بازار و تغییر نرخ کالاها شد.

مصطفی طاهری در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی پس از استماع گزارش سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهارداشت: اگر وزیران به حرف‌هایی که می‌زدند، عمل هم کنند، کفایت می‌کرد، اما در عمل طور دیگری است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی خطاب به سرپرست وزارت صمت افزود: به عنوان نمونه در حوزه فولاد، متاسفانه ما بیشتر شاهد مدیریت و فروش رانت هستیم تا مدیریت بازار فولاد. به عنوان مثال در دو ماه گذشته، میانگین ورق گرم شرکت مبارکه هر کیلو 5650 تومان با مالیات بر ارزش افزوده معامله شده است، در حالی که پروفیل این ورق گرم در همان روز در بازار 8 هزار و پانصد و هشتاد هزار تومان به فروش رسیده و یعنی با حاشیه سود 51 درصدی به همراه بوده است.

طاهری بیان داشت: متاسفانه در بورس کالا هم تعداد خاصی از شرکت‌ها هستند که می‌توانند خریداری کنند یعنی قیمت شرکت‌ها در دست شما است و این مدیریت رانت است که موجب خطای بزرگی می‌شود و این سود به جیب مردم نمی‌رود بلکه به جیب چند شرکت محدودی می‌رود که به اسم عدم خام‌فروشی عملا، رانت را خرید و فروش می‌کنند.

وی خطاب به سرپرست وزارت صمت عنوان کرد: استان زنجان ظرفیت بالایی در تولید روی دارد الان صنعت روز با 20 درصد ظرفیت کار می‌کند علاوه بر نیاز داخلی حداقل سالانه 500 میلیون دلار صادرات دارد یعنی حجم زیادی از صادرات را انجام می‌دهد متاسفانه هر سال همواره در حوزه صادرات مشکلات متعددی وجود دارد. و تصمیماتی در مورد اینها در پشت درهای بسته گرفته می‌شود و آسیب جدی به این صنعت می‌زنیم.

مثلا یک سال صادرات فولاد را ممنوع می‌کنیم در حالی که میزان تولید روی بسیار زیادتر از مصرف کشور است و قیمت جهانی آن کاهش می‌یابد و ضرر زیادی به صنعت روی وارد می‌شود و هیچ‌کس هم جوابگو نیست. به صنعت روی نگاه ویژه داشته باشید.

طاهری ضمن انتقاد از وضعیت بازار و تغییر نرخ کالاها اظهار کرد: متاسفانه هیچ کنترل و نظارتی بر قیمت‌ها مشاهده نمی‌شود، هر کالایی در بازار 5- 6 نوع قیمت دارد. خط قرمز افزایش قیمت کجاست؟ زیرا یک کالا با چندین قیمت ارائه می‌شود؛ حتی برای کالاهایی که صددرصد تولید داخل هستند، بدون هیچ نظارتی قیمت آن افزایش می‌یابد.

*س_برچسب‌ها_س*