پنج‌شنبه 19 مهر 1403

نمونه‌گیری سرپایی کرونا به عنوان پایلوت در زنجان، حرکت اصولی است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نمونه‌گیری سرپایی کرونا به عنوان پایلوت در زنجان، حرکت اصولی است

زنجان - ایرنا - استاندار زنجان گفت: اجرای طرح نمونه‌گیری سرپایی ویروس کرونا به عنوان پایلوت در این استان که مورد تایید وزارت بهداشت قرار گرفته، حرکت بسیار اصولی، اقدام ارزنده و طرح جامعی برای قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا است.

فتح‌الله حقیقی شامگاه سه‌شنبه در جلسه کمیته بهداشت محیط ستاد استانی مبارزه با کرونا اظهار داشت: نمونه‌گیری آزمایش ویروس کرونا به صورت سرپایی برای تمام افراد مشکوک که از طریق ثبت‌نام در سامانه سلامت، شناسایی شده‌اند، اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح به عنوان نمونه در استان زنجان برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: پیشگیری همیشه بهتر از درمان بوده و هدف از اجرای این طرح نیز درمان بیماران قبل از مراجعه به مراکز درمانی و کاهش شمار مراجعات به بیمارستان‌ها است.

حقیقی افزود: با اجرای این طرح در صورت مثبت بودن نمونه آزمایش کرونا نسبت به مراقبت و سالم‌سازی محیط و افرادی که بیشترین ارتباط با فرد مبتلا را داشته‌اند اقدام می‌شود.

استاندار زنجان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن قدردانی از تمام سازمان‌های مردم‌نهاد، هیات‌های مذهبی، بسیجیان، خیران شهرداران، دهیاران و پویش‌های مردمی که هر کدام خارج از وظایف خود، بخشی از کار گندزدایی و توزیع اقلام بهداشتی را بر عهده گرفته‌اند، گفت: این گروه‌ها و پویش‌ها برای سالم‌سازی محیط‌های عمومی و منازل بیماران مبتلا به کرونا، ساماندهی می‌شوند.

وی اظهار داشت: هدف از ساماندهی پویش‌های مردمی، استفاده بهینه از توان و انرژی این گروه‌ها، جلوگیری از دوباره‌کاری و موازی‌کاری و توزیع مناسب امکانات موجود در بین این گروه‌ها است.

حقیقی خاطرنشان کرد: ساماندهی پویش‌ها در کمیته مربوطه ستاد مبارزه با کرونا انجام می‌شود.

وی افزود: پویش‌های مردمی پس از ثبت‌نام در سایت اینترنتی مربوطه، تحت پوشش یکی از نهادهای نیروی انتظامی، جمعیت هلال احمر، شبکه بهداشت و یا صداوسیما قرار می‌گیرند.

مقام عالی دولت در استان زنجان با تاکید بر فعالسازی کمیته خیران ستاد، تصریح کرد: مواد ضدعفونی‌کننده مورد نیاز گروه‌ها و پویش‌ها با هماهنگی خیران و با نظارت معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری تامین می‌شود و مسؤولیت اجرای این طرح در شهرستان‌ها با فرمانداران است که وظایف آن‌ها در کمیته، مشخص می‌شود.

استاندار زنجان، بخش دیگری از اقدامات بهداشت محیط را عملیاتی کردن هدف غربالگری خواند و گفت: تا کنون حدود 80 درصد مردم استان در سامانه سلامت، ثبت‌نام کرده‌اند که استان زنجان از این نظر، وضعیت مطلوبی در کشور دارد.

وی با بیان اینکه ثبت‌نام به تنهایی کافی نبوده و هدف اصلی غربالگری با قدم‌های بعدی تکمیل می‌شود، اظهار داشت: پس از غربالگری و شناسایی افراد مشکوک باید به سمت سالم‌سازی محیط افراد مشکوک، افراد مبتلا به کرونا و نقاهتگاه‌ها برویم تا ضمن ساماندهی محیط‌ها از شمار بستری‌شدگان نیز کاسته شود.

حقیقی خاطرنشان کرد: تیم‌هایی توسط شبکه بهداشت و با همکاری بسیج برای این کار در نظر گرفته شده که کاربردی و عملیاتی هستند و می‌توانند نتایج مثبتی داشته و به قطع زنجیره انتقال بیماری کمک کنند.

وی تاکید کرد: امکانات موجود در تمام شهرستان‌ها باید با هماهنگی فرمانداران در اختیار این تیم‌ها قرار گیرد ضمن اینکه امکانات مورد نیاز این تیم‌ها مانند لباس، ماسک، دستکش و تغذیه نیز از ظرفیت‌های موجود در استان و رایزنی با سازمان‌های ملی، تامین می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*