سه‌شنبه 26 تیر 1403

نورون

نورون

خبرگزاری ایسنا

پژوهشگران "انجمن علوم اعصاب" آمریکا اخیرا اعلام کرده‌اند استرس بیش از آن چیزی که افراد تصور می‌کنند بر عملکرد مغز آنها تاثیر می‌گذارد.

خبرگزاری ایرنا

پکن - ایرنا - دانشمندان موسسه تحقیقاتی علوم اعصاب دانشگاه پکن با استفاده از روش‌های تصحیح ژنوم (موسوم به CRISPR) توانستند به توانمندی حذف بخشی از حافظه موش‌های آزمایشگاهی دست پیدا کنند.

خبرگزاری ایسنا

پژوهشگران "دانشگاه کرنل" با همکاری یکی از پژوهشگران شرکت "اینتل"، نوعی الگوریتم هوش مصنوعی ابداع کرده‌اند که می‌تواند بوهای گوناگون را تشخیص دهد.

خبرگزاری ایسنا

محققان "دانشگاه شفیلد" و "دانشگاه آکسفورد" اخیرا راه جدیدی را کشف کرده اند که ممکن است به ترمیم دی ان ای که مربوط به پیری، سرطان و حتی بیماری نورون حرکتی است کمک کند. کلید اصلی این راه در پروتئینی به نام TEX264 نهفته است.

خبرگزاری ایسنا

همین طور که این مطلب را می‌خوانید، مغز شما در حال ایجاد الگوهای عصبی است که به شما امکان می‌دهد این لحظه را بارها و بارها به یاد بیاورید. مطالعه جدید دانشمندان نشان می‌دهد مغز ما از شلیک‌های عصبی برای به خاطر سپردن خاطرات و یادآوری آنها استفاده می‌کند که بارها و بارها قابل پخش مجدد و یادآوری هستند.

خبرگزاری ایسنا

محققان "موسسه کارولینسکا"(Karolinska Institutet) سوئد در مطالعه اخیرشان یک گام به درک بهتر مغز انسان نزدیک شده‌اند.

وب‌گاه اقتصاد نیوز

اقتصاد نیوز: بنیانگذار اپل عادت به انجام دائم مدیتیشن داشت تحقیقات نشان می‌دهد که به همین دلیل سن مغز وی در هنگام مرگ (56 سالگی) تنها 27 سال بود.

خبرگزاری ایسنا

پژوهشگران ایتالیایی، ترکیب جدیدی ابداع کرده‌اند که نسبت به نور حساس است و می‌تواند به تعدیل فعالیت نورون‌ها کمک کند.

خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - علوم و فناوری‌های شناختی همه رشته‌های دیگر را تحت تأثیر قرار داده است و حوزه مدیریت در این میان یک استثنا نیست. رویکرد شناختی به مدیریت سعی دارد با استفاده از یافته‌های علوم اعصاب شناختی در زمینه کارکردهای شناختی مغز، رویکرد جدیدی را در قالب استعاره مغز در علم مدیریت عرضه کند.

وب‌گاه خبر آنلاین

محققین گوگل و جانلیا در ویرجینیا، به تازگی نقش‌های سه بعدی با کیفیت بسیار بالا از ارتباطات 20 میلیون سیناپس و 25 هزار نورون در مغز مگس میوه را منتشر کرد. این مدل یک نقطه عطف در زمینه Connectomics بوده که از تکنیک تصویربرداری با جزئیات برای مشخص کردن راه‌های مغزی استفاده می‌کند. این نقشه که به Connectome معروف است تقریبا یک سوم مغز مگس میوه را پوشش می‌دهد. تاکنون تنها نقشه مغز یک موجود...

وب‌گاه مشرق نیوز

بسیاری از افراد با افزایش سن دچار فراموشی و از دست دادن حافظه می شوند اما با مصرف مواد غذایی ضد آلزایمر از کودکی یا جوانی می توانند از ابتلا به این بیمار جلوگیری کنند.

خبرگزاری ایسنا

در هفته گذشته اکتشافات علمی بسیاری در حوزه‌های گوناگون صورت گرفته که هر کدام تصویر جالبی را به خود اختصاص داده‌اند.

خبرگزاری دانشجو

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، یک ضرب المثل قدیمی هست که می‌گوید "مصرف یک سیب در روز شما را از پزشک بی نیاز می‌کند". اما چه چیزی باعث می‌شود این میوه تا این حد مفید و به عبارتی معجزه آسا باشد. سیب به تازگی برای اولین بار از طرف جمعی از متخصصان متبحر تغذیه جز 10 مواد غذایی برتر رده بندی شد. سیب سرشار از آنتی اکسیدان‌های مهم، فلاونید‌ها و فیبر غذایی است. آنتی اکسیدان‌ها در سیب...

وب‌گاه اقتصاد نیوز

اقتصاد نیوز: گوگل در پروژه جدیدی موفق شده تا بزرگترین نقشه از اتصالات موجود در مغز را تهیه کند.

خبرگزاری ایسنا

گوگل در پروژه جدیدی موفق شده تا بزرگترین نقشه از اتصالات موجود در مغز را تهیه کند.

خبرگزاری ایسنا

پژوهشگران "دانشگاه دوک" آمریکا در مطالعه اخیرشان موفق به شناسایی عملکرد جدید ژن "هانتینگتین"(huntingtin) که جهش آن زمینه ساز اختلال پیشرونده عصبی موسوم به بیماری "هانتینگتون" است، شده‌اند.