جمعه 13 مهر 1403

نژادپرستی، پدیده‌ای نهادینه در حاکمیت آمریکا

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نژادپرستی، پدیده‌ای نهادینه در حاکمیت آمریکا

تهران - ایرنا - سی ان ان در گزارشی قتل جورج فلوید به دست افسر سفیدپوست مینیاپولیس را یادآور فاجعه قتل عام نژادی دهه 1921 میلادی دانسته و خاطرنشان می‌کند با گذشت یک قرن، نژادپرستی همچنان پدیده‌ای آشکار و نهادینه در آمریکا است.

شبکه خبری آمریکایی سی ان ان روز سه شنبه در گزارشی با پرداختن به تظاهرات سراسری آمریکا در واکنش به قتل جورج فلوید سیاهپوست به دست یک افسر سفیدپوست می‌نویسد: در حالیکه فریاد خشم آمریکایی‌ها و اعتراض به بی‌عدالتی و نژادپرستی وارد ششمین روز خود می‌شود،

روز دوشنبه 99 امین سالگرد قتل عام تولسا به عنوان یکی از بدترین اعمال خشونت‌های نژادی در کشور است.

در این گزارش آمده است که پدیده ضدبشری نژادپرستی در آمریکا را که این روزها مردم جهان به وضوح شاهد صحنه‌های فیجع آن در خیابان‌های سراسر آمریکا هستند، محدود به شرایط کنونی حاکمیت این کشور نبوده و دستکم یک قرن است که بخش قابل توجهی از مردم آمریکا قربانی شرایط حاکم هستند.

امسال همزمان با سالگرد قتل عام نژادی تولسا که در سال 1921 (هنگامی که اوباش سفیدپوست به ساکنان سیاهپوست و کسبه منطقه گرین وود در تولسا، اوکلاهما حمله کردند) شاهد تظاهرات سراسری ناشی از مرگ جورج فلوید، مرد سیاه پوست غیرمسلح 46 ساله‌ای هستیم که هفته گذشته به دست یک افسر پلیس سفید در مینیاپولیس ایالت مینسوتا به قتل رسید.

جمله "من نمی‌توانم نفس بکشم" که در آخرین لحظات از گلوی فلوید در حالی که زیر زانوی افسر سفیدپوست فشرده می‌شد، به گوش می‌رسید، توسط هزاران معترض بر روی پلاکارد نگاشته شده، اما با این وجود به ندرت نامی از قربانیان قتل عام تولسا آورده می‌شود، قتل عامی که برای دهه‌ها بر روی ان سرپوش گذاشته می‌شد.

اما چه شد که در نهایت ماجرای این بزرگترین قتل عام نژادی تاریخ آمریکا بر سر زبان‌ها افتاد؟

جرقه این فاجعه نژادی از برخورد در یک آسانسور آغاز شد؛ هنگامی که در دهه 1920، ناحیه «گرین وود» ملقب به «وال استریت سیاه» محل معاش بیش از 300 سیاهپوست بود؛ اعم از چندین سالن تئاتر، مطب پزشکان، داروسازان و حتی یک خلبان که صاحب هواپیمای شخصی خود بود. به گفته «مکل براون» مدیر برنامه‌های مرکز فرهنگی گرین وود، موفقیت جامعه سیاهپوست سبب خشم و دشمنی برخی سفیدپوستان در تولسا شده بود.

سفیدپوستان این منطقه می‌گفتند: چگونه است که این کاکاسیاه‌ها باید پیانوهای بزرگ درخانه داشته باشند، حال آنکه ما چنین چیزی در خانه‌های خود نداریم.

تنش میان دو نژاد در این منطقه پس از حادثه آسانسور میان یک دختر سفیدپوست 17 ساله به نام سارا پیج و یک مرد 19 ساله به نام دیک رولند به اوج رسید. پیج به عنوان اپراتور آسانسور مشغول به کار بود و رولند تقریبا هر روز از آسانسور استفاده می‌کرد.

براون در گفت و گویی با سارا سندر خبرنگار سی ان ان گفت: "جرقه این تنش پس از بسته شدن درهای آسانسور زده شد؛ زمانی که سارا پیج و دیک رولند چند لحظه در آسانسور تنها بودند. پس از چند لحظه صدای فریادی به گوش رسید.

پس از باز شدن درهای آسانسور، رولند فرار کرد اما به سرعت دستگیر شد و پیج ادعا کرد که رولند به او حمله ور شده است.

در حالیکه برخی دیگر بر این باور بودند که به دلیل تکان‌های آسانسور، رولند سکندری خورده و به همین دلیل بازوی پیج را گرفته بود و پیج هرگز بر ادعاهای خود پافشاری نمی‌کرد، مقامات ایالتی این کار را کردند و در نهایت تا پایان روز، شایعه تجاوز جنسی رولند علیه پیج دست به دست شد. همین امر بهانه‌ای برای اوباش مسلح سفیدپوست گرین وود شد تا طوفانی به راه‌اندازند.

در تاریخ 31 ماه مه (11 خرداد)، جمعی از مردان سیاه پوست و سفیدپوست در محلی که دادگاه رولند برگزار می‌شد با یکدیگر روبرو شدند و با شلیک نخستین گلوله، جهنمی بپا شد.

طبق اعلام انجمن و موزه تاریخی تولسا، شمار بسیاری از آمریکایی‌های آفریقایی تبار از منطقه گرین وود عقب نشینی کردند، اما صبح زود روز بعد، یک گروه سفیدپوست شروع به غارت و سوزاندن مشاغل در گرین وود کرد. ظرف تنها 24 ساعت، 35 بلوک مربع (نزدیک به 53 خیابان و حدود 4 و نیم مایل) آتش گرفت و بیش از 1200 خانه ویران شد. بنا به گفته انجمن و موزه تاریخی تولسا، گزارشگران آن زمان معتقد هستند که تعداد کشته شدگان این حادثه 36 نفر بوده است، اما مورخان اکنون بر این باورند که دستکم 300 نفر در این حادثه دلخراش جان خود را از دست دادند.

در پایان خشونت‌ها، بلک وال استریت تجزیه شده بود. تصاویر این فاجعه، ساکنان مرده سیاهپوستانی را نشان می‌داد که اجسادشان در خیابان‌ها رها شده بود. اما اثری از این حادثه در کتب تاریخی دیده نمی‌شود.

«جیمز لنکفورد» سناتور آمریکا از ایالت اوکلاهوما در سال 2018 به سی ان ان گفت: مدارس اوکلاهوما در مورد آن صحبت نمی‌کردند. روزنامه‌ها هم هیچ اطلاعاتی درباره قتل عام نژادپرستانه تولسا ننوشتند. این فاجعه کاملا نادیده گرفته شد و درواقع قتل عام تولسا یکی از فجایع وحشتناکی بود که همه می‌خواستند آن را به فراموشی بسپارند.

اکنون باردیگر و نزدیک به یکصد سال پس از قتل عام تولسا، شاهد یک بی‌عدالتی نژادی دیگر هستیم. در هفته اخیر اعتراضاتی در سراسر کشور در شهرهایی از جمله آتلانتا، مینیاپولیس، لس آنجلس و واشنگتن رخ داده و تظاهرکنندگان خواستار اجرای عدالت برای مردی هستند که به دست «درک شووین» افسر پلیس سفیدپوست به قتل رسیده است.

شووین پس از آنکه فیلم جنایتش علیه فلوید دست به دست شد، از کار اخراج و به قتل درجه سوم متهم شد و هنوز هیچ اتهامی علیه سه افسر پلیس دیگر درگیر این پرونده اعلام نشده است و حتی پلیس و پزشکی قانونی در روزهای نخست علت مرگ فلوید را نه خفگی که مصرف الکل و مواد مخدر اعلام کردند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*