چهارشنبه 18 مهر 1403

نگرانی فاروجی‌ها از افزایش مبتلایان به کرونا

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نگرانی فاروجی‌ها از افزایش مبتلایان به کرونا

بجنورد - ایرنا - نگاهی به وضعیت خیابان‌ها و اصناف فاروج در خراسان شمالی، نشان می‌دهد که بسیاری از واحدهای صنفی، پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا را رعایت نمی‌کنند که این امر موجب افزایش مبتلایان به بیماری کرونا شده است.

در روزهای اخیر شاهد بودیم آمار مبتلایان به کرونا در شهرستان فاروج شیب صعودی گرفته و این وضعیت برای بسیاری از افراد جامعه از جمله کادر درمان مسئله‌ساز شده است، از سوی دیگر، هر روز بعد تازه‌ای از این ویروس ناشناخته کشف می‌شود طوری که در جدیدترین یافته‌های علمی به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی می‌تواند، سلامت افراد را تا حد زیادی تضمین کند.

سری به بازار می زنیم جایی که روزانه افراد بیشماری در حال تردد هستند، ازدحام جمعیت در بعضی واحدها مشاهده می شود، بسیاری از فروشندگان بدون ماسک و دستکش اقدام به عرضه اقلام شان می کنند، فاصله ای بین فروشنده و خریدار نیست، اجناس خوراکی در فضای باز و بدون پوشش عرضه می شود.

تازه ترین توصیه های پزشکی حاکی از آن است که بهترین راه مقابله با این ویروس خطرناک، رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و شستن دست هاست؛ اما همین راهکارهای راحت هم از سوی شماری از بازاریان وشهروندان آنچنان که باید رعایت نمی شود و هر کس بهانه ای برای عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی دارد.

به هر حال در شرایطی که بسیاری از واحدهای صنفی، پروتکل‌های بهداشتی را برای مقابله با کرونا رعایت نمی‌کنند یا چندان جدی نگرفته‌اند، صدای پای کرونا اینجا بیشتر از هرجایی قابل شنیدن است.

واحدهای صنفی، پروتکل‌های بهداشتی چندان جدی نگرفته‌اند

یکی از شهروندان که برای خرید نیازهای روزانه خود به یک واحد عرضه لبنیات مراجعه کرده به خبرنگار ایرنا گفت: علاوه بر شماری از شهروندان که رعایت حداقل های بهداشتی را نمی کنند بسیاری از فروشندگان هم انگار متوجه شرایط ویژه شهرستان نیستند.

مریم احمدی افزود: فقط برای تامین نیازهای واجب در سطح شهر تردد می کنم و برای کاهش زمان حضور ناگزیر به خرید از واحدهای صنفی نزدیک به منزل هستم اما بیشتر این افراد، علاوه بر اینکه نگران خود نیستند اهمیتی هم به سلامتی سایر شهروندان نمی دهند.

شهروند دیگری گفت: توجه به وضعیت کشوری و افزایش نرخ ابتلا و مرگ و میر، مردم باید پروتکل‌های اجتماعی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند و این مهم با ماسک‌زدن در محیط های پردد و شلوغ به راحتی محقق می شود.

محمد قربان زاده با بیان اینکه کاهش مبتلایان به ویروس کرونا نیازمند مشارکت همگانی است، افزود: همه مردم از کوچک و بزرگ لازم است تا زدن ماسک را برای خود یک وظیفه بدانند زیراکه کاهش همکاری مردم در مقابله با کرونا موجب افزایش شیوع این بیماری در شهرستان می شود.

از کنار یک لوازم خانگی می گذرم، مرد فروشنده و آقای خریدار چهره به چهره هم ایستاده اند و یکی چانه می زند و آن دیگری قسم حضرت عباس می خورد که به نرخ خرید دارم به شما می فروشم، هیچکدام ماسک ندارند، فضای واحد تجاری هم محدود است و جریان هوا فقط از طریق در ورودی امکان ورود و خروج دارد.

جلوتر که می روم اصناف دیگری نظیر بنگاه معاملاتی، طلا فروشی و دوچرخه فروشی کمتر چهره ای را می بینم که در پشت ماسک پناه گرفته باشد هرچند بودند واحدهایی که همه پروتکل های بهداشتی را بویژه زمینه سازی برای فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرده بودند اما یک واحد هم برای رعایت نکردن زیاد است.

تازه ترین توصیه های پزشکی حاکی از آن است که بهترین راه مقابله با این ویروس خطرناک، رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و شستن دست هاست؛ اما متاسفانه همین راهکارهای راحت هم از سوی شماری از بازاریان وشهروندان آنچنان که باید رعایت نمی شود و هر کس بهانه ای برای عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی دارد.

اصناف همه دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی را دریافت کرده اند

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت فاروج گفت: جلسه آموزشی برای اتاق اصناف ویژه دستورالعمل و پروتکل های بهداشتی برگزار و روسای همه اتحادیه ها هم در دوره آموزشی این حوزه شرکت داشته اند.

احسان افتخاری افزود: فعالیت این دستگاه در حوزه بهداشتی نیست و بازرسی ها در حوزه تخصص صمت باید انجام شود اما شیوع این بیماری 60 درصد نیروهای این دستگاه را درگیر فعالیت این حوزه کرده است.

60 درصد نیروهای اداره صمت درگیر فعالیت ی نظارتی و بازرسی برای پیشگیری از کرونا هستند

وی با اشاره به اینکه هیچ واحد صنفی در شهرستان نیست که هفت تا 10 نوبت در خصوص رعایت دستورالعمل های بهداشتی بازرسی نشده باشد افزود: علاوه بر بازرسی های روزانه بازرسان ما، در گشت های مشترک مرتبط با کرونا حضور فعال دارند.

افتخاری با بیان اینکه نمی‌خواهیم در شرایط بد اقتصادی بازرسی ها به گزینه پلمب بینجامد و وارد موضع عکس‌العمل شویم بیان داشت: از متولیان واحدهای صنفی خواهش می‌کنیم کمک کنند تا از این شرایط گذر کنیم.

وی با اشاره به اینکه مجموع واحدهای صنفی شهرستان 1300 واحد است افزود: به واحدهایی که تا 3 بار هم در یک روز تذکر داده شده است اما رعایت نکرده اند و در این شرایط با چنین شخصی چه باید کرد؟

وی گفت: ما در حیطه قانون با اصناف می توانیم برخورد کنیم اما آنجا که مردم رعایت نمی کنند، چه باید بکنیم؟

افتخاری گفت: گذر از این شرایط همچنان نیازمند همراهی مردم و اصناف در رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

پلمب در انتظار واحدهای صنفی متخلف است

معاون فرماندار فاروج گفت: با توجه به افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در شهرستان بازرسی ها از واحدهای صنفی افزایش یافته است.

رضا قاسم زاده افزود: اوایل بازگشایی اصناف رعایت پروتکل‌های بهداشتی خوب بود، اما الان پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود و از این مساله راضی نیستیم.

وی گفت: اوایل فروشنده‌ها به مساله بهداشت و رعایت آن کنترل و مدیریت داشتند و بر ورود مشتری‌ها به مغازه‌ها نظارت بیشتری بود و با رعایت فاصله‌گذاری انجام می‌شد، اما اکنون این موارد رعایت نمی‌شود و عواقب آن شامل حال خود اصناف و مراجعه‌کنندگان خواهد شد.

وی تاکید کرد: از آنجا که رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برای تمامی اصناف و به‌منظور حفظ سلامتی خود و مردم الزامی است و پروتکل‌های بهداشتی مختص هر صنف به واحدهای صنفی از سوی اتاق اصناف ابلاغ شده است.

با توجه به افزایش آمار مبتلایان و فوتی های ناشی از کرونا در شهرستان فاروج تشدید گشت های و نظارت ها ضروی است.

وی گفت: اصناف برای مراقبت از سلامت خود و مصرف کنندگان ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی هستند و اگر در بازرسی هایی که به همین منظور انجام می شود، شاهد نقض مقررات بهداشتی از سوی کسبه باشیم بدون تردید واحد صنفی آنها پلمب می شود.

وی با اشاره به انجام گشت های مشترک «گروه اقدام» در شهرستان گفت: طی 4 روز اخیر با انجام بازدید از همه واحدهای صنفی شهر فاروج، 15 واحد صنفی به دلیل دلیل رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی پلمب شدند.

معاون فرماندار فاروج، اعضای گروه اقدام را متشکل از نیروی انتظامی، صنعت، معدن و تجارت، شبکه بهداشت و فرمانداری عنوان کرد و گفت: گشت های مشترک از ابتدای هفته آغاز شده و این طرح تا زمان برطرف شدن وضعیت هشدار برای شهرستان ادامه خواهد یافت.

وی افزود: با توجه به افزایش مبتلایان و شمار فوتی ها در چند روز گذشته ضروری است به صورت جدی این گشت ها ادامه یابد و نظارت ها تشدید شود.

شهرستان 52 هزار نفری فاروج در ورودی استان خراسان شمالی از سمت استان خراسان رضوی قرار دارد.

کرونا تاکنون بیش از13 میلیون انسان را در جهان گرفتار کرده است که از این شمار، 267هزار و 61 نفر در کشورمان، ایران به طور قطع مبتلا شده اند. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با فوت 198 تن از هموطنان در 24 ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به 13 هزار و 608 نفر رسیده است.

*س_برچسب‌ها_س*