پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

نیویورک تایمز ارسال سلاح به اسرائیل را گردن اوباما انداخت!

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
نیویورک تایمز ارسال سلاح به اسرائیل را گردن اوباما انداخت!

اقتصادنیوز: نیویورک تایمز در مطلبی روند ارسال تسلیحات از آمریکا به سرزمین‌های اشغالی را به صورت تلویحی از گردن «جو بایدن» باز کرده و مطابق توافقی 10 ساله دانسته که در زمان ریاست جمهوری «باراک اوباما» به امضا رسیده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، بایدن ارسال تسلیحات به اسرائیل را بر اساس توافقنامه کمک 38 میلیارد دلاری که در دوران اوباما رئیس جمهوری اسبق آمریکا به امضا رسید و تا سال 2026 اعتبار دارد، ادامه می دهد. این بسته حمایتی شامل انواع سلاح‌ها و بمب هایی است که بر سر مردم غزه فرود می آید.

دولت اوباما در پاییز 2016، یک توافقنامه نظامی بزرگ با اسرائیل امضا کرد که بر اساس آن ایالات‌متحده متعهد می شود به مدت 10 سال، 38 میلیارد دلار سلاح به رژیم صهیونیستی ارسال کند.

نیویورک تایمز در ادامه یادآور شده است که امضای این توافق در برهه ای صورت گرفت که تنش چندانی در سرزمین های اشغالی حاکم نبود و نگرانی نسبت به این توافق ابراز نشد.

خبر مرتبط انتقاد نماینده کنگره از حمایت آمریکا از اسرائیل / حمایت از نتانیاهو متوقف شود

عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا خواستار توقف حمایت واشنگتن از تهاجم نظامی اسرائیل به غزه شد.

اما این بسته اکنون به نقطه عطفی در دوران بایدن بدل شده و 3.3 میلیارد دلار بودجه سالانه برای خرید تسلیحات و 500 میلیون دلار دیگر برای دفاع موشکی بحث‌های بسیاری در داخل و خارج آمریکا به راه انداخته است.

در حال حاضر یک گروه اقلیت از قانون‌گذاران کنگره با حمایت گروهی از لیبرال‌ها از بایدن خواسته اند که ارسال سلاح به اسرائیل را به دلیل کارزار نظامی خود در غزه محدود و یا حتی متوقف کند.

خبر مرتبط تیراندازی در فلوریدای آمریکا / دو نفر کشته شدند

تیراندازی در ایالت فلوریدای آمریکا منجر جان دو نفر را گرفت.

در این میان، بایدن هم اگرچه با بمباران بی‌رویه اسرائیل علیه غزه مخالف بوده و آن را به باد انتقاد گرفته، اما تاکنون در برابر ایجاد محدودیت برای کمک‌های نظامی به تل آویو مقاومت کرده است.

هم زمان با انتقادها از ارسال سلاح از واشنگتن به سرزمین های اشغالی، روند ارسال تسلیحات به اسرائیل هم مبهم اعلام شده است.

براساس گزارش ها، واشنگتن از زمان حمله هفتم اکتبر حماس، 10 هزار سلاح به تل آویو ارسال کرده است که بسیاری از آنها از مدت‌ها پیش توسط کنگره و وزارت امور خارجه تایید شده و از محل بودجه توافقنامه دوران اوباما، تخصیص یافته اند.

براساس اختیارات رئیس جمهوری ایالات متحده، بایدن می تواند هرگونه تحویل تسلیحات خارجی را محدود کند، حتی آنهایی که پیش از این توسط کنگره تایید شده است. اما وی نه تنها در مورد اسرائیل این کار را انجام نداده است، بلکه با وجود توافقنامه ارسال تسلیحات، اندکی پس از حملات هفتم اکتبر، درخواست 14 میلیارد دلار کمک تسلیحاتی اضافی را به اسرائیل فرستاد؛ آن هم در بحبوحه بحث بر سر تداوم حمایت نظامی و مالی از اوکراین.

این وضعیت پس از حملات هفتم اکتبر تشدید شد و وزارت امور خارجه آمریکا بدون هیچ گونه مانعی به صدور مجوز برای ارسال تسلیحات به اسرائیل ادامه داده است. هرچند بایدن روز پنجشنبه گذشته در اظهاراتش به یک تغییر احتمالی در سیاست واشنگتن نسبت به تل آویو اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، گفته می شود که بایدن در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل، هشدار داده است که چنانچه این رژیم اقدامات بیشتری برای حافظت از غیرنظامیان و نیروهای امدادی غزه انجام ندهد، سیاست ایالات متحده ممکن است تغییر کند.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، در خصوص افزایش درخواست های اسرائیل و صدور مجوزها برای ارسال تسلیحات گفت: از زمان حمله هفتم اکتبر به این سو، درخواست های تل آویو برای بمب های 500 پوندی افزایش یافته و بیشتر درخواست ها برای این نوع تسلیحات بوده است.

به عقیده کارشناسان، این امر می تواند به معنای تلاش اسرائیل برای تقویت دفاعی خود در برابر بازیگرانی غیر از حماس، از جمله حزب الله و دیگر شبه نظامیان منطقه و حتی ایران باشد. از همین رو مقام‌های آمریکایی می گویند یکی از دلایل بی‌رغبتی دولت واشنگتن برای محدود کردن فروش تسلیحات به اسرائیل، خطر تضعیف قدرت بازدارندگی آن در برابر دشمنان اسرائیل است.

جاش پل که در ماه اکتبر از دفتر سیاسی - نظامی وزارت دفاع آمریکا استعفا کرد، گفت: در پی افزایش تلفات نظامی در غزه و درخواست ها از آمریکا برای بازنگری در ارسال تسلیحات به اسرائیل، دستیار وزیر امور خارجه از مقام‌های پنتاگون خواسته است که همتایان خود را در وزارت دفاع در جریان نامه های صدور مجوز ارسال سلاح قرار ندهند. چراکه این امر ممکن است به نگرانی کشورهای مشتری سلاح آمریکا دامن بزند. به گفته این مقام مستعفی پنتاگون، این نگرانی به ویژه در مورد ترکیه و پاکستان مطرح شده است.

موضوع قابل توجه دیگر در ارسال تسلیحات به اسرائیل برچسب قیمت این سلاح ها است. گفته می شود وزارت امور خارجه آمریکا تنها در صورتی مقام‌های کنگره را برای صدور مجوز به اسرائیل در جریان قرار می دهد که قیمت تسلیحات درخواستی از آستانه ذکر شده بالاتر باشد.

براساس گزارش ها، سفارش‌های جدید اسرائیل محدوده قیمتی ذکر شده را رد کرده‌اند و آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا به جای در جریان گذاشتن کنگره از یک اختیار اضطراری برای صدور مجوز ارسال سلاح و جلوگیری از متوقف شدن این روند استفاده کرده است.

مارتین ایندیک فرستاده ویژه مذاکرات اسرائیل و فلسطین در دولت اوباما ضمن انتقاد از گشاده دستی واشنگتن در ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی گفت: «مشکل این بزرگواری آمریکا این است که در طول سال‌ها حس استحقاق را در میان اسرائیلی‌ها ایجاد کرده است».

وی افزود: «وابستگی اسرائیل به آمریکا روند رو به رشدی داشته و توانایی بازدارندگی آن پس از حملات هفتم اکتبر از بین رفت. بنابراین دولت بایدن باید از این اهرم برای شکل دادن به رفتار دولت اسرائیل استفاده کند».

براساس آخرین آمار وزارت بهداشت غزه از زمان آغاز حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به این باریکه تاکنون بیش از 33 هزار نفر جان خود را از دست داده اند که نزدیک به 14 هزار و 350 نفر از آنها کودک بوده اند.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
نیویورک تایمز ارسال سلاح به اسرائیل را گردن اوباما انداخت! 2
نیویورک تایمز ارسال سلاح به اسرائیل را گردن اوباما انداخت! 3